Ammattiopisto Samiedu on nykyaikainen ja kehittyvä ammatillinen oppilaitos, joka tarjoaa kattavasti eri alojen perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoja sekä kortti-, lupa- ja yrityskoulutuksia. Verkko-opintojen ja digipedagogiikan kehittäminen on ollut Samiedun strategian ytimessä 2020-luvun alusta lähtien. Esimerkiksi monet ammatti- ja erikoisammattitutkintokoulutukset on mahdollista suorittaa etäopiskeluna.
Haaste: Digiosaamisen vaihtelu
Verkko-opintojen yleistyessä avautui hyvä mahdollisuus tarkastella ja vahvistaa henkilöstön digiosaamista. Havaittiin, että osaamistasoissa on luonnollista vaihtelua, mikä tarjoaa hyvän lähtökohdan yhteisen osaamisen kehittämiselle. Tavoitteena on varmistaa, että kaikilla on tarvittavat valmiudet sujuvaan arjen työskentelyyn digitaalisessa ympäristössä.
Ratkaisu: Digitaitojen osaamismerkistö
Vuonna 2022 Samiedu otti käyttöön Digitaitojen osaamismerkistön, joka tarjoaa selkeän rakenteen digiosaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen. Käyttöönotto käynnistyi Open Badge Factoryyn tutustumisella ja arvioijakoulutuksilla. Johdon tuki ja päätös tuoda merkistö koko henkilöstön suoritettavaksi olivat ratkaisevia. Kaikkien työntekijöiden tuli suorittaa vähintään kuusi ensimmäistä merkkiä eli Digitaitojen perusosaajan taso, ja työnkuvan mukaan myös ylemmän tason merkkejä.
Merkistön suorittamista vauhdittivat selkeä viestintä, suoritusaikataulu sekä mahdollisuus suorittaa merkkejä työajalla. Esihenkilöiden esimerkki ja kannustus olivat myös merkittävässä roolissa.
Aluksi merkistö oli käytössä vain henkilöstölle, mutta nykyisin suoritusmahdollisuus on laajennettu myös opiskelijoille, erityisesti tieto- ja viestintätekniikan alalla. Merkistö on otettu käyttöön myös Samiedun tytäryhtiön tilauskoulutuksiin. Kaikki henkilöstön jäsenet ovat suorittaneet vähintään perustaitojen koontimerkin, ja se on pakollinen myös uusille työntekijöille.
“Haluttiin tuoda koko henkilöstölle merkkiperhe suoritettavaksi niin, että kaikilla olisi vähintään perusosaaminen.”– Sanna Laukkarinen, Verkkopedagogiikan asiantuntija
Kouluttajakoulutuksen merkitys
Osaamismerkkien kouluttajakoulutus osoittautui erittäin tärkeäksi osaksi kokonaisuutta. Valmis koulutuspaketti, selkeät kriteerit sekä itseopiskelumateriaali auttoivat merkkien arvioijat alkuun. Arviointien yhdenmukaiset kriteerit varmistavat suoritusten vertailukelpoisuuden ja takaavat, että ne ovat kaikille tasapuolisia. Merkkien täydennyspyyntöjä voidaan myös hyödyntää pedagogisesti ja ohjata suorittajaa palautteen avulla. Lisäksi Sanna Laukkarinen korostaa, että ”Valtakunnallisesti tunnistettu ja kuratoitu kokonaisuus tukee arvioijia ja auttaa myös kouluttajia ja digituen järjestäjiä hahmottamaan minkälainen kokonaisuus on kyseessä, mitä kaikkea siihen liittyy ja mitä asioita on huomioitava esim. koulutuksia järjestettäessä”.
TIEKEn järjestämä kouluttajakoulutus on ilmainen ja tukee opettajien ja kouluttajien toimintaa Digitaitojen osaamismerkkien parissa. Kouluttajakoulutuksen suorittaa jokainen henkilö, joka osaamismerkkejä myöntävässä organisaatiossa arvioi saapuvia digitaito-osaamismerkkihakemuksia. TIEKE myös arvioi kouluttajakoulutuksen osaamismerkkihakemukset.
Osaamismerkkien hyötyjä ja käyttökokemuksia
Osaamismerkit auttavat osoittamaan piileviä muissa ympäristöissä hankittuja taitoja ja tekevät osaamisen näkyväksi ja tunnistettavaksi. Kouluttajat ovat myös havainneet, että osaamismerkkien suorittamisen helppous tai haastavuus auttaa yksilöitä hahmottamaan oman osaamisen tasoa, kehittämään taitojaan ja osoittamaan osaamistaan esimerkiksi työnhaussa.
Digitaitomerkistön suorittamisen edetessä tehtiin myös yllättäviä havaintoja. Tehtävät auttoivat paljastamaan teemoja ja aihealueita, joihin tarvittiin lisäohjeistusta. Merkistön suorittamisella oli myös laajempia vaikutuksia. Huomattiin esimerkiksi, että tietoturvaosaamisen kasvaminen helpotti mm. IT-tuen työtä ja tehokkaampien sekä sujuvampien työtapojen omaksuminen helpotti myös muiden digitaalisten työkalujen käyttöä.
