Kansainvälisesti suosituin tapa maksaa verkko-ostoksia on luottokortti, mutta monissa maissa suositaan edelleen postitse lähetettävää laskua. Maksupalveluiden kehitystä seuraava Innopay kertoo vuoden 2012 katsauksessaan, että Euroopassa luottokortteihin liitetään yleisesti jonkin verran epäluuloja ja pelkoja. Erilaisilla virtuaalisilla lompakoilla ja joustoluottopalveluilla on käyttäjiä, mutta ne eivät ole vielä nousseet suosituimpien maksutapojen joukkoon. Verkkopankissa maksaminen sen sijaan rajoittuu täysin kansalliselle tasolle.
EU:ssa onkin pohdittu, miten Euroopan laajuista turvallista maksamista voitaisiin kehittää. Verkkokaupan jatkuva kasvu on yksi ainoista valonpilkahduksista talouskurimuksen keskellä. Vaikeudet ovat saaneet EU:n ponnistelemaan entistä rivakammin Euroopan laajuisen verkkokaupan edistämiseksi. EU-maista on jo pitkään määrätietoisesti kehitetty 500 miljoonan kuluttajan yhtenäistä talousaluetta, joka tarjoaisi samanlaiset edellytykset verkkokaupalle kuin Yhdysvaltain tai Kiinan sisämarkkinat.
Kuluttajien uskoa Euroopan verkkokauppamarkkinoihin on vahvistettu muun muassa yhtenäistämällä EU-maiden kuluttajansuojaa ja toimitustapoja. SEPA-hankkeen myötä Eurooppaan on rakennettu yhtenäinen maksuliikennealue. SEPA-hankkeella Euroopan pankit harmonisoivat tilisiirrot, suoraveloitukset ja pankkikortit. Uudistuksilla tavoitellaan EU:n komission visiota, jossa Eurooppa on maailman kilpailukykyisin talous. Seuraava luonnollinen askel verkkokaupan esteiden raivaamisessa on EU-maiden laajuisten verkkomaksujen toteuttaminen. Tähän tarkoitukseen Euroopan maksupalvelualaa edustava EBA on kehittänyt MyBank-varmistuksen. Uuden tekniikan tarkoituksena on tehdä verkkokaupasta ja verkkomaksamisesta entistä helpompaa ja turvallisempaa yleiseurooppalaisella tasolla. Kunnianhimoinen projekti käynnistettiin vuonna 2011, ja MyBankin ensimmäinen versio julkistettiin maaliskuun lopussa 2013.
MyBank hyödyntää Länsi-Euroopassa pankkeja kohtaan perinteisesti tunnettua luottamusta sekä verkkopankkitunnusten yleisyyttä. Verkkokauppaan lisättävän uuden maksutavan avulla kuluttajat voivat maksaa minkä tahansa eurooppalaisen verkkokaupan tuotteita kotimaisilla verkkopankkitunnuksilla. Uuden palvelun toimintamalli on yksinkertainen. Verkkokauppaan lisätään uudeksi maksutavaksi MyBank, joka ohjaa kuluttajan tämän omaan verkkopankkipalveluun. Kuluttaja maksaa ostoksensa verkkopankkitunnuksillaan, ja kauppias saa välittömästi tiedon vahvistetusta maksusta.
Vielä keväällä 2014 palvelua ei ollut saatavilla Suomessa toimiville pankeille, mutta ainakin Aktia, Pohjola ja Nordea tukevat hanketta ja seuraavat tilannetta. Yksi MyBankin hyvistä ominaisuuksista on se, että kuluttajan ei tarvitse ostaessaan antaa pankki- tai luottokorttitietojaan ulkomaiselle verkkokaupalle tai muille ulkopuolisille. Erittäin mielenkiintoisen uudesta ratkaisusta tekee se, että MyBank tukee myös käyttäjän tunnistusta ja suoraveloitusta. Tulevaisuudessa se voikin mahdollistaa Euroopan laajuiset turvalliset sähköiset suoramaksusopimukset. Tällaisella suoraveloituksella voisi maksaa esimerkiksi toisessa EU-maassa olevan asunnon vuokran.
MyBank on suunniteltu aluksi käytettäväksi selaimella, mutta tulossa on myös natiiveja sovelluksia älypuhelimille. Uuden palvelun suosio jää nähtäväksi, mutta onnistuessaan sillä voisi olla merkittävä vaikutus Euroopan laajuisen verkkokaupan kehitykseen.