Verkosto innostaa naisia teknologiabisnekseen
Uutta osaamista

Kuva: Jari Härkönen

Verkosto innostaa naisia teknologiabisnekseen

Teknologiateollisuuden Women in Tech -verkosto tarjoaa roolimalleja ja menestymisen reseptejä niin tutkimus- kuin yritysmaailmaan.

Verkoston toiminta käynnistyi vuonna 2013, kun järjestimme yhteistyössä teknologiateollisuuden yritysten kanssa ensimmäisen Women in Tech Forumin, kohtaamispaikan teknologia-alan naisille.

Nopeasti kasvava verkosto

On ollut hienoa nähdä, kuinka toiminta on kasvanut vuosien saatossa yksittäisestä tapahtumasta organisaatioverkostoksi, jolla on tilaisuuksia ympäri Suomea sekä satelliittitapahtumia jopa Etelä-Amerikassa asti.

Organisaatiot voivat liittyä Women in Techin jäseneksi pientä vuosimaksua vastaan. Jäsenemme järjestävät tilaisuuksia, kuten Women in Tech -aamutreffejä ja työpajoja, ja saavat mahdollisuuden viestiä koko ajan kasvavassa Facebook-yhteisössämme.

Ajankohtainen näköalapaikka

Women in Techin kaikille avoimet tilaisuudet ovat oiva näköalapaikka teknologiabisneksen ajankohtaisiin teemoihin ja tulevaisuuden näkymiin. Viimeisen vuoden aikana aiheina on ollut muun muassa innovaatiokulttuuri, tekoälyn etiikka, kaupunkien turvallisuus ja älykkäät toimitusketjut.

Verkoston kasvava joukko teknologiayrityksiä ja niissä toimivat ihmiset antavat teknologiateollisuudelle kasvot. Innostavat esimerkit todistavat, että teknologialla voi muuttaa maailmaa ja naiset voivat muuttaa teknologiamaailmaa.

Yhdesssä menestymme

Kyse ei ole pelkästään teknologia-aloihin liittyvien mahdollisuuksien tunnetuksi tekemisestä tai naisten urapolkujen monipuolistamisesta, vaan myös yritysten ja viime kädessä Suomen menestyksestä.

Naiset ovat edelleen selkeänä vähemmistönä teknologian suunnittelussa, tutkimuksessa ja yritystoiminnassa.

Kehitämme jatkuvasti Women in Techin toimintaa, jotta voimme vastata kasvavaan tarpeeseen. Viime vuonna sovimme yhteistyökumppanuuden Women of Aalto -opiskelijayhdistyksen kanssa. Yhdistys vastaa verkoston operatiivisesta toiminnasta, kuten tapahtumien koordinoinnista.

Uskon, että opiskelijoiden ja jo työelämässä pidempään olleiden kohtaaminen tuo lisäarvoa verkoston tilaisuuksiin!

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell