Digitaalinen Suomi yhdenvertaiseksi kaikille
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Pixhill

Digitaalinen Suomi yhdenvertaiseksi kaikille

Yhdenvertaisuus on taattava digitaalisessa Suomessa. Digi arkeen -neuvottelukunta kokosi ehdotuksensa toimintakertomukseen ja esittää 12 ratkaisuehdotusta yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Digi arkeen -neuvottelukunta on kansalaisjärjestöjen, tutkijoiden ja viranomaisten vuoropuhelukanava. Se on koonnut huolenaiheensa ja ehdotuksensa toimintakertomukseen.

Toimintakertomuksessa esitetyt huomiot koskevat digitalisaation mahdollisuuksia ja uhkia. Yhdenvertaisuutta on mahdollista edistää ja löytää yhdessä ratkaisuja uhkien torjumiseksi.

Tärkeimmät neuvottelukunnan tekemät huomiot ovat:

  • Digitalisaatio ei saa syrjäyttää
  • Digitaidot ovat uusia kansalaistaitoja
  • Digipalveluiden saavutettavuudesta hyötyvät kaikki
  • Tunnistautumisen digipalveluihin tulee olla kaikille mahdollista
  • Digitaalisuus vaikuttaa ihmisten arkeen, mutta miten?

Yhdenvertaisuutta edistetään yhdessä

Huomioihinsa liittyen neuvottelukunta esittää 12 ratkaisuehdotusta. Se esittää esimerkiksi kansallista yhteistyötä niin teknisen kuin kognitiivisen saavutettavuuden turvaamiseksi digipalveluissa. Toimintakertomuksessa tuodaan myös esiin huoli siitä, että monesta välttämättömyyspalvelusta puuttuu vielä digitaalinen harjoittelualusta. Digitaalisuuden aiheuttamaa eriarvoisuutta sekä teknologian tuomia riskejä ja mahdollisuuksia tulisi tutkia kaikenikäisten palveluiden käyttäjien näkökulmasta sekä siitä näkökulmasta, miten digitalisaatiomuutos koetaan työelämässä.

Digitaidot ovat uusia kansalaistaitoja

Suomalaisten digitaitojen parantaminen on tärkeää, jotta kukaan ei vastoin omaa tahtoaan jäisi digitaalisten palvelujen hyötyjen ulkopuolelle palvelujen siirtyessä yhä enenevässä määriin verkkoon. Tarkkaa tietoa ei ole kuinka monelta digitaidot puuttuvat tai ovat niin puutteelliset, ettei itsenäinen asiointi verkossa onnistu. Joidenkin arvioiden mukaan Suomessa saattaa olla jopa miljoona digituen tarvitsijaa.

SeniorSurf-opastuspaikkakartoituksen (H. Kiuru, Vanhustyön keskusliitto ry, 2017) mukaan, eniten opastusta kysytään laitteista, sovelluksista, käyttöjärjestelmistä, nettiyhteyksistä, sähköpostista, tiedon hausta, virustorjunnasta ja tietoturva-asioista. Nämä edellä mainitut asiat tulee hallita ennen kuin julkisten sähköisten palvelujen ja esimerkiksi verkkopankin käyttäminen onnistuu.

Digitukea antavien järjestöjen kokemus on, että suurin osa kaiken ikäisistä ihmisistä haluaa ja pystyy oppimaan, kunhan motivointi, opastus ja tarvittaessa taloudellinen tuki ovat kunnossa. Ihmiset oppivat eri tavoilla. Siksi digitukeakin tulisi olla tarjolla useassa eri muodossa ja paikassa, myös kotona.

Digituki kaikkien ulottuville

Valtakunnallinen digituen malli, jonka avulla parhaillaan kehitetään kansalaisten osaamisen tasoa laitteiden ja palveluiden käyttäjinä, rakentuu hyvin monitoimijaisen verkoston varaan. AUTA-hankkeen loppuraportissa (pdf) arvioidaan, että tulevaisuudessakin järjestöillä on keskeinen rooli kansalaisille tarjottavana digituen tuottajina.

Digitukea on jo pitkään antaneet maksuttomasti esimerkiksi lukuisat kansalaisjärjestöt, joissa opastuksesta vastaavat suuremmalta osin vapaaehtoiset. Lisäksi digitukea antavat monet kirjastot, kansalais- ja työväenopistot sekä jotkut yritykset. Digituen löytämiseksi on tärkeää, että tukea tarvitsevat ja heidän läheisensä tietävät mistä luotettavaa opastusta saa. Tämän helpottamiseksi Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminta on koonnut digituen opastuspaikat valtakunnalliselle kartalle seniorsurf.fi-sivustolle. Digitukipalveluja kootaan myös Suomi.fi-sivustolle.

Neuvottelukunta pitää tärkeänä, että digituki on kaikille kansalaisille alueellisesti tasapuolista. Erittäin tärkeää on myös, että digitukea antavilla toimijoilla on riittävät toimintaresurssit ja että toiminnalla on jatkuvuutta.

Digi arkeen -neuvottelukunnan toimintakertomukseen

 

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?
Digikyvykkyys

Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?

Jos yritys kohtaa haasteita yhteistyössä ICT-toimittajansa kanssa, on usein edessä toimittajan vaihto. Mutta millä aikataululla tämä onnistuu? Asia riippuu laaditusta sopimuksesta, jossa saattaa kuitenkin olla tulkinnanvaraa. Tällöin yritys joutuu pohtimaan, minkälaisilla irtisanomisajoilla ICT-sopimuskumppanistaan pääsee eroon ilman suurempia riskejä.

lakimies Kari Keturi, Law Office Dancon Oy
Vastuullisuus
Suomen seuraava talousihme on vihreä teknologia
Vastuullisuus

Suomen seuraava talousihme on vihreä teknologia

Tieto- ja viestintäteknologian (ICT) ilmasto- ja ympäristövaikutuksiin on herätty verrattain myöhään alan nopeaan laajenemiseen nähden. Koska ratkaisut ovat vielä lapsenkengissä, luodaan alan edelläkävijöitä juuri nyt. VISIIRI – Vihreän siirtymän ICT-ekosysteemi -hankkeella on visiona tehdä Suomesta vihreän ICT:n kärkimaa vuoteen 2030 mennessä. Ilmasto- ja ympäristöongelmat eivät katoa itsestään ja nykyisellä kehityksellä ne tulevat pahenemaan. Tämä tulee kärjistämään kysyntää vihreälle teknologialle, jonka markkinoiden ennustetaan kasvavan noin 22 % vuodessa seuraavien 8 vuoden aikana (Fortune Business Insights).

Antti Sipilä
Datatalous
Data Spaces Alliance Finlandin alkusyksy täynnä tapahtumia ja tapaamisia
Datatalous

Data Spaces Alliance Finlandin alkusyksy täynnä tapahtumia ja tapaamisia

Data Spaces Alliance Finlandin alkusyksyn toiminta on käynnistynyt aktiivisena. Allianssi kokoaa yhteen suomalaiset dataliiketoiminnan edelläkävijät ja tukee yrityksiä datatalouden haasteissa sekä mahdollisuuksissa. Tässä katsaus kauden tärkeimpiin tapahtumiin ja tuleviin hankkeisiin.