Toimitustapojen hinnoitteluun on erilaisia vaihtoehtoja, joista oikean valitseminen riippuu verkkokaupan luonteesta ja siellä myytävistä tuotteista. Toimitustapojen hinnoittelulla voidaan vaikuttaa siihen, millaisia tuotteita ja tuotemääriä asiakkaat tilaavat. Oikean ja edullisen tilaustavan löytyminen on yksi keskeisimmistä asiakkaan tilauspäätökseen vaikuttavista tekijöistä.
Asiakkaan näkökulmasta tärkeintä on, että hän saa tilatessaan selkeän vastauksen kysymykseen: kuinka paljon toimitus maksaa ja kuinka kauan tilauksen toimittaminen kestää.
Tilausten toimitukseen liittyvät huolenaiheet ovat tutkitusti yleisimpiä syitä siihen, että asiakas keskeyttää tilausprosessin ja hylkää ostoskorin. Kannattaa siis lisätä tilaussivulle riittävästi tietoa kaikista valittavista toimitustavoista (tai lisää linkki lisätietoihin), jotta asiakas tietää minkä tavan valita.
Lisäksi on hyvää asiakaspalvelua näyttää asiakkaalle tilaussivulla tai viimeistään tilausvahvistuksessa aika-arvio tilauksen saapumisesta. Toimitustapojen hinnoitteluissa voidaan noudattaa ainakin kolmea erilaista periaatetta, joilla voidaan ohjata asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
Tapa 1: Painon mukaan
Tässä vaihtoehdossa toimituskulut määräytyvät tilauksen tuotteiden kokonaispainon mukaan. Tämä on yleisin ja varmasti ainakin kuluttaja-asiakkaille tutuin tapa. Verkkokauppiaalta toimitustavan tarjoaminen edellyttää sitä, että tuoterekisterin jokaiselle tuotteelle on merkitty tuotteen paino. Lisäksi verkkokauppajärjestelmään pitää määritellä porrastus, jonka mukaisesti toimituskulut muuttuvat kun tilauksen paino kasvaa.
Aina ei kuitenkaan kannata toimia täysin mekaanisesti, vaan asiakkaille voi liittää mukaan houkuttimia. Verkkokauppa voi esimerkiksi tarjota toimituskuluihin alennuksen tietyn summan ylittävästä kertatilauksesta.
Tapa 2: Kiinteähintaiset toimituskulut
Tässä vaihtoehdossa kaikilla tilauksilla riippumatta niiden kokonaispainosta on sama kiinteä toimituskulu. Jotta toimintatapa olisi kauppiaalle kannattava, verkkokauppiaan on asetettava riittävän suuri summa, joka kattaa suurimmalta osalta tai kokonaan tuotteiden toimituskulut. Tällainen hinnoittelu sopii kaupoille, jotka myyvät samankokoisia tuotteita ja saavat suuria määriä hyvin samankaltaisia tilauksia.
Tapa 3: Ilmaiset toimituskulut
Ilmaisia toimituskuluja käytetään monissa verkkokaupoissa, erityisesti kansainvälisesti, myynnin kasvattamiseen. Suuremmilla kaupoilla on mahdollisuus lisätä toimituskulut enimmäkseen tai kokonaan tuotteen hintaan, mutta pienemmillä kauppiailla tällaista vaihtoehtoa ei yleensä ole.
Hieman samaan tapaan Euroopan verkkokauppa-alalla on esiintynyt huolestunutta keskustelua siitä, että vain suurilla verkkokaupoilla on mahdollisuus neuvotella edullisia toimitussopimuksia suurten logistiikkayhtiöiden kanssa. Näin suurilla kaupoilla on pieniä kauppoja paremmat mahdollisuudet tarjota edullisempia toimitustapoja. Toisaalta pienemmätkin kaupat voivat tarjota ilmaisia toimituksia hetkellisenä mainosvalttina, esimerkiksi sesongin aikaan. Ilmaiset toimituskulut voidaan myös tarjota vain tietyn euromäärän ylittäville tilauksille, mikä kannustaa asiakkaita tekemään keskimääräistä suurempia ostoksia.