Rohkea yritys uudistuu datan avulla
Uutta osaamista

Rohkea yritys uudistuu datan avulla

Moni voi yllättyä siitä, mistä Google ja Facebook saavat tulonsa. Tiedämme toki, mitä ne tekevät, mutta ymmärrämmekö aidosti niiden liiketoimintamalleja? Voisiko rehti suomalainen pk-yritys ottaa aineksia omaan toimintaansa isoilta globaaleilta datamenestyjiltä?

Säästetään ensin

Yksi datan ja tekoälyn hyödyntämisen tavoite on tuottavuuden lisääminen. Jo pitkään jatkunut automaatio on vähentänyt esimerkiksi pankkihenkilöstön tarvetta, ja tehdasrobotit ovat korvanneet ison osan ihmistyöstä. Assistenttien määrä on pienentynyt, kun ohjelmistot hoitavat heidän tehtäviään. Trendi luonnollisesti jatkuu edelleen.

Toinen tavoite on parantaa päätöksentekoa ja reagointikykyä. Edistyneen analytiikan avulla voimme ennakoida muun muassa koneiden vikaantumista, markkinoinnin toimivuutta tai terveydenhoidon tehokkuutta.

Aivan uuden kokoluokan asia on uuden liiketoiminnan luominen.

Miten voisimme hyödyntää datan jalostusta ja tekoälyä täysin uuden liiketoimintamallin kehittämisessä?

Miten ilmainen voi kannattaa?

Oletko ajatellut, millä logiikalla Facebook ja Google tahkoavat voittonsa ja ovat kasvaneet internetliiketoiminnan kansainvälisiksi jättiläisiksi? Me tiedämme mitä ne tekevät, mutta mistä ne saavat rahansa, ja mihin niiden kannattuvuus perustuu? Kummalla kentällä ne pelaavat: yritysliiketoiminnassa (b2b) vai kuluttajaliiketoiminnassa (b2c)?

Facebook oli alkujaan yliopisto-opiskelijoiden treffisivusto. Siitä tuli maailman suurin sosiaalinen media, koska ihmiset pitivät sen ominaisuuksista. Yrityksen johto mietti, että jos ihmiset tykkäävät palvelusta, eikö siitä tulisi periä maksua.

Facebook päätti tarjota palvelun ilmaiseksi. Vastineeksi ilmaisesta palvelusta hyväksymme sen, että Facebook saa hyödyntää meistä kertyvää dataa: kaikkia postauksiamme ja klikkauksiamme, fiidin selausvauhtia ja sitäkin, mihin kuviin katseemme kohdistuu.

Google toimii samoin. Saamme ilmaisen google-hakukoneen antamaamme käyttäjädataa vastaan. Lisäksi saamme maksutta monia muita palveluja, kuten gmail ja drive.

Tämä on selvää, näinhän se menee: myymme Facebookiin ja Googleen kumuloituvaa dataamme oravannahkaperiaatteella.

Tämä on kuitenkin väärä vastaus.

Dataa pitää jalostaa

Facebookilla ja Googlella on meistä paljon dataa, mutta eivät ne siitä raakana hyödy. Molempien bisnes perustuu jalostettuun dataan. Kummatkin tarjoavat markkinoijalle niin sanotun hallintapaneelin, jonka avulla markkinoijat kohdistavat mainokset tai muut sisällöt haluamalleen kohderyhmille.

Googlessa on markkinoijalle monia muitakin palveluja, esimerkiksi yritysten ja brändien display-mainokset, jotka näet muun muassa Helsingin Sanomia tai New York Timesia selaillessasi. Myös hakusanamainonta kuuluu samaan kategoriaan.

Näin simppeliä on Facebookin ja Googlen koko liiketoiminta.

Toisin sanoen ne käyttävät valtavasti resursseja siihen, että saisivat paljon ilmaiskäyttäjiä ja siten meistä dataa. Sitten datan myllyttää tekoäly, ja lopputuloksena on erittäin tarkka markkinoinnin kohdistaminen ja analytiikka.

Näin toimivat myös LinkedIn, Twitter, Slack ja monet muut. Perinteinen media, kuten printtilehdet, radio tai televisio, ei pysty likimainkaan samaan.

Ota paikkasi

Aiemmin mainitsemieni digiaikakauden yritysten liiketoiminta perustuu ekosysteemin luomiseen omalle alustalle dataa hyödyntäen.

Periaatteessa millä tahansa yrityksellä on mahdollisuus rakentaa oma alusta tai lähteä mukaan jonkun muun tarjoamaan ekosysteemiin. Varsinainen haaste on arvioida se, mikä lopulta on oma ansaintamallimme ja paikkamme ekosysteemissä.

