Suuret visiot tehdään pala kerrallaan, konkreettisesti, mutta isoa kuvaa unohtamatta”, painottaa Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.
”Meillä Trafissa tämä tarkoittaa kokeiluun kannustavaa ilmapiiriä, jossa into yhdistyy ammattitaitoon. Näistä lähtökohdista syntyi myös idea mobiiliajokortista, jonka lanseerasimme osana Autoilija-sovellusta viime vuoden lopulla.”
Viranomainen uudistuu
Mobiiliajokortti avaa yhden kulman Trafin tietoviranomaisuuden laajaan rooliin.
”Oman tekemisen lisäksi haluamme kannustaa muitakin rohkeisiin kokeiluihin. Pyrimme osaltamme mahdollistamaan uusien liikenteen palveluiden syntymistä tietoa avaamalla ja jakamalla”, jatkaa Nykopp ja toteaa, että uusien teknologioiden sekä tiedon hyödyntäminen tuo ennen kaikkea parempia palveluita kansalaisille.
Tiedon uudet käsittelymallit lohkoketjuineen ja omadatoineen mahdollistavat viranomaisen roolin kehittämisen tiedon varastoijasta ja käsittelijästä kohti tietokokonaisuudesta tai siihen liittyvästä valvonnasta vastaamista.
”Meillä viranomaisilla on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi rooli erityisesti tiedon luottamuksen säilyttämisessä, mikä on ensiarvoisen tärkeää uusien liikennepalveluiden käynnistymisessä”, painottaa Nykopp.
Digitalisaation on tarkoitus helpottaa meidän kaikkien arkea, kun palveluista tulee automatisoituja ja helppokäyttöisiä. Tämä on ohjenuoramme myös mobiiliajokortin kehittämisessä.
Trafin pääjohtaja Mia Nykopp
Pilottiryhmä testaa
Kokeilut ovat käytännöllinen ja monta kertaa myös tehokkain tapa viedä liikenteen uusia palveluita eteenpäin. Usein kokeilut vaativat lainsäädännöllistä tulkintaa ja monialaista yhteistyötä.
”Mobiiliajokortin kehittäminen on ollut antoisaa yhteistyötä, uuden idean edistämistä ja samalla vanhojen käytäntöjen ravistelua. Ajokortti löytyy yli 3,6 miljoonan suomalaisen taskusta, ja haluammekin mobiiliajokortilla tarjota kortin käyttäjille jotain enemmän, mutta samalla säilyttää ajokortin kiistämättömät hyödyt arjen asioinnissa ja esimerkiksi iän osoittamisessa”, painottaa Nykopp.
”Liikenteen uusien palveluiden luomisessa uusien ideoiden kannattaa antaa lentää eikä kaikkea voi päättää ennakolta. Muutos vaatii aikansa ja pienillä askelilla pääsee pitkälle, kun suunta on selvä.”
Tällä hetkellä Trafin mobiiliajokorttia testaa parin tuhannen henkilön pilottiryhmä. Koko kansan ulottuville kortti on tarkoitus saada vuoden 2018 aikana.
”Pilottikäyttäjien kokemukset ovat positiivisia, ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on innostavaa. Uskon, että mobiiliajokortti tulee helpottamaan arkeamme mahdollisimman monin tavoin”, sanoo Nykopp.
Enemmän kuin ajolupa
Mobiiliajokortin kehittämisessä hyödynnetään tehokkaasti uusinta teknologiaa. Tämä näkyy muun muassa mobiiliajokortin visuaalisissa turvaominaisuuksissa. Erityishuomiota on kiinnitetty turvallisuuteen.
Mobiiliajokorttia käytetään tavallisen ajokortin tapaan. Testaajat ovat hyödyntäneet sitä muun muassa Postissa, Veikkauksessa ja useilla kioskeilla. Valviran uuden ohjeistuksen mukaan mobiiliajokortti voidaan hyväksyä käytettäväksi alkoholin ikärajavalvonnassa. Autoillessa perinteinen ajokortti tulee kuitenkin olla mukana.
”Kännykkä löytyy useimpien taskusta helpommin kuin lompakko tai ajokortti, ja mobiilisovelluksiin pystytään sisällyttämään hyödyllisiä ominaisuuksia. Plussaa on myös se, että kuva on ajan tasalla, sillä se haetaan suoraan järjestelmästä”, toteaa Nykopp.
Hyötydata aina autoilijan ulottuvilla
Mobiiliajokortin taustalta löytyvä Autoilija-sovellus tarjoaa useita hyödyllisiä palveluja. Pilottiversiosta voi hakea esimerkiksi minkä tahansa ajoneuvon teknisiä tietoja rekisteritunnuksella, ja sovelluksesta näkee helposti, jos auto on katsastamatta.
Koko kansan mobiiliajokorttiin pyritään tuomaan ajokortin omistajan ajoneuvotietojen lisäksi palvelu, jonne voi saada muistutuksia niin ajokortin uudistamisesta kuin ajoneuvoveron maksamisestakin.
Myöhemmin sovelluksen kautta on tarkoitus pystyä tekemään myös ajoneuvon liikennekäytöstä poisto ja otto.
Artikkeli on julkaistu Tiedosta-lehden 1/2018 osiossa TIEKEn jäsen esittäytyy.