ICT:llä on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen ehkäisemisessä ja sopeutumistoimissa. Korkeakoulujen ICT-laitoksilla kestävyysopetus joudutaan aloittamaan kuitenkin perusteista, koska aihetta ei Suomessa käsitellä systemaattisesti toisella asteella. Vaikutukset ulottuvat kauas, kun yritysmaailma ja julkinen sektori eivät pääse hyödyntämään kestävän ICT:n potentiaalia osaajapulan vuoksi.
Opettajien täydennyskoulutuksella lisää kestävän ICT:n osaajia
TIEKEn koordinoima GreenICTComp-hanke kuroi umpeen osaamisvajetta, joka 3. asteen ICT-alan opinnot aloittavien kestävysosaamisessa on tunnistettu. Hankkeen tuloksena ICT-opettajat ymmärtävät oman opetusalansa kestävyysvaikutukset ja pystyvät opettamaan kestävästä ICT:stä toisella asteella, peruskoulussa tai vapaan sivistystyön piirissä uusia teknologioita hyödyntäen.
GreenICTComp-koulutuskokonaisuus edisti EU:n GreenComp-kehyksen mukaista kestävyysosaamista. Koulutuksessa keskityttiin ICT-alan merkittävimpiin kestävyystaitojen tarpeisiin. Kokonaisuuden suorittaneet ICT-opettajat voivat sisällyttää digitaalisen kestävyyden osaksi oppituntisuunnitteluaan.
Koulutuskokonaisuus suunnattiin erityisesti 2. asteen ATK-, IT- ja ICT-opettajille, mutta se soveltui kaikille perusopetuksen, 2. asteen ja vapaan sivistystyön opettajille.
Koulutus tarjosi perustaidot ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutuksista, systeemisestä ja tulevaisuusskenaarioihin perustuvasta ajattelusta sekä teknologian aiheuttamista muutoksista koulutusjärjestelmässä.
Koulutus oli osallistujille maksutonta.
GreenICTComp-koulutuskokonaisuus
Kokonaisuus sisälsi viisi koulutusosiota, joiden sisältöihin pääset tutustumaan alta. Koko kokonaisuus oli 8 opintopisteen laajuinen, ja osallistujilla oli mahdollisuus osallistua yhteen tai useampaan osioon.
-
Johdatus Green ICT:hen ja systeemiajatteluun, 1 op
Osio toimi johdatuksena kestävyyden teemoihin ICT-alalla ja opetti systeemiajattelun perusteet, joita tarvitaan kestävyyden ymmärtämiseen. Osio koostui kuudesta eri aiheesta, jotka opastavat GreenComp-kehyksen taitoihin.
Sisällöt
- Kestävän kehityksen perusteet
- Ilmasto- ja ympäristöviisaat ICT-hankinnat
- Kestävät ohjelmistot
- Data, tekoäly ja uudet teknologiat
- Systeemiajattelu ja kestävyys
- Tulevaisuusajattelu ja kestävä ICT
Osaaminen osoitettiin osaamismerkein.
-
ICT ja kiertotalous, 2 op
Koulutuksen aikana osallistuja oppi ymmärtämään kiertotalouden perusperiaatteet, miten kiertotalous voi toteutua ICT-alalla ja miten asiantuntijat, kuluttajat ja organisaatiot voivat osallistua kiertotalouden edistämiseen ICT-alalla. Koulutuksen jälkeen osallistuja osaa suunnitella opetussisältöjä ja oppimateriaaleja, joissa on huomioitu kiertotalouden perusperiaatteet ja soveltuvilta osin ICT-laitteiden ja -ohjelmistojen rooli kiertotaloudessa.
Sisällöt:
- Kiertotalouden perusperiaatteet
- ICT-laitteiden kiertotalous
- ICT-ohjelmistot ja kiertotalouden edistäminen
Koulutus sisälsi esitehtäviä, luentoja, työpajoja, ryhmätöitä, sparrausta ja suunnittelutehtäviä. Suunnittelutehtävien tarkoituksena oli auttaa kestävyysaiheisten oppituntien suunnittelussa.
Osaaminen osoitettiin osaamismerkein.
-
ICT ja ilmasto
Osion tavoitteena oli opettaa ICT-alan keskeisimmät ilmastovaikutukset. Näitä lähestyttiin kahdesta näkökulmasta, systeemisesti alan pääasiallisten haasteiden kautta ja teknisemmin alan merkittävimpien tunnettujen vaikutteiden kautta.
Sisällöt:
- ICT-alan tärkeimmät ilmastonmuutosta kiihdyttävät seikat ja niiden ymmärtäminen osana tietoyhteiskuntakehitystä.