Onko esimerkiksi Finnairin järkevää omistaa itse koneitaan, jos sillä on riittävästi dataa ihmisten lentotottumuksista tai jopa koko matkailun ekosysteemistä? Entä jos Finnair keskittyisikin palvelukonseptin kehittämiseen, ja ostaisi matkustajapaikat muilta yhtiöitä?

Teepä ajatuskoe. Voisiko yrityksesi tarjota osan palveluistaan ilmaiseksi dataa vastaan, jolla voisit tehdä uutta liiketoimintaa? Entä jos perisit kiinteää kuukausimaksua tuottamastasi datapohjaisesta palvelusta?

Eräs amerikkalainen yritys tarjoaa IoT (Internet of Things) -alustaansa yrityksille. Se kytkee asiakkaidensa laitteet omalle alustalleen, ja tarjoaa niille maksullisia analytiikkaratkaisuja. Yritys kertoo alustallaan olevan jo 10 miljoona laitetta.

Kyseinen yritys jalostaa asiakasyritystensä dataa edelleen, ja myy sitä kolmansien osapuolien bisneksiin hyödynnettäväksi.

Toki jonkun pitää lennättää meitä paikasta toiseen myös tulevaisuudessa. Kysymys onkin siinä, että haluaako yritys pysyä nykyisessä liiketoiminnassaan. Vai kannattaisiko yrityksen miettiä asemaansa arvoketjussa ja ekosysteemissä uudelleen?

Mistä lähteä liikkeelle?

Jos hyväksymme ajatuksen, että uutta liiketoimintaa voi luoda datan päälle rakennetuille palveluille, niin mistä lähtisimme liikkeelle? Kannattaisiko esimerkiksi suomalaisen sellunkeittäjän ryhtyä datamylläriksi, ja minkälainen ansaintamalli syntyisi?

Tähän ei kukaan ulkopuolinen voi antaa vastausta.

Amazonista tuli maailman suurin pilvikapasiteetin toimittaja, kun se kehitti omalle nettikaupalleen pilvialustan. Lopputulos oli niin hyvä, että Amazon alkoi myydä alustaansa myös muille.

Eivät Google ja Facebook tietoisesti pyrkineet nykyisiin ansaintamalleihinsa. Dataa kerättiin ensin omaan käyttöön, vasta myöhemmin syntyivät esimerkit perinteitä murskaavista ansaintamalleista.

 

 

Kirjoitus on julkaistu Tiedosta-lehdessä 1/2018.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa
Digikyvykkyys

Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa

Harrastustoiminnan tietosuojaan liittyvä ohjeistava materiaalipaketti on julkaistu tällä viikolla osoitteessa tietosuojaharrastuksissa.fi. Sivuston materiaaleja on kehitetty syksystä 2022 alkaen tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEn yhteisessä GDPR4CHLDRN-hankkeessa. Harrastustoimintaa järjestävät yhdistykset, harrastavat lapset ja nuoret, nuorten vanhemmat ja hankkeen ohjausryhmä ovat osallistuneet hankkeeseen antamalla arvokasta palautetta tuotettuihin materiaaleihin läpi koko kehitysprosessin ajan.

Mikko Eloholma
Digikyvykkyys
Monimuotoisuuden johtaminen vaatii tietoisuutta ja sitoutumista   
Digikyvykkyys

Monimuotoisuuden johtaminen vaatii tietoisuutta ja sitoutumista   

Johtajien monimuotoisuusosaaminen on avainasemassa inklusiivisten työyhteisöjen rakentamisessa. Muutoksen toteuttaminen vaatii monimuotoisuuden edistämistä tukevien koulutusten kehittämistä. Ilman johdon sitoutumista monimuotoisuuden tuomat edut jäävät saavuttamatta.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Monimuotoisuus edistää innovaatioita ja kilpailukykyä  
Digikyvykkyys

Monimuotoisuus edistää innovaatioita ja kilpailukykyä  

Monimuotoisuus on noussut keskeiseksi teemaksi työelämässä, ja ICT-ala voi toimia suunnannäyttäjänä muiden toimialojen monimuotoisuustyölle. Netlightin Talent Manager Julius Hurrin ja FIBS ry:n Yritysvastuuasiantuntija Greta Anderssonin mukaan monimuotoisuus edistää innovointia ja parantaa päätöksentekoa. Menestyäkseen monimuotoisuustyössä yritysten on sitouduttava pitkäjänteiseen prosessiin, jossa johdon tuki ja konkreettiset toimet ovat avainasemassa.

Viestintätoimisto Aivela