Digitalisaatio kääntää asetelmat ympäri

Siirry metatietojen loppuun
Siirry metatietojen alkuun

Antti Alsela, CGI

Antti Alsela

Tietotekniikka on muuttunut pakollisesta pahasta mahdollistajaksi. Uuden ajan digitaalisen liiketoiminnan rakentaminen vaatii ennen kaikkea rohkeutta ajatella toisin - yksin ja yhdessä, aidosti asiakkaan näkökulmasta. IT-palveluyhtiö CGI:llä ratkaisevana tekijänä nähdään kyky yhdistää uudet ja perinteiset toimijat yritysrajat ylittäviksi palveluketjuiksi.

– Digitaalisaatio kääntää asetelmat ympäri. Perinteinen esimerkki tästä on kaikille tuttu veroilmoitus. Aikanaan kansalaiset tekivät veroilmoitukset, jotka valtio tarkasti. Nyt valtio tekee veroilmoitukset, jotka kansalaiset tarkistavat, toteaa CGI:n kehitysjohtaja Antti Alsela.

Kaikki lähtee asiakkaasta

Digiajan kuluttajat haluavat palvelua ajasta ja paikasta riippumatta, nopeasti ja kaikilla laitteilla. Kuluttajavetoisessa ajattelussa lähdetään siitä, että mietitään, millä tavoin palveluita halutaan oikeasti käyttää, ja kuinka kuluttaja voisi saada tarvitsemansa asiat yhdestä paikasta, mahdollisimman helposti.

– Liiketoiminnan menestykseen vaikuttaa ensisijaisesti asiakaskokemus. Pyrimme vastaamaan digitalisaation haasteista vaikeimpaan, eli siihen, miten palveluista saadaan alusta loppuun asti toimiva kokonaisuus. Asiakkaan kohtaamispisteistä muodostuvan palvelupolun rakentaminen on välttämätöntä niin olemassa olevien kuin uusien liiketoimintojen kehittämiseksi, jatkaa CGI:n digitaalisen asiakaskokemuksen palveluista vastaava johtaja Antti Harjunpää.

Antti Harjunpää, CGI

Antti Harjunpää

 

Lähestymistapoja digitalisaatioon on kolme:

  1. asiakkaiden kohtaamispisteiden tunnistaminen ja monikanavaisten palvelujen muotoilu,
  2. asiakaskunnan laajentaminen kokonaan uusilla palveluilla sekä
  3. täysin uusien liiketoimintamallien synnyttäminen.

– Muutosta kaikilla tasoilla on nähtävissä alalla kuin alalla. Esimerkiksi Finnair myy vakuutuksia, Kone huoltaa eri valmistajien hissejä, kuurojen tulkkauspalveluja hoidetaan videoyhteyksien avulla ja Osuuspankista saa nyt liisattua itselleen sähköauton, luettelee Harjunpää.

– Digitalisaation mahdollisuudet eivät lopu kesken.  Autoilusta puhuttaessa, miksipä ei liikevahingon sattuessa, kuluttajan näkökulmasta yksi palvelu voisi jatkossa hoitaa kaiken tarvittavan vahinkoilmoituksesta hinauspalveluun, huoltoon ja sijaisautoon, Alsela visioi.

Digiloikka vaatii ajattelun ja resurssien uudelleensuuntaamista

Harjunpään ja Alselan mukaan digitalisaation suurin jarru ei yllättäen ole budjetti tai tietoturva, vaan organisaatio itse. Onnistuminen vaatii kokonaisvaltaista ajattelutavan muutosta.

Jotakin tilanteesta kertoo CGI:n tuore globaali tutkimus, jonka tuhannesta haastateltavasta vain muutama prosentti kokee yrityksensä digitalisaation toteutuneen riittävästi. Suurin esille noussut este on “koska ollaan aina tehty näin” -ajattelu. Toisaalta kenelläkään ei ole varaa lähteä muutokseen nollasta, joten aluksi on osattava vapauttaa resursseja toiminnan kehittämiseen.

– Esimerkiksi pankki- ja finanssisektorilla, jossa digitalisaatioon on mielestäni herätty keskimääräistä paremmin, vanhojen järjestelmien jäykkyys taipua muutoksiin sekä tästä seuraavat investointitarpeet hidastavat uuden liiketoiminnan synnyttämistä. Prosesseja voidaan tehostaa muun muassa ohjelmistorobotiikan avulla. Siinä virtuaalinen työvoima hoitaa järjestelmien väliset toistuvat rutiinityöt, Alsela kertoo.

Pohjimmiltaan kyse on datan hyödyntämisestä entistä paremmin. “Business Intelligence” on jo kehittynyt liiketoiminnan tehostamisesta asioiden ennakointiin, ja juuri nyt pinnalla on tekoälyyn perustuva koneiden ja ohjelmistojen itseoppiminen.

– Digitaalisen innovaation ei aina tarvitse olla suuri mullistus. Tärkeintä on lähteä liikkeelle, vaikka vain pieneltäkin tuntuvista asioista. Esimerkiksi paremmasta käyttökokemuksesta voi ajan kanssa kehittyä kokonaan uutta liiketoimintaa, koska pienten onnistumisten kautta organisaatio oppii kokeilukulttuuria, Alsela rohkaisee.

 

Teksti: Katri Tanni, TIEKEn ajatuspajan johtaja



Haluatko keskustella aiheesta lisää tai tuoda omaa näkökulmaa keskusteluun?

 

Varustettu ilmaisella Atlassian Confluence Community License-lisenssillä, joka on myönnetty hankkijalle TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry / Finnish Information Society Development Centre. Evaluoi Confluencea tänään.

Adaptavist ThemeBuilderKäytössä

Adaptavist ThemeBuilder EngineAtlassian Confluence