Erikoistumiskurssi

DEI/EDI-teemoihin liittyvä EDIFY-EDU-hanke jatkuu MOOC-kurssin jälkeen maakohtaisesti räätälöitävällä erikoistumiskurssilla, jonne ovat tervetulleita MOOC-kurssin hyväksytysti suorittaneet henkilöt.

Erikoistumiskurssi on suunnattu erityisesti opiskelijoille, mutta myös työelämässä toimivat esihenkilöt ja muut DEI/EDI-teemojen parissa työskentelevät ovat tervetulleita. Sen lähtökohtana on alla listatut 20 moduulia, joista räätälöidään noin 15 moduulia sisältävä maakohtainen toteutus. Koulutus sisältää mm. itseopiskelumateriaalia, yhteisiä tapaamisia ja työpajoja.

Erikoistumiskurssin järjestetään tammi-maaliskuussa 2025 ja sen laajuus on n. 80 tuntia.

Erikoistumiskurssin moduulit ja osaamistavoitteet

  • DEI/EDI-teemojen integrointi liiketoimintaan

    Tässä moduulissa perehdytään keinoihin, joiden avulla DEI/EDI-teemat voidaan integroida liiketoimintaan. Moduulissa tarkastellaan työpaikkakulttuuria ja pohditaan organisaatioon sovellettavia lähestymistapoja liiketoiminnan näkökulmasta.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää DEI/EDI-teemojen arvo osana liiketoimintastrategiaa, päivittäistä toimintaa ja organisaatiokulttuuria.
    • Ymmärtää, miten DEI/EDI-teemat integroidaan osaksi liiketoimintaa.
    • Tunnistaa DEI/EDI-teemojen integroinnin haasteet ja mahdollisuudet liiketoiminnassa.
  • Inklusiivinen johtajuus ja johtamiskäytännöt

    Tässä moduulissa perehdytään johtajuuden haasteisiin tasa-arvon, monimuotoisuuden ja inkluusion näkökulmista. Moduulissa tutustutaan käytännön esimerkkeihin, joiden avulla organisaatioissa on edistetty mm. yhteenkuuluvuutta ja samalla haastettu vanhoja, aliedustettuja ryhmiä poissulkevia normeja. Konkreettisten esimerkkien avulla kehitetään monimuotoisissa ja haastavissa tilanteissa tarvittavaa osaamista.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää inklusiivisen johtamisen perusteet ja saada käsitys keskeisistä inklusiivisen johtamisen taidoista, kuten empatia, sopeutumiskyky ja kulttuuritietoisuus.
    • Tiedostaa inklusiivisen johtamisen vaikutuksia organisaatiokulttuuriin ja ymmärtää miten se edistää positiivisen ja monimuotoisen organisaatiokulttuurin luomista mm. työntekijöiden sitouttamisen, tiimiyhteistyön ja innovaatioiden näkökulmista.
    • Ymmärtää erilaisia inklusiivisia johtamisstrategioita ja ymmärtää niiden vaikutuksia mm. tiimien ja organisaation tuloksiin.
    • Osaa vertailla ja arvioida erilaisia inklusiivisia johtamiskäytäntöjä ja ymmärtää niiden vaikuttavuuden erilaisissa monimuotoisissa konteksteissa.
  • Monimuotoisuuden edistäminen tiimeissä ja organisaatioissa

    Tässä moduulissa tutustutaan erilaisiin monimuotoisuuden muotoihin ja niiden etuihin tiimeissä ja organisaatioissa. Keskiössä on olemassa olevan monimuotoisuuden tukeminen ja vahvistaminen, joka luo pohjaa DEI/EDI-teemoja arvostavalle työyhteisölle. Case-esimerkkien ja osallistujien omien kokemusten avulla kehitetään monimuotoisuutta edistäviä käytännön taitoja.

