Kampanjan tavoitteena on lisätä digiosallisuutta ja tietoisuutta digitaalisten taitojen merkityksestä niin yksityis- kuin työelämässä. Vuoden 2025 teemana on digitaitavat kansalaiset – ”Educated Digital Citizens”: Kaikkien eurooppalaisten tulisi omata riittävät digitaidot voidakseen osallistua ja kohdata muutos luottavaisin mielin.
Miksi All Digital Weeks on tarpeen?
Digikuilun kaventaminen on nyt kiireellisempää kuin koskaan, sillä Europassin arvion mukaan 90 % työpaikoista edellyttää vähintään perustason digitaitoja. Nämä taidot kuitenkin puuttuvat 44 prosentilta eurooppalaisista. 50–70-vuotiaista 63 % on edelleen vailla digiperustaitoja. Digiturvallisuuden perustaidot puuttuvat lähes joka kolmannelta verkon käyttäjältä, ja vain noin neljännes tarkistaa verkosta löytyvän sisällön paikkansapitävyyden.
Vaikka Suomen osalta tiedämme, että kuulumme poikkeuksetta digitaalisen talouden ja osaamisen mittareilla Euroopan kärkikaartiin, meilläkin on digitaalisissa perustaidoissamme edelleen kurottavaa. Oma haasteensa kaikille on, että teknologioiden muuttuessa myös osaamistarpeet muuttuvat.
Digiosallisuuden ja työllisyyden puolesta – miten mukaan?
All Digital Weeks -toiminta on kaikille avointa. Viikkojen aikana järjestetään satoja paikallisia ja verkkotapahtumia eri puolilla Eurooppaa. Kampanjan verkkosivuilta löytyy mm. tapahtumakalteri ja -kartta.
Osallistuaksesi, järjestääksesi tapahtuman tai tutkiaksesi oppimismahdollisuuksia tutustu kampanjasivustoon www.alldigitalweeks.eu.
Kampanjan järjestää All Digital -verkosto Euroopan komission ja Microsoftin tukemana. Pitkän linjan digikyvykkyyksien edistäjänä ja All Digital -verkoston jäsenenä TIEKE toimii kampanjan kansallisena koordinaattorina Suomessa.
Lisätiedot:
- All Digital: Andrea Bedorin, andrea.bedorin@all-digital.org
- TIEKE: Hanna Vuohelainen, hanna.vuohelainen@tieke.fi