Viivästys

Verkkokaupassa tuotteille on usein määritelty tietty toimitusaika, joka voidaan näyttää esimerkiksi tuotesivulla. Toimitusaika määritellään verkkokaupan toimitusehdoissa. Jos toimitusaikaa ei ole määritelty, asiakkaan on saatava tuote viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksesta. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa kauppa viivästymisen vuoksi, jolloin verkkokaupan pitää palauttaa asiakkaan maksama kauppasumma 30 päivän kuluessa peruutusilmoituksesta. Mikäli summaa ei tähän aikarajaan mennessä makseta, asiakas voi vaatia lisäksi viivästyskorkoa.

Jos tuote on saatavilla, mutta sen toimitus on viivästynyt, asiakas voi vaatia tuotteen toimitusta kohtuullisen lisäajan kuluessa. Hän voi myös vaatia vahingonkorvausta viivästymisestä aiheutuneista kustannuksista. Pitää tietenkin ottaa huomioon, että verkkokauppias ei ole vastuussa ylivoimaisten esteiden, kuten lakkojen, aiheuttamista viivästyksistä.

Jos alkuperäistä tilattua tuotetta ei ole saatavilla, verkkokauppias voi toimittaa asiakkaalle korvaavan tuotteen. Näin voi kuitenkin toimia vain silloin, kun asiasta on mainittu toimitusehdoissa. Korvaavan tuotteen pitää vastata tilattua tuotetta käyttötarkoitukseltaan, laadultaan ja hinnaltaan. Hyvän asiakaspalvelun nimissä asiakkaalle tuskin kannattaa lähettää kysymättä korvaavaa tuotetta. Sen sijaan verkkokauppiaan kannattaa neuvotella hänen kanssaan siitä, miten asiassa olisi parasta edetä.