    Osaamistavoitteet

    • Tunnistaa erilaisia tiimeille ja organisaatioille tärkeitä monimuotoisuuden muotoja.
    • Ymmärtää, miten tukea tiimien monimuotoisuutta ja mitä hyötyä siitä on.
    • Osaa toimia valveutuneesti ja ymmärtäväisesti, kun kehitetään monimuotoisuutta tukevia käytännön taitoja.
  • Kulttuurinen kyvykkyys – kansallinen, kansainvälinen ja liiketoiminta

    Tässä moduulissa kehitetään osallistujien kulttuurienvälistä ymmärrystä ja opetellaan uusia keinoja Hofsteden mallia hyödyntämällä (Hofstede’s Cultural Dimensions theory). Moduulissa tutustutaan mallin mukaisiin kulttuurien keskeisiin ulottuvuuksiin, joita ovat valtaetäisyys, epävarmuuden välttäminen vs. sietäminen, yksilökeskeisyys vs. yhteisöllisyys, maskuliinisuus vs. feminiinisyys sekä aikaorientaatio.

    Osallistujat tutustuvat DEI/EDI-teemoihin liittyviin käytännön esimerkkeihin, etsien Hofsteden mallin avulla selityksiä ja ratkaisuja organisaatioissa ilmenneisiin kulttuurisiin konflikteihin.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää Hofsteden mallin kulttuurisia ulottavuuksia ja niiden merkitystä erilaisille kulttuurirajat ylittäville odotuksille, tarpeille ja käytännöille.
    • Ymmärtää paremmin omia kulttuurisia mieltymyksiään suhteessa muihin kulttuureihin.
    • Osaa huomioida kulttuurisia näkökulmia johtamisessa ja löytää mahdollisia ratkaisuja.
  • Konfliktinratkaisutaitoja DEI/EDI-asiantuntijoille

    Tässä moduulissa tutustutaan DEI/EDI-asiantuntijoille keskeisiin taitoihin, kuten inklusiivinen kieli, aktiivinen kuuntelu, konfliktien ratkaisu- ja sovittelutaidot. Näiden taitojen avulla osallistujat oppivat keinoja ratkaista organisaation DEI/EDI-teemoihin liittyviä konflikteja ja rakentavat inklusiivisempaa organisaatiokulttuuria.

    Osaamistavoitteet

    • Oppia organisaatioissa tarvittavia syrjinnän, ennakkoluulojen ja stereotypioiden käsittelyn taitoja.
    • Ymmärtää, miten organisaatioissa voidaan puuttua DEI/EDI-teemoihin liittyviin ristiriitoihin.
    • Osaa hyödyntää käytännön esimerkkejä ja tutkimustietoa konkreettisten tilanteiden ratkaisemisessa.
  • DEI/EDI-teemojen jalkauttaminen ja muutoksen johtaminen

    Tämä moduuli käsittelee organisaatioiden haasteita ja mahdollisuuksia matkalla DEI/EDI-teemat huomioivaa positiivista organisaatiomuutosta. Muutosta lähestytään yhteisöllisyyden näkökulmasta, jotta DEI/EDI-toiminnan suunnittelu, kehittäminen, tavoitteet ja toteutus onnistuvat paremmin. Lisäksi moduulissa käsitellään muutoksen tuomia haasteita ja ratkaisuja mm. asenteellisten muutosten näkökulmasta.

    Osaamistavoitteet

    • Tunnistaa haasteita, jotka liittyvä DEI/EDI-teemoihin liittyvien toimintamallien toteuttamiseen ja jalkauttamiseen.
    • Osaa sovittaa yhteen DEI/EDI-toimintamallit ja koko organisaation tavoitteet.
  • Inklusiivinen kielenkäyttö ja viestintästrategia

