Miten tiedot korjataan?

Tähän osioon on kerätty vastauksia yleisiin kysymyksiin, jotka koskevat organisaation tietojen päivittämistä tai korjaamista verkkolaskuosoitteistossa.

Ohjeet verkkolaskuosoitteeseen liittyvän tiedon korjaamiseksi

Jos sinulla on haasteita verkkolaskuosoitteiden lisäämisen, poiston tai tietojen korjauksen kanssa, niin alla on lyhyt ohjeistustyökalu tilanteen korjaamiseksi.

Jos etsimääsi verkkolaskuosoitetta ei löydy

Jos et löydä organisaation verkkolaskuosoitetta, on syy yleensä joku seuraavista:

  • Organisaatiolla ei ole verkkolaskuosoitetta.
  • Organisaatiolla on verkkolaskuosoite, mutta verkkolaskuosoitetta ei ole tuotu osoitteistoon.
  • Organisaatiolla on verkkolaskuosoite, mutta verkkolaskuosoite on niin sanotusti salainen. Tällöin osoitteen haltija ei halua näyttää sitä osoitteistossa.
  • Organisaatiolla on verkkolaskuosoite, mutta se ei ole aktiivinen. Verkkolaskuosoite ei siis ole tällä hetkellä käytössä.

Yritykselläni ei ole verkkolaskuosoitetta, mutta haluaisin lähettää tai vastaanottaa verkkolaskuja.

Jotta voi vastaanottaa verkkolaskuja, pitää olla verkkolaskuosoite. Sellaisen saat tekemällä sopimuksen verkkolaskujen välittämisestä. Tällainen sopimus tehdään verkkolaskun välittäjän kanssa.

Lista verkkolaskun välittäjistä löytyy osoitteesta https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html#/info. Klikkaamalla välittäjien kuvaketta pääset katsomaan heidän yhteystietojaan.

Jos haluat vain lähettää verkkolaskuja mut et lähetä niitä kovinkaan monta, niin kannattaa käyttää palveluja, joissa ei tavallisesti ole kuukausimaksua, vaan maksat vain kun lähetät verkkolaskuja. Listan tällaisista palveluista löydät sivulta Verkkolaskujen lähettäminen verkkopalvelun kautta | TIEKE.

Minulla on jo sopimus verkkolaskun välittäjän kanssa. En kuitenkaan löydä oman yrityksesi tietoja verkkolaskuosoitteistosta.

Jos olet tehnyt sopimuksen verkkolaskun välittäjän kanssa verkkolaskujen välittämisestä, verkkolaskun välittäjä lisää tietosi verkkolaskuosoitteistoon yleensä muutamassa päivässä.

Joskus voi sattua, että osoitteesi ole löydykään verkkolaskuosoitteistossa. Usein kysymyksessä on inhimillinen virhe.

Tällaisissa tilanteissa ole yhteydessä omaan verkkolaskuvälittäjääsi ja pyydä heitä lisäämään osoitteesi verkkolaskuosoitteistoon.

Lista verkkolaskun välittäjistä löytyy osoitteesta https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html#/info. Klikkaamalla oman välittäjäsi kuvaketta pääset katsomaan heidän yhteystietojaan.

Olen vaihtanut verkkolaskun välittäjää, mutta tiedot eivät ole muuttuneet.

Kun olet vaihtanut verkkolaskun välittäjää, vanha välittäjä poistaa vanhan osoiteen organisaatiosi tiedoista. Vastaavasti uusi välittäjä lisää uuden osoitteen organisaatiosi tietoihin.

Jos näin ei kuitenkaan ole käynyt, käänny kummankin verkkolaskuvälittäjän puoleen ja pyydä heitä poistamaan tai lisäämään tiedot.

Voit lähettää korjauspyynnön verkkolaskun välittäjällesi täyttämällä Korjauspyyntö-lomakkeen. Löydät oman välittäjäsi korjauspyyntölomakkeen klikkaamalla verkkolaskuosoitteesi kohdalla olevaa Korjauspyyntö-nappia.

Haluan lisätä organisaationi osoite- tai kontaktitietoja verkkolaskuosoitteistoon

Organisaatiota koskeviin tietoihin on mahdollisuus lisätä osoitetiedot (4 osoiteriviä + postinumero + postitoimipaikka + maa) ja organisaation verkkosivuston osoite.

Lisäksi on mahdollista lisätä seuraavat kontaktitiedot: rooli (tuki / tekninen / liiketoiminta / muu), nimi, puhelin ja sähköpostiosoite.

Muutokset voi tehdä itse, jos olet saanut verkkolaskun välittäjältä valtuutusavaimen. Vaihtoehtoisesti muutokset tekee verkkolaskun välittäjäsi.

Voit lähettää korjauspyynnön verkkolaskun välittäjällesi täyttämällä Korjauspyyntö-lomakkeen. Löydät oman välittäjäsi korjauspyyntölomakkeen klikkaamalla verkkolaskuosoitteesi kohdalla olevaa Korjauspyyntö-nappia.

Verkkolaskuosoitettani ei näy verkkolaskuosoitteistossa, voinko siitä huolimatta saada verkkolaskuja?

Toistaiseksi verkkolaskun välittäjät toimittavat verkkolaskut perille verkkolaskuosoitteisiin, vaikka se ei olisikaan verkkolaskuosoitteistossa.