Järjestelmien integroinnilla pyritään säästöihin ajankäytössä, resursseissa ja kustannuksissa. Integrointi on myös paras tapa varmistaa, että asiakkaita pystytään palvelemaan laadukkaasti kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Oikein toteutettu automatisaatio poistaa tehottomuutta ja vähentää todennäköisyyttä tehdä virheitä, joita voi seurata erillisten järjestelmien käytöstä ja tietojen manuaalisesta siirtelystä järjestelmästä toiseen.
Mahdollisuus integroituun verkkokauppajärjestelmään on ollut teknisesti olemassa jo pitkään, mutta vasta viime vuosina integroidut ratkaisut ovat kasvattaneet suosiotaan myös pienempien yritysten keskuudessa. Keskeisenä tekijänä integraatioiden tarpeellisuudessa on ollut verkkomyynnin kasvu. Vuosia jatkuneessa heikossa taloustilanteessa verkkokauppa on ollut ainoita jatkuvasti kasvavia kaupankäynnin muotoja, joten organisaatiot ovat luonnollisesti halunneet sijoittaa siihen resursseja. Jos verkkokauppajärjestelmä ja toiminnanohjausjärjestelmä eivät keskustele keskenään, on vaikeaa hallita suuria tilausmääriä asiakkaita tyydyttävällä tavalla.
Integroidun järjestelmän tarve viestii myös yhteiskunnan teknologisesta ja kulttuurisesta muutoksesta. Elämän tahti on nopeutunut, laajat informaatiovirrat virtaavat kaikkialla ja ihmiset viestivät toisilleen uusilla tavoilla. Tässä ympäristössä ostosten tekemiseen vaikuttavia asioita ovat välitön saatavuus ja ostokokemuksen räätälöinti. Kun kuluttajat toimivat samanaikaisesti useissa kanavissa, verkkokauppiaan haasteena on käsitellä tilauksia automatisoidusti ja tehokkaasti. Ennen kaikkea kauppiaan tulee tarjota kuluttajalle yhtenäinen palvelukokemus kaikissa kanavissa. Integroitu verkkokauppa vastaa tähän tarpeeseen.
Monessa verkkokaupassa tiedot uusista tilauksista lähetetään kuitenkin vielä viestinä yrityksen sähköpostiosoitteeseen. Viestin tiedot naputellaan varastolla yrityksen järjestelmään käsin tai soitetaan asiakkaalle, jos kyseistä tuotetta ei ole sillä hetkellä saatavilla tai jos se pitää lähettää jälkitoimituksena. Asiakkaalle tällainen toiminta antaa epävarman kuvan, ja yrityksen sisällä se kuluttaa aikaa ja henkilöstöresursseja. Integroidun verkkokaupan avulla asiakkaat voivat sen sijaan saada verkkokaupasta jatkuvasti tietoa tuotteiden saatavuudesta ja varaston tilanteesta. Useassa toimipisteessä toimiva yritys saattaa haluta kertoa asiakkailleen, mitä tuotteita juuri sillä hetkellä löytyy minkin toimipisteen hyllyistä. Jos asiakas haluaa itse noutaa tuotteensa, tulee hänen voida tehdä tilaus tiettyyn toimipisteeseen.
Integroidussa verkkokaupassa kaupan verkkosivuston kautta tehdyt tilaukset siirtyvät joko reaaliajassa tai pienellä viiveellä suoraan toiminnanohjausjärjestelmään ja asiakastiedot asiakkuudenhallintajärjestelmään. Tiedot kulkevat järjestelmästä riippuen myös toiseen suuntaan, eli toiminnanohjausjärjestelmästä siirretään automaattisesti tuote- ja varastotiedot verkkokauppaan. Tällöin kaupassa on kaikissa tilanteessa myynnissä vain sellaisia tuotteita, jotka ovat aidosti saatavilla.
Integraation avulla voidaan myös automaattisesti ilmoittaa asiakkaille, kun tilaukset on lähetetty ja tehdä tuoteseuranta mahdolliseksi. Jos verkkokaupan ylläpitäjät niin haluavat, integroitua verkkokauppaa voidaan asentamisen jälkeen hallinnoida pelkästään yhdestä keskitetystä toiminnanohjausjärjestelmästä, eikä ylläpitäjien tarvitse edes kirjautua varsinaiseen verkkokauppajärjestelmään. Keskenään keskusteleviin järjestelmiin perustuva integrointi tekee tietojen hallinnasta tehokkaampaa ja vähentää näin verkkokaupan ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia.
Tuotetietojen keskittäminen yhteen järjestelmään mahdollistaa myös sen, että tietoja voidaan tuoda muiden järjestelmien osaksi. Tällaisia järjestelmiä voivat olla esimerkiksi yrityksen verkkosivusto, asiakaspalvelujärjestelmä tai vaikka kivijalkakaupan näyttöruutu. Asiakas voi esimerkiksi kaupan ikkunan ohi kävellessään huomata näyttöruudulta uuden tuotteen tiedot ja tilata sen välittömästi älypuhelimella verkkokaupasta. Asiakastietojen tallentaminen keskitettyyn järjestelmään mahdollistaa vuorostaan asiakkaan tilaushistorian helpon ja nopean tarkastelun sekä tarjoaa sitä kautta mahdollisuuksia markkinointiin ja uusien kohdistettujen tarjousten tekemiseen.