    Tässä moduulissa keskitytään DEI/EDI-teemojen edistämiseen viestinnän keinoin. Moduulissa keskitytään mm. inklusiivisen kielenkäytön periaatteisiin, aktiivisen kuuntelun tekniikoihin ja inklusiivisen organisaatiokulttuurin edistämiseen. Käytännön esimerkkien ja vuorovaikutteisten harjoitusten avulla kehitetään osallistujien taitoja sitouttaa erilaisia kohderyhmiä, ratkaista konflikteja ja luoda inklusiivisia ympäristöjä. Osallistuja oppia uusia tapoja johdattaa organisaatiota kohti inklusiivista ja yhteistyökykyistä organisaatiokulttuuria.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää inklusiivisen kielenkäytön merkityksen DEI/EDI-teemojen edistämisessä ja osaa soveltaa sen periaatteita osana kirjallista ja suullista ammatillista viestintää.
    • Osaa soveltaa aktiivisia kuuntelun ja empatian taitoja yhteistyön ja inklusiivisuuden lisäämiseksi organisaatioissa.
  • DEI/EDI-mittarit ja data-analyysit organisaatiossa

    Moduulissa tutustutaan erilaisiin mittareihin ja data-analyysityökaluihin DEI/EDI-tilanteen kartoittamiseksi organisaatioissa. Osallistuja saa yleiskuvan DEI/EDI-mittareista, lisäksi moduulissa tutustutaan sukupuolten tasa-arvon mittaamisen tarkoitettuun työkaluun.

    Moduulissa perehdytään EU:n tasa-arvoindeksiin (Gender Equality Index), jonka avulla seurataan vuosittain sukupuolten tasa-arvon kehittymistä EU:ssa. Lisäksi moduulissa opitaan tunnistamaan muita DEI/EDI-teemoihin liittyviä mittareita ja niiden soveltamistapoja työelämän kontekstissa.

    Osaamistavoitteet

    • Lisää taitoja tunnistaa erilaisia DEI/EDI-mittareita ko. teemojen arvioimiseksi organisaatioissa.
    • Ymmärtää miten sukupuolten tasa-arvoa mitataan EU-tasolla.
    • Kehittää kykyä soveltaa EU-tason DEI/EDI-mittareita organisaatioissa.
  • Tasa-arvo VS oikeudenmukaisuus sosiaalisessa päätöksenteossa

    Moduulissa tutustutaan erilaisiin tapoihin suunnitella ja toteuttaa sosiaalista päätöksentekoa, korostaen erityisesti tasa-arvon ja tasapuolisuuden eroja.

    Keskiössä on ymmärtää tasa-arvo ja tasapuolisuus -käsitteiden erot sekä niiden vaikutukset DEI/EDI-teemoja edistävien käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteuttamisessa.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää sosiaalisen päätöksenteon periaatteet.
    • Ymmärtää tasa-arvo ja tasapuolisuus -käsitteiden eron.
    • Osaa suhteuttaa käsite-eron DEI/EDI-teemojen toimintaperiaatteiden suunnitteluun ja toteutukseen.
  • Kulttuurien välinen viestintä

    Tässä moduulissa keskitytään kulttuurien väliseen viestintään liittyvän osaamisen kehittämiseen. Keskeisiä sisältöjä ovat tiedot ja taidot, jotka auttavat käsittelemään kulttuurieroja, ymmärtämään erilaisia kulttuureita ja niiden vaikutuksia liiketoimintaan, ratkaisemaan kulttuurien välisiä haasteita sekä kehittämään laajemminkin ajattelutapoja, joiden avulla osaaminen on mahdollista jalkauttaa työelämään.

    Osaamistavoitteet

    • Kehittää osallistujan kulttuurien välisen viestinnän taitoja.
    • Soveltaa kulttuurisuuteen liittyvää tietoisuutta johtamisessa.
    • Tiedostaa tunnistamattomia ennakkoluuloja, jotka vaikuttavat kulttuurien väliseen viestintään.
  • Tunneälyn kehittäminen

    Tässä moduulissa keskitytään tunnetietoisuuteen ja DEI/EDI-teemoihin liittyvien tunteiden säätelyyn organisaatioissa.

    Tunteet nähdään subjektiivisina kokemuksina, jotka herättävät yksilöllisiä ja yhteisöllisiä reaktioita. Moduuli keskittyy tunteiden yhteisölliseen luonteeseen ja siihen, miten sosiaalinen konteksti vaikuttaa tunneperäisiin kokemuksiin. Tunteiden säätely voi olla tietoinen prosessi, joka vaikuttaa ajatuksiin, käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen organisaatioissa. Moduulissa hyödynnetään kognitiivista arviointiteoriaa ja sosiaalisen konstruktionismin viitekehystä, joiden avulla voidaan säädellä DEIE/EDI-teemoihin liittyviä tunnetiloja organisaatioissa.

