Asenteet ja osaamisen puute hidastavat yhdistysten digikehitystä
Uutta osaamista

Kuva: Eetu Pietarinen

Asenteet ja osaamisen puute hidastavat yhdistysten digikehitystä

Digitalisaatio on suomalaisille järjestöille sekä uhka että mahdollisuus. Tulevaisuuden koetaan olevan vahvasti verkossa. Sosiaalinen media on jo nyt läsnä järjestöarjessa, kertovat Järjestödigi-kartoituksen tulokset.

Digitalisaatio on suomalaisille järjestöille sekä uhka että mahdollisuus. Se koetaan samaan aikaan niin hyväksi kuin pahaksi. Samalla tiedostetaan, että organisaatiota digitalisoimalla toimintaprosessit nopeutuvat,  nykyinen ja tuleva jäsenistö – niin nuoret kuin vanhat – tavoitetaan paremmin ja aikaa itse järjestötyölle jää enemmän.

Tiedot käyvät ilmi nyt toistamiseen toteutetusta suomalaisten järjestöjen digitalisaation, viestinnän ja sosiaalisen median tilaa selvittävästä Järjestödigi-kartoituksesta. Tulokset puhuvat koko suomalaisen järjestökentän puolesta: vastaajia oli yhteensä 383 pienistä, keskisuurista ja suurista järjestöistä.

“Vastauksista käy selkeästi ilmi, että tulevaisuuden koetaan olevan verkossa. Jos organisaatiota ei kehitetä tulevan jäsenkunnan tarpeisiin, järjestö voi kuihtua kokonaan pois”, kertoo kartoituksen tekijöistä Avoine Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Heikkilä.

Johdon ja järjestötoimijoiden negatiiviset asenteet, yhdistysten taloustilanne, osaamisen ja tekijöiden puute sekä jäsenistön ikä koetaan kehitystä merkittävästi hidastavina tekijöinä.

Järjestöissä tunnistetaan, että digiosaamista tarvitaan lisää sekä perustaidoissa että edistyneessä osaamisessa. “Viestinnällisen osaamisen ja yhteisöllisen työskentelyn vaatimukset lisääntyvät kaikissa tehtävissä”, summaa TIEKEn digiosaamisen vauhdittaja Hanna Vuohelainen.

46 % kaikista vastanneista kertoi osaamisen puutteen olevan suuri este tai hidaste järjestön kyvyssä hyödyntää sähköisiä ratkaisuja.

Järjestöiltä some-toiminnan mallia myös yritysten viestintään

Viestintä-Piritta Oy on selvittänyt järjestöjen sosiaalisen median käyttöä jo vuodesta 2015 lähtien. Vuosittaisten tulosten perusteella on nähtävissä, että sosiaalisen median hyödyntäminen järjestötyössä koetaan digitalisaationkin suhteen parhaiten hallussa olevaksi osa-alueeksi.

Viestinnän ja somen käytön strateginen suunnitelmallisuus ja mittaaminen suhteessa organisaation toiminnan tavoitteisiin on vuosi vuodelta järjestöissä lisääntynyt. Järjestöissä somen käytölle on löydetty konkreettisia mahdollisuuksia mm. tehdä tuloksellista vaikuttamistyötä, aktivoida ihmisiä mukaan toimintaan ja hyödyntää eri työkaluja sisäiseen viestintään.

Järjestöt kokeilevat somessa erilaisia toiminnan tapoja ja osallistavat jäsenistöään vuorovaikutukseen. Tämä malli voisi tarjota monelle yrityksellekin rohkeutta ottaa some haltuun laajemmin kuin aiemmin.

“Some osana organisaation toimintaa on asia, jossa monet yrityksetkin voisivat ottaa mallia järjestöiltä. Sosiaalinen media ei ole enää vain yksisuuntaista viestintää tai markkinointia, vaan osa organisaation strategista viestintää, vaikuttamistyötä ja ydintoimintaa, sisäisesti ja ulkoisesti. Vastaavasti järjestöillä on vielä opittavaa yritysmaailman asiakaskeskeisestä ajattelusta ja toiminnan kehittämisestä yhdessä toimijoiden kanssa”, Piritta Seppälä vetää tulokset yhteen.

Lataa Järjestödigi 2018 White Paper (pdf)

Julkaisutilaisuuden esitys (SlideShare)

Järjestösome-trendit 2019 (SlideShare)

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell

Tutustu TIEKEn palveluihin