Johtaja, ota tekoäly haltuun jouluun mennessä!
Digitaaliset prosessit

Johtaja, ota tekoäly haltuun jouluun mennessä!

Jokainen tehtäviensä tasalla oleva johtaja pohtii tänään käsi sydämellä, ymmärtääkö hän aidosti, mistä tekoälyssä, koneoppimisessa ja automaatiossa on kyse.

Ryhtyessäni kirjoittamaan Tekoäly – matkaopas johtajalle -kirjaa, ystäväni sanoi: ”Antti, jos kirjoitat, ettei muutos ole ollut koskaan yhtä nopea kuin nyt, jätän kirjan ostamatta ja kieltäydyn seuraavasta lounaskutsusta.”

Tekoälysovelluksia eri liike-elämän osa-alueille tulee lähes viikottain. Minulta kysytään usein, miten tekoäly vaikuttaa johtajuuteen. Vastaus on mielestäni kolmijakoinen: tekoäly vaikuttaa työn sisältöön, tekemisen tapaan ja johtamisen käytäntöihin.

En todellakaan usko, että koneet voisivat korvata ihmisen. Ainoa ammattiryhmä, josta kannattaa olla huolissaan, ovat yhdysvaltalaiset pitkän matkan liikenteen rekkakuskit. Mikäli ammattiyhdistysliikkeen lobbarit eivät kykene asettamaan lainsäädännöllisiä esteitä, esitän tavoistani poiketen ennustuksen: viiden vuoden päästä noista 3,5 miljoonasta yhdysvaltalaista rekkakuskista tekee nykyistä työtään alle puolet.

Avainasemassa lähiesimies

Jos kone ei korvaa ihmistä, mitä se sitten tekee? Minäpä kerron. Automaatiolla otetaan haltuun esimerkiksi taloushallinnon työnkuvan osia, vaikkapa rivien stemmaamista. Tässä lähiesimiehen johtajuus tulee merkitykselliseen rooliin. Meillä on paljon ihmisiä – osa työuransa loppupuolella – jotka eivät halua luovuttaa omaa työtään tai sen osaa koneelle.

Käytössäni ei ole vertaisarvioitua tutkimusta, mutta väitän, että kyseessä on ammatillinen identiteetti ja siihen kohdistuva uhka. Jos kerran kone pystyy korvaamaan minut tai edes jonkin osa-alueen jota teen, mikä minun arvoni on?

Jokainen tehtäviensä tasalla oleva johtaja pohtii tänään käsi sydämellä, ymmärtääkö hän aidosti, mistä tekoälyssä, koneoppimisessa ja automaatiossa on kyse.

Kysymys on inhimillinen ja ymmärrettävä. Tekeminen kehittyy työnkuvien muuttuessa, ja tähän tarvitaan johtajuutta. Johtaja voi selvitä haasteestaan vain ymmärtämällä, miten esimerkiksi koneoppiminen toimii. Millaisia ongelmia kone on hyvä ratkaisemaan? Millaisia määriä dataa tarvitaan, jotta koneesta on hyötyä?

Koneen opettaminen on raakaa työtä

Klassinen tekoälyn kehityksen nopeuden esimerkki on aasialaisen tietokonepelin herruuden siirtyminen ihmiseltä koneelle. Alphago-pelimoottori voitti maailmanmestari Lee Sedolin opeteltuaan peliä 30 miljoonasta pelitilanteesta.

Tämän jälkeen tekoälytutkijat kehittivät seuraavan version, joka oppi ilman opetusdataa.

Kuitenkaan tämä niin sanottu ohjaamaton oppiminen, oppiminen joka tehdään ilman aiempaa dataa, ei ole yritysten käytössä olevaa tekoälyä vielä lähiaikoina.

Asia, josta tekoälyn parissa työskentelevät ihmiset ovat liikuttavan yksimielisiä, on ensimmäisten koneoppimisprojektien ajankäytön jakautuminen: 80 prosenttia ajasta menee datan hankintaan, omistajuuden määrittelyyn sekä datan puhdistamiseen ja rikastamiseen. Vain viimeinen 20 prosenttia ajasta käytetään varsinaiseen koneoppimisen mallien sovittamiseen.

Nyt ei ole odottelun aika

Jokainen tehtäviensä tasalla oleva johtaja pohtii tänään käsi sydämellä, ymmärtääkö hän aidosti, mistä tekoälyssä, koneoppimisessa ja automaatiossa on kyse. Vastaus on helppo, sillä kysymys on ennen kaikkea ajankäytöstä.

Toinen kysymys liittyy johtamiseen: ymmärränkö niitä ihmisiä, joita tämän muutoksen läpi kulkeminen koskee? Ja koska myös johtaja itsekin kuuluu tähän joukkoon, kyse on empatian ja vuorovaikutustaitojen lisäksi itsetuntemuksesta.

Fiksu johtaja tietää, että nyt ei ole varaa odotteluun. Hän ottaa tavoitteekseen hankkia perustiedot jouluun mennessä. Vuodenvaihteen jälkeen hän keskustelee koneoppimisen perusteista kollegojensa kanssa niin, ettei hiki nousee pintaan, kun aihe tulee esille.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Koulutusta tasa-arvon, monimuotoisuuden ja inkluusion edistämiseksi
Digikyvykkyys

Koulutusta tasa-arvon, monimuotoisuuden ja inkluusion edistämiseksi

Nykyajan työelämässä DEI-taidot (monimuotoisuus, tasa-arvo ja inkluusio) ovat välttämättömiä. EDIFY-EDU-hankkeen maksuton, kansainvälinen ja englanninkielinen verkkokoulutus tarjoaa mahdollisuuden oppia ja kasvaa johtajana DEI-teemojen kehittämiseksi ja integroimiseksi omaan organisaatioon. Tutustu koulutukseen ja ilmoittaudu mukaan!

Merja Sjöblom
Merja Sjöblom
Digikyvykkyys
Kuinka korkealle digitaitojen portailla sinä kiipeäisit?
Digikyvykkyys

Kuinka korkealle digitaitojen portailla sinä kiipeäisit?

Digitaalinen osaaminen ja sen kehittäminen on keskeistä meille kaikille, olit sitten opiskelija, työssä, työtön tai eläkkeellä. Valtakunnallisen, portaittain etenevän Digitaitomerkistön avulla osaaminen on helppo tunnistaa ja näyttää haluamallaan tavalla haluamalleen taholle. Digitaitojen osaamismerkkejä onkin myönnetty jo lähes 40.000!

Merja Sjöblom
Merja Sjöblom
Digikyvykkyys
Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa
Digikyvykkyys

Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa

Harrastustoiminnan tietosuojaan liittyvä ohjeistava materiaalipaketti on julkaistu tällä viikolla osoitteessa tietosuojaharrastuksissa.fi. Sivuston materiaaleja on kehitetty syksystä 2022 alkaen tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEn yhteisessä GDPR4CHLDRN-hankkeessa. Harrastustoimintaa järjestävät yhdistykset, harrastavat lapset ja nuoret, nuorten vanhemmat ja hankkeen ohjausryhmä ovat osallistuneet hankkeeseen antamalla arvokasta palautetta tuotettuihin materiaaleihin läpi koko kehitysprosessin ajan.

Mikko Eloholma