    Osaamistavoitteet

    • Kasvattaa tietoisuutta omista ja muiden tunteista.
    • Tunnistaa omia ja muiden DEI/EDI-teemoihin liittyviä tunteita.
    • Kehittää tunneälyä ja tunteiden säätelytaitoja.
  • Kriittinen itsearviointi ja objektiivisuus

    Tässä moduulissa kehitetään osallistujien kriittisen itsearvioinnin ja objektiivisuuden perustaitoja, jolloin yleisten, päätöksentekoon vaikuttavien ennakkoluulojen tunnistaminen helpottuu. Lisäksi moduulissa kehitetään osallistujien itsearvioinnin ja objektiivisuuden taitoja DEI/EDI-teemojen näkökulmasta. Osallistujat oppivat uusia näkökulmia ja käytäntöjä, joiden avulla organisaatioissa on mahdollista edistää positiivisia kulttuurisia muutoksia DEI/EDI-teemojen näkökulmasta.

    Osaamistavoitteet

    • Tiedostaa kriittisen itsearvioinnin ja objektiivisuuden merkitys DEI/EDI-teemojen edistämisessä.
    • Tunnistaa yleisimmät päätöksentekoon vaikuttavat ennakkoluulot.
    • Tunnistaa tiedostamattomien ennakkoluulojen vaikutukset päätöksentekoon.
    • Kehittää toimintamalleja, joiden avulla varmistetaan puolueettomuus päätöksenteossa.
    • Soveltaa inklusiivista kieltä ja viestintästrategioita sekä datalähtöisiä päätöksentekotekniikoita organisaatioissa.
    • Arvioida oman kriittisen itsearvioinnin ja objektiivisuuden kehittämistä erityisesti DEI/EDI-teemoihin liittyen.
  • Aktiivinen kuuntelu ja empatia

    Tässä moduulissa keskitytään aktiivisen kuuntelun ja empatian taitoihin, jotka ovat keskeisiä työpaikan dynamiikan, työtekijöiden vuorovaikutuksen ja johtajuuden näkökulmista. Näiden taitojen avulla osallistuja kykenee edistämään inklusiivista työympäristöä, vähentämään ennakkoluuloja ja kehittämään viestintää. Teemaan paneudutaan mm. tutkimustiedon, roolipelien ja käytännön esimerkkien kautta, jotta osallistuja saa käytännön oivalluksia ja oppii uusia strategioita, joiden avulla edistää tasapuolisuutta ja monimuotoisuutta organisaatioissa.

    Osaamistavoitteet

    • Kehittää aktiivisen kuuntelun taitoja, kuten parafraasit, yhteenvedot ja selventävien kysymysten esittäminen organisaation vuorovaikutuksen kehittämisessä.
    • Kehittää kykyä ymmärtää ja arvostaa erilaisia näkökulmia, kokemuksia ja haasteita.
    • Kehittää valmiuksia hyödyntää aktiivisen kuuntelun ja empatian taitoja johtamisessa, edistäen työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota sekä positiivista yrityskulttuuria.
    • Tunnistaa ja vähentää monimuotoisissa organisaatioissa tiedostamattomia ennakkoluuloja ja stereotypioita aktiivisen kuuntelun ja empatian keinoin.
    • Luoda inklusiivinen ja kunnioittava työympäristö soveltamalla aktiivisen kuuntelun ja empatian taitoja monimuotoisuuden ja inklusiivisuuden edistämiseksi organisaatiossa.
  • Itsetietoisuus ja myötätunto itseä kohtaan