Suoritukset kerätään Open Badge Passportiin, mikä varmistaa osaamisen dokumentoinnin ja säilymisen myös opintojen jälkeen. OBP-tilin rekisteröinnistä onkin tullut rutiininomainen osa koulutuksia. Samiedussa on käytössä myös itse suunniteltu ja toteutettu osaamismerkki, jolla voidaan todentaa erikoistumisopinnoissa osaaminen aiheesta, jolle ei ole virallista tutkintoa.
”Jos digiosaamisen taso on vaihtelevaa, merkistön avulla se voidaan saattaa yhtenäiselle tasolle.” – Henry Pöllänen, Tekoälyteknologian asiantuntija, digituki
Haastavimmat osa-alueet
Yleisesti viimeisen eli ylimmän tason osaamismerkin suoritus koetaan haastavimmaksi ja sitä myös suoritetaan harvemmin. Siinä esimerkiksi videoiden tekeminen on monelle uusi ja teknisesti haastava taito.
“Turvallinen ja vastuullinen toiminta paljasti yllättäviä käsityksiä – se oli hyvä oppimisen paikka.” – Sanna Laukkarinen, Verkkopedagogiikan asiantuntija
“Tehtävissä on osa-alueita, jotka haastavat ja täydentävät myös edistyneempien digiosaajien taitoja.” – Henry Pöllänen, Tekoälyteknologian asiantuntija, Digituki
Motivointi
Merkkien suorittaminen kannustaa huomaamaan uusia tapoja toimia ja digitaalisten työvälineiden käytön helpottuminen motivoi oppimaan lisää.
Oppilaitosmaailmassa suurin motivaation lähde on usein ajan ja vaivan säästö. Monia opettajia turhauttaa se, kun aikaa kuluu turhaan säätämiseen – haluaisi tehdä jotain, mutta se ei onnistu ja ongelman selvittäminen vie kohtuuttomasti aikaa. Kun taas huomaa, että jonkin asian voikin tehdä helpommin ja tehokkaammin, syntyy oivallus: ”Ai näin tämän voikin tehdä!”. Se hetki on usein se, joka motivoi oppimaan lisää.
Merkkien suorittajat motivoituvat monin eri tavoin. Osa innostuu kilpailusta ja osa motivoituu, kun näkee, että on saanut aikaan jotakin konkreettista ja voi myös jakaa muillekin saavutuksiaan. Toiset motivoituvat oman osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja hyödyn kokemuksista.
”Merkkien suorittaminen kertoo rehellisesti missä mennään ja mikä on todellinen taso. Sujuva suorittaminen esimerkiksi herättää huomaamaan oman osaamisen ja uskon omin kykyihin.” – Sanna Laukkarinen, Verkkopedagogiikan asiantuntija
”Konkreettinen työn helpottuminen motivoi oppimaan lisää ja merkkitehtävät kannustavat ihmisiä kokeilemaan asioita, joita he eivät muuten olisi tehneet.” – Henry Pöllänen, Tekoälyteknologian asiantuntija, Digituki
Suositteletko?
Samiedussa onnistuttiin digitaitojen vahvistamisessa Digitaitojen merkistön avulla ja Samiedu suosittelee osaamismerkkejä lämpimästi muillekin organisaatioille. ”Osaamismerkit ovat erinomainen tapa tunnistaa ja tunnustaa mikro-oppimista. Merkkien suorittaminen on motivoivaa ja innostavaa – ja samalla loistava tapa pelillistää oppimista. Lisäksi Moodle-integraatio API-rajapinnan kautta tekee käytöstä helppoa”, kuvailee verkkopedagogiikan asiantuntija Sanna Laukkarinen.
“Suosittelen vahvasti! Osaamismerkit tekevät osaamisen näkyväksi ja on helppo liittää esimerkiksi työnhakemukseen.” – Henry Pöllänen, Tekoälyteknologian asiantuntija, Digituki
Samiedulla onkin toiveissa laajentaa osaamismerkkien käyttöä tulevaisuudessa myös tutkintokoulutukseen sekä panostaa lisää merkkien kehitystyöhön.
Haastateltavat:
Sanna Laukkarinen, verkkopedagogiikan asiantuntija
Henry Pöllänen, Tekoälyteknologian asiantuntija, Digituki
Tutustu Digitaitojen osaamismerkistöön!
TIEKEn ylläpitämät ja hallinnoimat valtakunnalliset osaamismerkit on kehitetty kansallisten sekä kansainvälisten viitekehysten pohjalta yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen, Opetushallituksen, DVV:n, yritysten ja kolmannen sektorin kanssa. Valtakunnallisuus tarkoittaa sitä, että merkistöjä päivitetään vaatimusten muuttuessa ja osaamisperusteet sekä arviointikriteerit ovat samat kaikille riippumatta siitä missä merkin suorittaa.
Digitaitomerkistö tarjoaa valtakunnallisen, selkeän ja käytännönläheisen tavan tunnistaa ja kehittää digiosaamista. Digitaitojen osaamismerkistö perustuu eurooppalaiseen DigComp-viitekehykseen ja merkistö sisältää kymmenen yksittäistä osaamismerkkiä ja viisi koontimerkkiä, jotka kattavat eri osaamisen tasot – perustaidoista edistyneisiin valmiuksiin.








