Sopimusten avainkohtia: IT -jälleenmyyntisopimuksen siirto
Elämää tietoyhteiskunnassa

Sopimusten avainkohtia: IT -jälleenmyyntisopimuksen siirto

Päämiehen on syytä määritellä jälleenmyyntisopimuksessa miten jälleenmyyjä voi siirtää myyntioikeuksiaan muille yrityksille.

Päämies haluaa yleensä kontrolloida jälleenmyyntiverkostoaan tai ainakin olla tarkasti selvillä siitä mitkä yritykset päämiehen tuotetta maailmalla myyvät.

Erityisesti ohjelmistoalalla, jossa tuotteiden levitys on teknisesti helppoa, on päämiehen syytä vielä sopimustekstillä varmistaa, että jälleenmyyjä ei voi oma-aloitteisesti luovuttaa myyntioikeuksiaan eteenpäin. Mikäli ohjelmistojen jälleenmyyjälle annetaan oikeus nimittää alijälleenmyyjiä tai muita myyntiedustajia, on myös siitä syytä kirjoittaa selkeä lauseke sopimukseen.

 

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Tekoäly on tulevaisuuden työelämätaito
Digikyvykkyys

Tekoäly on tulevaisuuden työelämätaito

Tekoäly on tullut jäädäkseen – niinpä tekoälysovellusten käyttö on lähtökohtaisesti sallittua myös opinnoissa. Toki mahdollista kieltoa olisikin haastava, käytännössä mahdoton, valvoa. TIEKEn hallinnoimissa digitaalisissa osaamismerkistöissä tekoälyn käyttö on myös sallittua. Erityisesti vaativissa tehtävissä edellytämme, että tekoälyn käyttötavasta kerrotaan merkkihakemuksessa.

Merja Sjöblom
Digikyvykkyys
Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma ITK tulee taas!
Digikyvykkyys

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma ITK tulee taas!

ITK-konferenssi järjestetään ensimmäistä kertaa Tampereella Tampere-talossa 23.–25.4.2025 teemalla ”Paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua”. TIEKEläiset ovat tavattavissa koko konferenssin ajan Tampere-talon ensimmäisessä kerroksessa näytepaikalla 129. Mukanamme tuomme innostavan työpajan sekä tietoiskun.

Marko Silventoinen
Digikyvykkyys
Monimuotoisuus voimavarana 
Digikyvykkyys

Monimuotoisuus voimavarana 

Tutkimusten mukaan monimuotoisuus on voimavara, joka tuo monia hyötyjä organisaatioille. Hyötyjä ovat esim. innovointikyvyn ja yhteistyön parantuminen, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden lisääntyminen, työntekijöiden paremman suoriutumiskyvyn sekä henkilöstön veto- ja pitovoiman vahvistuminen. Tämä vaatii taustaksi hyvää johtajuutta, psykologisesti turvallista työkulttuuria sekä ihmisiä, jotka haluavat aidosti kehittää itseään, osallistua ja nähdä enemmän hyviä puolia kuin huonoja.

Nina From