    Tässä moduulissa kehitetään itsetietoisuuden ja myötätunnon taitoja positiivisen muutoksen edistämiseksi. Moduulissa perehdytään itsetuntemuksen perusteisiin ja opetetaan, miten tunnistaa ennakkoluuloja, vahvuuksia ja heikkouksia. Moduulissa tutustutaan myös keinoihin, joiden avulla voidaan parantaa ihmisten välistä vuorovaikutusta, viestintää ja konfliktien ratkaisemista yksilön näkökulmia ymmärtämällä. Moduulissa kehitetään inklusiivista, myötätuntoon ja työntekijöiden hyvinvointiin perustuvaa päätöksentekoa organisaation DEI/EDI-kulttuurin edistämiseksi. Organisaation tavoitteita, arvoja ja työvoimatarvetta vastaavien itsetuntemukseen ja myötätuntoon perustuvien aloitteiden näkökulma nousee moduulissa myös esiin.

    Osaamistavoitteet

    • Kehittää itsetuntemusta ja ymmärrystä omia ennakkoluuloja, uskomuksia ja tunteita kohtaan sekä kykyä tunnistaa niiden vaikutuksia vuorovaikutukseen ja päätöksentekoon.
    • Kehittää viestintätaitoja, vähentää väärinkäsityksiä ja parantaa ihmisten välistä vuorovaikutusta itsetuntemuksen ja myötätunnon keinoin.
    • Tunnistaa tiedostamattomia ennakkoluuloja ja osaa toimia niiden vähentämiseksi niin päätöksenteossa kuin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
    • Toteuttaa suunnitelmia, joiden avulla itsetietoisuus ja myötätunto voidaan integroida osaksi organisaation DEI/EDI-tavoitteita ja -arvoja.
  • Ihmisten välinen vuorovaikutus

    Tässä moduulissa kehitetään vuorovaikutustaitoja, jotka ovat keskeisiä positiivisten suhteiden ja tehokkaan vuorovaikutuksen edistämiseksi niin henkilökohtaisissa kuin ammatillisissa yhteyksissä. Moduulissa perehdytään mm. ihmisten väliseen vuorovaikutukseen liittyviin sanallisiin ja ei-sanallisiin vihjeisiin, aktiiviseen kuunteluun ja empatiaan. Moduulissa opitaan hyödyntämään selkeitä ja kunnioittavia kommunikointitaitoja haastavissa tilanteissa, ristiriitojen ratkaisemisessa ja luottamuksen rakentamisessa. Case-esimerkkien, skenaarioiden ja interaktiivisten harjoitusten avulla kehitetään kykyä soveltaa taitoja erilaisiin työpaikan dynamiikkaan ja henkilökohtaisiin suhteisiin vaikuttaviin tilanteisiin. Moduulissa tutustutaan keinoihin, joiden avulla voidaan parantaa viestintää, lisätä ymmärrystä ja luoda inklusiivisempaa ja harmonisempaa sosiaalista ympäristöä.

    Osaamistavoitteet

    • Kehittää vuorovaikutustaitoja aktiivisen kuuntelun, empaattisen ymmärryksen sekä tehokkaan sanallisen ja ei-sanallisen viestinnän keinoin niin henkilökohtaisissa kuin ammatillisissa yhteyksissä.
    • Kehittää neuvottelu- ja konfliktien ratkaisutaitoja rakentavien viestintästrategioiden ja vuorovaikutustaitojen avulla.
    • Edistää kulttuurista osaamista sekä kunnioittavia ja osallistavia vuorovaikutustaitoja erilaista taustoista tulevien ihmisten kanssa toimimiseen.
  • Henkilökohtaiset viestintätaidot

    Tässä moduulissa keskitytään henkilökohtaisten viestintätaitojen merkitykseen johtamisessa ja DEI/EDI-osaamisen kehittämisessä. Moduulissa kehitetään itsetuntemusta sekä itsearvioinnin ja kriittisen ajattelun taitoja, jotta yksilö voi tunnistaa ja hallita omia ennakkoluulojaan, tunteitaan ja arvojaan. Erilaisten käytännön harjoitusten avulla osallistujat ymmärtävät itseään paremmin ja oppivat tehokkaampia viestintä- ja päätöksenteon taitoja. Henkilökohtaisten viestintätaitojen kehittäminen on keskeistä, kun halutaan edistää inkluusiota erilaisissa ympäristöissä ja sitä kautta vaikuttaa myös yhteiskunnalliseen muutokseen ja DEI/EDI-teemojen jalkauttamiseen organisaatioissa.