- Alan kädenjälkivaikutukset eri aloilla, kuten liikkuminen, logistiikka, maatalous, teollisuus ja älyteknologiat. Lisäksi käytiin läpi ICT-alan merkitys ilmasto- ja ympäristötyössä.
- Edellisten pohjalta alan suurimmat tunnistetut haasteet ja niiden rajaaminen kestävyysongelmiksi.
- Yhteenveto ja koulutuksen aikana tehtyjen tehtävien esittely
Osion jälkeen osallistujat ymmärtävät ICT-alan merkityksen tietoyhteiskunnalle ja tämän kehityksen vaikutukset ilmastoon, sekä positiiviset, että negatiiviset. Lisäksi he ymmärtävät, miten alan haasteet kytkeytyvät ilmastonmuutoksen ongelmakenttään.
Koulutusosio toteutettiin monimuotokoulutuksena, joka sisälsi ennakkotehtäviä, etäopetusta eri muodoissa ja suunnittelutehtäviä.
Osaaminen osoitettiin osaamismerkein.
-
Vastuullisuus ja datatoimijuus tekoälyaikakaudella, 2 op
Osion aikana osallistuja tutustui tekoälyyn ja yhteiskunnan digitalisoitumiseen liittyviin teemoihin turvallisuuden, kestävyyden, vastuullisuuden ja datatoimijuuden näkökulmista.
Sisällöt:
- Tekoälyn toimintaperiaatteet, koneoppivan järjestelmän opettaminen, opetettavaan koneeseen tutustuminen
- Välitehtävä: suunnittele ja toteuta sovellus opetettavan koneen avulla
- Omien sovellusten esittely, massiivisen datankeruun toteuttamistapoja ja haasteita, opetettavan koneen yhdistäminen robotiikkaan
- Algoritminen vinouma, kuvatekoälyjen toimintaperiaatteet, kestävyys ja vastuullisuus
Osion jälkeen osallistuja ymmärtää, kuka kerää dataa, miten ja miksi, mitä riskejä massiiviseen datankeruuseen liittyy, ja mitä kestävyys ja vastuullisuus tekoälyn näkökulmasta merkitsee. Osallistuja ymmärtää, kuinka koneoppivia tekoälyjärjestelmiä opetetaan, miten data opetusta varten valitaan ja valmistellaan ja kuinka algoritminen vinouma syntyy. Lisäksi osallistuja tutustui tekoälyyn liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja ympäristöajatteluun.
Osion jälkeen osallistuja on omaksunut uuden tavan ajatella automaatiota ja osaa tarkastella uusien lukutaitojen opetussisältöjä datalähtöisesti.
Osio toteutettiin monimuotokoulutuksena, joka sisälsi ennakko- ja välitehtävän, itsenäistä työskentelyä, kolme koulutuspäivää ja keskustelua. Osion aikana osallistuja toteutti koneoppivan järjestelmän.
Osaaminen osoitettiin osaamismerkein.
-
Tekoäly käytännön opetustyössä, 1 op
Opintojakson tavoitteena oli pohtia tekoälyn soveltuvuutta opettamisen ja oppimisen välineeksi. Jakson tavoitteena oli rakentaa käytänteitä tekoälyn pedagogisesti mielekkäälle hyödyntämiselle.
Opintojakso koostui kahdesta etätehtävästä ja kahdesta Zoomin välityksellä toteutettavasta kontaktijaksosta. Opintojakso alkoi ennakkotehtävällä, jonka tavoitteena oli arvioida tekoälyn hyötyjä ja haittoja oppimisen kontekstissa.
Ensimmäisen kontaktijakson aikana käytiin läpi digiteknologian ja tekoälyn mahdollisuuksia pedagogiikan näkökulmista. Kontaktijaksojen välillä osallistujat laativat oman tekoälyä hyödyntävän opintokokonaisuuden kuvauksen.
Toisen tapaamisen aikana kuvauksia käytiin läpi ja pohdittiin tekoälyn roolia opettamisen ja oppimisen kontekstissa laajemmin.
Osaaminen osoitettiin osaamismerkein.
GreenICTComp – kestävää kehitystä ICT-opettajille 
GreenICTComp oli Opetushallituksen rahoittama koulutushanke.
Hankeaika
15.05.2023-30.06.2025
Hanketoteuttajat
Itä-Suomen yliopisto
LUT-yliopisto
TIEKE
TurkuAMK
Lisätietoja
Antti Sipilä
Projektipäällikkö, TIEKE
antti.sipila@tieke.fi