Verkkokaupan toimitustapojen joukkoon on 2000-luvulla noussut monia kiinnostavia ja kustannustehokkaita palveluita. Verkkokauppias ei ole enää perinteisen postipaketin varassa. Palvelut mahdollistavat niin paketit kotiovelle, postin palvelupisteisiin, SmartPOST-automaatteihin kuin Matkahuollon kattavaan palvelupisteverkostoon.
Sekä verkkokauppiaan että kuluttajan näkökulmasta voi pitää haittana, että toimitukset ovat Suomessa edelleen varsin kalliita ja hitaita suhteessa jopa moniin kansainvälisiin toimituksiin. Syynä tähän ovat muun muassa Suomen asutuksen hankalampi jakautuminen esimerkiksi suhteessa Länsi-Eurooppaan. Eri maiden logistiikkaa arvioivassa LPI-mittauksessa Suomi sijoittui vuonna 2010 12. sijalle. Tutkimuksessa Suomi osoittautui odotetusti kilpailukykyiseksi kuljetus- ja it-infrastruktuurin, logistisen kompetenssin sekä kuljetusten seurannan ja täsmällisyyden suhteen. Hieman heikommin Suomi selvisi vertailtaessa kotimaan kuljetusten hintoja sekä ulkomaankuljetuksia.
Kotimaiset toimitustavat ovat pienempiä pakettipalveluita lukuun ottamatta vahvasti Itellan ja Matkahuollon hallinnassa. Molemmat yhtiöt tarjoavat verkkokauppiaille laadukkaita peruspalveluita. Lisäksi, jos verkkokauppa toimittaa merkittäviä määriä tilauksia, näiden kahden palveluntarjoajan palvelut voi myös kilpailuttaa. Kuljetusyhtiön kanssa kannattaa tehdä noutosopimus, jolloin joko Itella tai Matkahuolto noutaa tietyin väliajoin paketit verkkokaupan varastolta. Sopiva noutopalveluiden rytmitys riippuu verkkokaupasta. Joidenkin paketit pitää postittaa kerran päivässä, toisille riittää kaksi kertaa viikossa. Lisäksi verkkokaupalla voi olla tarvetta tiheämpään kuljetustahtiin erityisen sesongin aikaan, esimerkiksi jouluna.
Vain harva suomalainen verkkokauppa myy tuotteitaan myös ulkomaille. Sekä Itella että Matkahuolto tarjoavat toimituksia ulkomaille. Lisäksi Suomessa toimii lukuisia kuriiripalveluita, joilta verkkokauppias voi pyytää tarjouksen tuotteiden kansainvälisistä toimituksista.