Verkkokaupasta ostavalla kuluttajalla on oikeus saada tilauksesta vahvistus. Poikkeuksena tähän ovat yksittäiset puhelimitse toimitettavat palvelut, jotka veloitetaan puhelinlaskussa – esimerkiksi soittoäänet. Useimmissa verkkokauppajärjestelmissä on mahdollisuus säätää tilausvahvistus lähtemään asiakkaalle automaattisesti tai muutamalla napsautuksella tilauksen käsittelyn yhteydessä. Vahvistuksessa on oltava riittävästi tietoa tilauksen kannalta keskeisistä sopimusehdoista. Lisäksi vahvistus pitää lähettää pysyvässä ja tallennettavassa muodossa, esimerkiksi postikirjeenä. Verkkokaupassa vahvistus lähetetään usein sähköpostin liitteenä olevana pdf-tiedostona.
Verkkokaupan vahvistuksessa tulee olla ainakin seuraavat asiat:
- Tuotteen keskeisimmät ominaisuudet
- Tuotteen kokonaishinta, toimituskulut ja maksuehdot
- Tarjouksen voimassaoloaika
- Ohjeet tilauksen peruuttamiseen
- Verkkokaupan yhteystiedot
- Tiedot takuusta ja käytettävissä olevista huolto- ja korjauspalveluista
- Sopimuksen vähimmäiskesto, jos kyseessä on toistuvasti toimitettava tuote
- Sopimuksen irtisanomisehdot, jos sopimus on voimassa toistaiseksi tai pidempään kuin vuoden ajan
- Etäviestimen käyttämisestä aiheutuvat kulut, jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän
Verkkokauppiaan on syytä huomioida, että mikäli tilausvahvistuksessa ei ole kaikkia vaadittuja tietoja, asiakkaan oikeus peruuttaa kauppa pitenee 14 päivästä kolmeen kuukauteen. Verkkokauppias voi myös oikaista vahvistuksen puutteelliset tiedot, jolloin normaali peruuttamisaika alkaa kulua oikaisupäivästä. Jos asiakas ei saa tilausvahvistusta, hänellä on oikeus perua kauppa.