    Osaamistavoitteet

    • Kehittää itsetuntemusta ja reflektoinnin taitoja, kuten henkilökohtaisten arvojen, uskomusten ja ennakkoluulojen ymmärtäminen ja niiden vaikutukset päätöksentekoon ja vuorovaikutukseen erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.
    • Kehittää kriittisen ajattelun taitoa ja päätöksentekokykyä sekä oppia soveltamaan kriittistä ajattelua tietoiseen ja puolueettomaan päätöksentekoon haastaen henkilökohtaiset olettamukset ja stereotypiat sekä huomioiden erilaiset näkökulmat.
    • Suunnitella henkilökohtaisen viestinnän strategioita, jotka tukevat positiivista mielenterveyttä, vähentävät stressiä ja parantavat yleistä hyvinvointia ja suorituskykyä työpaikalla.
  • Digitaalisten sisältöjen hyödyntäminen DEI/EDI-teemojen edistämisessä

    Tämä moduuli keskittyy digitaalisten sisältöjen hyödyntämiseen DEI/EDI-teemojen edistämisessä. Digitaalisten sisältöjen – kuten videot, infografiikka, podcastit ja verkkokoulutusmateriaalit – avulla voidaan tehokkaasti kouluttaa henkilöstöä DEI/EDI-teemoihin liittyen. Digitaalisten sisältöjen avulla on mahdollista tavoittaa iso joukko yksilöitä ajasta ja paikasta riippumatta. Lisäksi tietoa on helppo levittää monikanavaisesti, mm. verkkosivujen, sosiaalisen median, intranetin ja mobiilisovellusten kautta.

    Moduulissa paneudutaan myös tekoälyn tuottaman digitaalisen sisällön vaikutuksiin erityisesti sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta. Tekoäly voi tarjota uusia mahdollisuuksia tasa-arvon edistämiseen, mutta käyttöön liittyy myös haasteita ja riskejä, sillä tekoäly voi myös vahvistaa sukupuolten välisen epätasa-arvon malleja.

    Osaamistavoitteet

    • Lisätä tietämystä digitaalisten sisältöjen hyödyntämisestä DEI/EDI-teemojen kehittämisessä.
    • Lisätä tietämystä tekoälyn tuottaman digitaalisen sisällön vaikutuksista.
    • Analysoida kriittisesti digitaalisia sisältöjä tasa-arvon ja inkluusion näkökulmista.
  • DEI/EDI digitaalisten palveluiden suunnittelussa

    Tässä moduulissa keskitytään DEI/EDI-periaatteiden merkitykseen digitaalisten palveluiden suunnittelussa. DEI/EDI on nykypäivän teknologiavetoisessa maailmassa välttämätön osa tehokasta liiketoiminnan hallintaa. Osallistujat oppivat integroimaan DEI/EDI-periaatteita digitaaliseen palvelumuotoiluun siten, että tuotteet ja palvelut palvelevat erilaisten käyttäjien tarpeita. Moduulissa keskitytään inklusiiviseen palvelumuotoiluun, saavutettavuusstandardeihin, digitaalisten sisältöjen kulttuurisensitiivisyyteen sekä DEI/EDI-teemojen vaikutukseen käyttäjäkokemukseen ja liiketoiminnan tulokseen. Case-esimerkkien, interaktiivisten ja käytännön harjoitusten avulla osallistujat kehittävät taitoja, joiden avulla luoda inklusiivisia digitaalisia palveluita, jotka sitouttavat asiakkaita ja edistävät liiketoiminnan kasvua.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää DEI/EDI-teemojen merkityksen digitaalisten palveluiden suunnittelussa ja ymmärtää miksi niiden integrointi on olennaista vaikuttavien ja inklusiivisten palveluiden kehittämisessä.
    • Oppia osallistavan suunnittelun menetelmiä ja periaatteita, joiden avulla varmistetaan monimuotoisille kohderyhmille saavutettavat digitaaliset palvelut.
    • Ymmärtää ja osaa soveltaa asiankuuluvia saavutettavuusstandardeja ja parhaita käytäntöjä digitaalisten palveluiden suunnittelussa.
    • Osaa selvittää ja analysoida kulttuurisensitiivisyyden vaikutuksia digitaalisten sisältöjen käyttökokemuksiin.
    • Osaa hyödyntää erilaisia tekniikoita käyttäjäpalautteen keräämiseksi ja osaa huomioida palautteen digitaalisen palvelun suunnitteluprosessissa.
  • Digitaalinen hyvinvointi ja itsesääntely

