Sopimusten avainkohtia: IT -jälleenmyyntisopimuksen siirto
Elämää tietoyhteiskunnassa

Sopimusten avainkohtia: IT -jälleenmyyntisopimuksen siirto

Päämiehen on syytä määritellä jälleenmyyntisopimuksessa miten jälleenmyyjä voi siirtää myyntioikeuksiaan muille yrityksille.

Päämies haluaa yleensä kontrolloida jälleenmyyntiverkostoaan tai ainakin olla tarkasti selvillä siitä mitkä yritykset päämiehen tuotetta maailmalla myyvät.

Erityisesti ohjelmistoalalla, jossa tuotteiden levitys on teknisesti helppoa, on päämiehen syytä vielä sopimustekstillä varmistaa, että jälleenmyyjä ei voi oma-aloitteisesti luovuttaa myyntioikeuksiaan eteenpäin. Mikäli ohjelmistojen jälleenmyyjälle annetaan oikeus nimittää alijälleenmyyjiä tai muita myyntiedustajia, on myös siitä syytä kirjoittaa selkeä lauseke sopimukseen.

 

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Kestävä kehitys tulevaisuuden ICT-ratkaisujen keskiössä 
Vastuullisuus

Kestävä kehitys tulevaisuuden ICT-ratkaisujen keskiössä 

Kaikkien, myös ICT-alan, on osallistuttava kestävyyshaasteiden ratkomiseen. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole yhteisymmärrystä siitä, mitä ICT-alan ympäristövaikutuksia mitataan ja miten. Myös kuluttajilla on tärkeä rooli kestävyyshaasteiden ratkomisessa, mutta tietoa esimerkiksi laitteiden tai liittymien ympäristökestävyydestä ei ole tarpeeksi saatavilla ostopäätöksen tueksi.

Marja Matinmikko-Blue
Ajankohtaista
TIEKE tuo suomalaista asiantuntemusta Euroopan digiosaamisen kentälle
Ajankohtaista

TIEKE tuo suomalaista asiantuntemusta Euroopan digiosaamisen kentälle

TIEKEllä on pitkä historia osaamisen kehittämisen ja tunnistamisen parissa. Toimiminen kansainvälisillä foorumeilla on tuonut arvokasta kokemusta siitä, miten yhteinen sävel löytyy, vaikka eri maiden toimintatavat eroavat toisistaan. Yhteistyö on avainasemassa, kun tavoitteena on kehittää osaamista Euroopan laajuisesti ja edistää esimerkiksi mikrokredentiaalien käyttöönottoa.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Oppimismyönteisyydellä ja digitaalisilla osaamismerkeillä työhyvinvointia ja kilpailukykyä
Digikyvykkyys

Oppimismyönteisyydellä ja digitaalisilla osaamismerkeillä työhyvinvointia ja kilpailukykyä

Nykyisessä nopeasti muuttuvassa työelämässä organisaatioiden menestys riippuu yhä enemmän siitä, miten ne tunnistavat ja kehittävät henkilöstönsä osaamista. Suomessa on perinteisesti painotettu tutkintotodistuksia, mutta osaamista kertyy yhä enemmän työelämässä ja vapaa-ajalla myös epävirallisemmilla tavoilla. Digitaaliset osaamismerkit ovat keskeinen väline osaamisen tunnistamisessa ja kehittämisessä.

Viestintätoimisto Aivela