Johdanto

Johdanto

2010-luvun suomalaisessa yhteiskunnassa on käynnissä laajoja rakenneuudistuksia. Maailma kansainvälistyy, verkottuu ja digitalisoituu ennennäkemätöntä vauhtia. Kaupan alalla tämä on näkynyt kuluttajien ostokäyttäytymisen rajuna muutoksena. Verkosta on tullut suosittu paikka ostosten tekemiseen, mikä on jo vaikuttanut kaupan alan toimintaan ja tulevaisuudennäkymiin. Myymälästä ostaminen vähenee tasaisesti, ja samaan aikaan verkkokaupan, älypuhelinten ja muiden uusien teknologioiden yhteisvaikutus näkyy yhteiskunnassa vuosi vuodelta yhä vahvemmin. Kasvunvaraa on vielä, sillä verkkokaupan osuus koko vähittäiskaupasta oli vuonna 2013 vasta 8 prosenttia. Vuosien 2011–2014 välillä verkkokauppa kasvoi Suomessa kuitenkin jo viidenneksen.

Asiakkaiden vaatimustaso on noussut. Verkkokaupoilta vaaditaan sujuvaa ostokokemusta, edullisia tuotteita, nopeita toimituksia ja välittömästi reagoivaa asiakaspalvelua. Monessa yrityksessä joudutaan pohtimaan, miten liiketoiminta saadaan sovitettua uuden digitaalisen ajan raameihin ja verkossa vallitsevaan asiakaslähtöiseen ajatteluun. Toisaalta verkkomyynti tarjoaa pienemmillekin yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia myydä tuotteita helposti vaikka koko Euroopan laajuisesti, kunhan riittää rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta.

Kaikkialle ulottuvan verkon myötä myös kansainvälinen kilpailu on lisääntynyt. Ulkomaisten kilpailijoiden kynnys astua Suomen markkinoille on yhä matalampi. Maantiede ei enää suojele suomalaisia kauppiaita, vaan tuotteet ostetaan sieltä, mistä ne saadaan edullisesti, vaivattomasti ja nopeasti. Tätä taustaa vasten tulee huolehtia kotimaisten verkkokauppojen kilpailukyvystä. Tilannetta ei kuitenkaan kannata ajatella liian pessimistisesti ja piruja seinille maalaillen. Jos ulkomaiset yritykset myyvät suomalaisille verkossa, mikseivät suomalaiset tekisi samoin? Suomalaiset verkkokaupat ovat toistaiseksi lähteneet nihkeästi maailmalle.

Teknistä tietoa ja osaamista Suomessa riittää. Tarvitaan kuitenkin asiakaslähtöistä asennemuutosta ja parempaa markkinointia. Tämä on suomalaisten verkkokauppojen kansainvälisen menestyksen elinehto. Voimme harvemmin kilpailla kansainvälisesti hinnoilla – ainakaan ennen mahdollista EU:n laajuista arvonlisäverotuksen harmonisointia.

Julkisessa keskustelussa on viime vuosina toistettu ajatusta, että suomalaisten yritysten pitäisi olla digitaalisessa murroksessa edelläkävijän asemassa eikä pelkääjän paikalla. Kysymys on yhteiskunnan pitkän aikajänteen uudistumisesta ja työpaikkojen synnyttämisestä. Verkkokauppa-alalla on mahdollisuus luoda Suomeen uusia työpaikkoja paitsi teknisen toteutuksen ja asiakaspalvelun puolella, myös esimerkiksi pakettien käsittelyyn ja kuljetusalalle.

Sen sijaan, että kaikki verkkokaupat lähtisivät kilpailemaan asiakkaiden huomiosta matalimmalla hinnalla, kannattaa kilpailuetuja hakea mieluummin laadukkuudellaan kilpailijoista erottuvalla palvelulla ja sujuvalla asioinnilla. Maailman johtavat verkkokaupat ymmärtävät asiakkaita ja rakentavat tietoisesti parasta mahdollista asiakaskokemusta. Mikseivät suomalaiset voisi nousta tällä saralla kansainvälisiksi edelläkävijöiksi? Kuluttajia ei voi vaatia ostamaan vain suomalaisista kaupoista, vaan verkkokauppojen tulee itse vakuuttaa suomalaiset ostajat toimivuudellaan ja laadukkuudellaan.

Tämä opas on tarkoitettu kaikille verkkokaupasta kiinnostuneille yrittäjille. Teos tarjoaa perustason tietoa verkkokaupan eri osa-alueista: verkkokaupan suunnittelusta, ostokokemuksen rakentamisesta, toimitus- ja maksutavoista sekä tietoturvasta. Tavoitteena ei ole kertoa kaikkea kaikesta, vaan keskittyä antamaan lukijalle kattava yleistason tietopaketti sekä opastusta oman verkkokaupan suunnittelun ja toteuttamiseen. Toivomme että kirja tulee olemaan pieni osa muutosta, joka tekee suomalaisesta verkkokaupasta tulevaisuuden menestystarinan.