    Tässä moduulissa keskitytään omaa digitaalista hyvinvointia edistävien toimenpiteiden näkökulmiin, kuten digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttöön liittyvien rajojen asettaminen ja priorisointi. Moduulin keskiössä on itsesäätely, eli kyky hallita omaa digitaalista käyttäytymistä ja ruutuaikaa sekä informaatioähkyn ja muiden digitaalisten häiriötekijöiden välttäminen. DEI/EDI-arvot toimivat moduulissa ohjaavina periaatteina, tarjoten mahdollisuuden optimaalisen tasapainon saavuttamiseen digitaalisen aktiivisuuden ja elämän muiden osa-alueiden välillä. Tavoitteena on edistää kestävämpää elämäntapaa digitaalisella aikakaudella.

    Osaamistavoitteet

    • Ymmärtää digitaalinen hyvinvointi kokonaisuutena, joka sisältää teknologisen näkökulman lisäksi fyysisen ja psyykkisen terveyden.
    • Tunnistaa ja osaa kuvata erilaisia digitaaliseen vuorovaikutukseen liittyviä haasteita, kuten yksityisyys, turvallisuus ja tiedon paikkansapitävyys.
    • Osaa soveltaa erilaisia strategioita digitaaliseen itsesäätelyyn, huomioiden mm. ruutuajan, online- ja offline-aikojen tasapainon sekä muut hyödylliset digitaalisten palveluiden käyttöön liittyvät tavat.
    • Osaa soveltaa DEI/EDI-periaatteita kestävän ja eettisen digitaalisen vuorovaikutuksen edistämiseksi.
  • Digikyvykkyys liiketoiminnan johtamisessa

    Tässä moduulissa keskitytään liiketoimintajohtamisessa tarvittavien digitaalisen lukutaidon ja digitaalisten työkalujen käytön edistämiseen. Osallistujat saavat ymmärrystä erilaisista teknologiavetoisia liiketoimintaympäristöjä tukevista digitaalista työkaluista ja alustoista. Moduulissa paneudutaan digitalisaation vaikutuksiin liiketoiminnassa, mm. asiakkaiden sitouttamisen ja toiminnan tehokkuuden näkökulmista. Osallistujat perehtyvät digitaalisen muutoksen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin johtamisessa. Käytännön esimerkit auttavat opitun tiedon soveltamista strategiseen liiketoiminnan johtamiseen.

    Osaamistavoitteet

    • Kehittää digitaalista lukutaitoa ja kokonaisvaltaista ymmärrystä keskeisistä liiketoiminnan johtamiseen liittyvistä digitaalisista työkaluista ja alustoista.
    • Ymmärtää digitalisaation vaikutukset liiketoimintaan ja osaa analysoida, miten muutos vaikuttaa toimintaan, asiakkaiden sitoutumiseen ja toiminnan tehokkuuteen.
    • Osaa analysoida digitalisaation tuomia haasteita ja mahdollisuuksia liiketoiminnalle ja osaa valmistautua tehokkaaseen johtamiseen digitaalisissa ympäristöissä.
    • Osaa soveltaa teorioita käytäntöön ja hyödyntää käytännön esimerkkejä liiketoiminnan johtamisessa.