Mobiiliajokortti koko kansan taskuun
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Trafi

Mobiiliajokortti koko kansan taskuun

Trafin kehittämä mobiiliajokortti on konkreettinen esimerkki arkea helpottavasta innovaatiosta ja rohkeasta kokeilukultuurista.

Suuret visiot tehdään pala kerrallaan, konkreettisesti, mutta isoa kuvaa unohtamatta”, painottaa Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

”Meillä Trafissa tämä tarkoittaa kokeiluun kannustavaa ilmapiiriä, jossa into yhdistyy ammattitaitoon. Näistä lähtökohdista syntyi myös idea mobiiliajokortista, jonka lanseerasimme osana Autoilija-sovellusta viime vuoden lopulla.”

Viranomainen uudistuu

Mobiiliajokortti avaa yhden kulman Trafin tietoviranomaisuuden laajaan rooliin.

”Oman tekemisen lisäksi haluamme kannustaa muitakin rohkeisiin kokeiluihin. Pyrimme osaltamme mahdollistamaan uusien liikenteen palveluiden syntymistä tietoa avaamalla ja jakamalla”, jatkaa Nykopp ja toteaa, että uusien teknologioiden sekä tiedon hyödyntäminen tuo ennen kaikkea parempia palveluita kansalaisille.

Tiedon uudet käsittelymallit lohkoketjuineen ja omadatoineen mahdollistavat viranomaisen roolin kehittämisen tiedon varastoijasta ja käsittelijästä kohti tietokokonaisuudesta tai siihen liittyvästä valvonnasta vastaamista.

”Meillä viranomaisilla on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi rooli erityisesti tiedon luottamuksen säilyttämisessä, mikä on ensiarvoisen tärkeää uusien liikennepalveluiden käynnistymisessä”, painottaa Nykopp.

Mia Nykopp

Digitalisaation on tarkoitus helpottaa meidän kaikkien arkea, kun palveluista tulee automatisoituja ja helppokäyttöisiä. Tämä on ohjenuoramme myös mobiiliajokortin kehittämisessä.

Trafin pääjohtaja Mia Nykopp

Pilottiryhmä testaa

Kokeilut ovat käytännöllinen ja monta kertaa myös tehokkain tapa viedä liikenteen uusia palveluita eteenpäin. Usein kokeilut vaativat lainsäädännöllistä tulkintaa ja monialaista yhteistyötä.

”Mobiiliajokortin kehittäminen on ollut antoisaa yhteistyötä, uuden idean edistämistä ja samalla vanhojen käytäntöjen ravistelua. Ajokortti löytyy yli 3,6 miljoonan suomalaisen taskusta, ja haluammekin mobiiliajokortilla tarjota kortin käyttäjille jotain enemmän, mutta samalla säilyttää ajokortin kiistämättömät hyödyt arjen asioinnissa ja esimerkiksi iän osoittamisessa”, painottaa Nykopp.

”Liikenteen uusien palveluiden luomisessa uusien ideoiden kannattaa antaa lentää eikä kaikkea voi päättää ennakolta. Muutos vaatii aikansa ja pienillä askelilla pääsee pitkälle, kun suunta on selvä.”

Tällä hetkellä Trafin mobiiliajokorttia testaa parin tuhannen henkilön pilottiryhmä. Koko kansan ulottuville kortti on tarkoitus saada vuoden 2018 aikana.

”Pilottikäyttäjien kokemukset ovat positiivisia, ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on innostavaa. Uskon, että mobiiliajokortti tulee helpottamaan arkeamme mahdollisimman monin tavoin”, sanoo Nykopp.

Enemmän kuin ajolupa

Mobiiliajokortin kehittämisessä hyödynnetään tehokkaasti uusinta teknologiaa. Tämä näkyy muun muassa mobiiliajokortin visuaalisissa turvaominaisuuksissa. Erityishuomiota on kiinnitetty turvallisuuteen.

Mobiiliajokorttia käytetään tavallisen ajokortin tapaan. Testaajat ovat hyödyntäneet sitä muun muassa Postissa, Veikkauksessa ja useilla kioskeilla. Valviran uuden ohjeistuksen mukaan mobiiliajokortti voidaan hyväksyä käytettäväksi alkoholin ikärajavalvonnassa. Autoillessa perinteinen ajokortti tulee kuitenkin olla mukana.

”Kännykkä löytyy useimpien taskusta helpommin kuin lompakko tai ajokortti, ja mobiilisovelluksiin pystytään sisällyttämään hyödyllisiä ominaisuuksia. Plussaa on myös se, että kuva on ajan tasalla, sillä se haetaan suoraan järjestelmästä”, toteaa Nykopp.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?
Digikyvykkyys

Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?

Jos yritys kohtaa haasteita yhteistyössä ICT-toimittajansa kanssa, on usein edessä toimittajan vaihto. Mutta millä aikataululla tämä onnistuu? Asia riippuu laaditusta sopimuksesta, jossa saattaa kuitenkin olla tulkinnanvaraa. Tällöin yritys joutuu pohtimaan, minkälaisilla irtisanomisajoilla ICT-sopimuskumppanistaan pääsee eroon ilman suurempia riskejä.

lakimies Kari Keturi, Law Office Dancon Oy
Vastuullisuus
Suomen seuraava talousihme on vihreä teknologia
Vastuullisuus

Suomen seuraava talousihme on vihreä teknologia

Tieto- ja viestintäteknologian (ICT) ilmasto- ja ympäristövaikutuksiin on herätty verrattain myöhään alan nopeaan laajenemiseen nähden. Koska ratkaisut ovat vielä lapsenkengissä, luodaan alan edelläkävijöitä juuri nyt. VISIIRI – Vihreän siirtymän ICT-ekosysteemi -hankkeella on visiona tehdä Suomesta vihreän ICT:n kärkimaa vuoteen 2030 mennessä. Ilmasto- ja ympäristöongelmat eivät katoa itsestään ja nykyisellä kehityksellä ne tulevat pahenemaan. Tämä tulee kärjistämään kysyntää vihreälle teknologialle, jonka markkinoiden ennustetaan kasvavan noin 22 % vuodessa seuraavien 8 vuoden aikana (Fortune Business Insights).

Antti Sipilä
Datatalous
Data Spaces Alliance Finlandin alkusyksy täynnä tapahtumia ja tapaamisia
Datatalous

Data Spaces Alliance Finlandin alkusyksy täynnä tapahtumia ja tapaamisia

Data Spaces Alliance Finlandin alkusyksyn toiminta on käynnistynyt aktiivisena. Allianssi kokoaa yhteen suomalaiset dataliiketoiminnan edelläkävijät ja tukee yrityksiä datatalouden haasteissa sekä mahdollisuuksissa. Tässä katsaus kauden tärkeimpiin tapahtumiin ja tuleviin hankkeisiin.