Mobiiliajokortti koko kansan taskuun
Datatalous

Kuva: Trafi

Mobiiliajokortti koko kansan taskuun

Trafin kehittämä mobiiliajokortti on konkreettinen esimerkki arkea helpottavasta innovaatiosta ja rohkeasta kokeilukultuurista.

Suuret visiot tehdään pala kerrallaan, konkreettisesti, mutta isoa kuvaa unohtamatta”, painottaa Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

”Meillä Trafissa tämä tarkoittaa kokeiluun kannustavaa ilmapiiriä, jossa into yhdistyy ammattitaitoon. Näistä lähtökohdista syntyi myös idea mobiiliajokortista, jonka lanseerasimme osana Autoilija-sovellusta viime vuoden lopulla.”

Viranomainen uudistuu

Mobiiliajokortti avaa yhden kulman Trafin tietoviranomaisuuden laajaan rooliin.

”Oman tekemisen lisäksi haluamme kannustaa muitakin rohkeisiin kokeiluihin. Pyrimme osaltamme mahdollistamaan uusien liikenteen palveluiden syntymistä tietoa avaamalla ja jakamalla”, jatkaa Nykopp ja toteaa, että uusien teknologioiden sekä tiedon hyödyntäminen tuo ennen kaikkea parempia palveluita kansalaisille.

Tiedon uudet käsittelymallit lohkoketjuineen ja omadatoineen mahdollistavat viranomaisen roolin kehittämisen tiedon varastoijasta ja käsittelijästä kohti tietokokonaisuudesta tai siihen liittyvästä valvonnasta vastaamista.

”Meillä viranomaisilla on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi rooli erityisesti tiedon luottamuksen säilyttämisessä, mikä on ensiarvoisen tärkeää uusien liikennepalveluiden käynnistymisessä”, painottaa Nykopp.

Mia Nykopp

Digitalisaation on tarkoitus helpottaa meidän kaikkien arkea, kun palveluista tulee automatisoituja ja helppokäyttöisiä. Tämä on ohjenuoramme myös mobiiliajokortin kehittämisessä.

Trafin pääjohtaja Mia Nykopp

Pilottiryhmä testaa

Kokeilut ovat käytännöllinen ja monta kertaa myös tehokkain tapa viedä liikenteen uusia palveluita eteenpäin. Usein kokeilut vaativat lainsäädännöllistä tulkintaa ja monialaista yhteistyötä.

”Mobiiliajokortin kehittäminen on ollut antoisaa yhteistyötä, uuden idean edistämistä ja samalla vanhojen käytäntöjen ravistelua. Ajokortti löytyy yli 3,6 miljoonan suomalaisen taskusta, ja haluammekin mobiiliajokortilla tarjota kortin käyttäjille jotain enemmän, mutta samalla säilyttää ajokortin kiistämättömät hyödyt arjen asioinnissa ja esimerkiksi iän osoittamisessa”, painottaa Nykopp.

”Liikenteen uusien palveluiden luomisessa uusien ideoiden kannattaa antaa lentää eikä kaikkea voi päättää ennakolta. Muutos vaatii aikansa ja pienillä askelilla pääsee pitkälle, kun suunta on selvä.”

Tällä hetkellä Trafin mobiiliajokorttia testaa parin tuhannen henkilön pilottiryhmä. Koko kansan ulottuville kortti on tarkoitus saada vuoden 2018 aikana.

”Pilottikäyttäjien kokemukset ovat positiivisia, ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on innostavaa. Uskon, että mobiiliajokortti tulee helpottamaan arkeamme mahdollisimman monin tavoin”, sanoo Nykopp.

Enemmän kuin ajolupa

Mobiiliajokortin kehittämisessä hyödynnetään tehokkaasti uusinta teknologiaa. Tämä näkyy muun muassa mobiiliajokortin visuaalisissa turvaominaisuuksissa. Erityishuomiota on kiinnitetty turvallisuuteen.

Mobiiliajokorttia käytetään tavallisen ajokortin tapaan. Testaajat ovat hyödyntäneet sitä muun muassa Postissa, Veikkauksessa ja useilla kioskeilla. Valviran uuden ohjeistuksen mukaan mobiiliajokortti voidaan hyväksyä käytettäväksi alkoholin ikärajavalvonnassa. Autoillessa perinteinen ajokortti tulee kuitenkin olla mukana.

”Kännykkä löytyy useimpien taskusta helpommin kuin lompakko tai ajokortti, ja mobiilisovelluksiin pystytään sisällyttämään hyödyllisiä ominaisuuksia. Plussaa on myös se, että kuva on ajan tasalla, sillä se haetaan suoraan järjestelmästä”, toteaa Nykopp.

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia

TIEKE toteuttaa Peppol-koulutuksen ammattikorkeakoulun opettajille. Koulutuksen suunnitteluun liittyvä työpaja pidettiin kesäkuun alussa. Se oli suunnattu Peppol-asiantuntijoille. Työpajan tarkoituksena oli selvittää, mitä tulevassa Peppol-kouluttajakoulutuksessa pitäisi ottaa huomioon. Keskustelun runkona käytettiin aiemman pilottikoulutuksen työpajan rakennetta ja tuloksia.

Nina From
Digikyvykkyys
Digitaaliset osaamismerkit – avain näkyvään osaamiseen
Digikyvykkyys

Digitaaliset osaamismerkit – avain näkyvään osaamiseen

Useimmissa työtehtävissä vaaditaan digiosaamista – mutta miten todentaa osaaminen? Valtakunnallinen Digitaitomerkistö tarjoaa selkeän, kansallisiin ja kansainvälisiin viitekehyksiin pohjautuvan mallin osaamisen tunnistamiseen. Merkkien suoritusmäärät ovat jatkuvassa kasvussa, ja niitä onkin kesäkuun 2025 loppuun mennessä myönnetty jo 65.000 kappaletta! Myös muuta osaamista on helppo todentaa osaamismerkkien avulla!

Merja Sjöblom
Vastuullisuus
Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta
Vastuullisuus

Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta

EDIFY-EDU on eurooppalainen Erasmus+ -yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on vahvistaa osaamista monimuotoisuuden, tasa-arvon ja inkluusion (DEI/EDI) teemoissa erityisesti pk-yritysten ja johtamisen näkökulmasta. Hanke tarjoaa monipuolisen koulutuskokonaisuuden, joka koostuu kaikille avoimesta englanninkielisestä MOOC-verkkokurssista, maakohtaisesti räätälöitävästä erikoistumiskurssista sekä työelämälähtöisestä työssäoppimisjaksosta.

Nina From