Digitoinnista digitalisaatioon
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Adobe Stock

Digitoinnista digitalisaatioon

Toisin kuin joskus lehtiä lukiessa tuntuu, Suomi on oikeasti hyvä digitalisaatiossa. Meillä on toteutettu digitalisaatiota jo kymmeniä vuosia – ennen kuin koko termiä on edes keksitty.

Toisin kuin joskus lehtiä lukiessa tuntuu, Suomi on oikeasti hyvä digitalisaatiossa. EU-maiden Digital Economy and Society Index -vertailussa (DESI) Suomi otti ykköstilan ennen Ruotsia, Hollantia ja Tanskaa.

Suomessa on toteutettu digitalisaatiota jo kymmeniä vuosia – ennen kuin koko termiä on edes keksitty. Esimerkiksi väestönlaskenta digitalisoitiin aikoja sitten, eikä kansalaista enää tarvitse asialla vaivata. Virkamiestyönä väestö laskettiin Suomessa viimeisen kerran vuonna 1991.

Passi ja henkilökortti verkosta

Sen jälkeen tiedot syntymistä, kuolemista sekä muuttoliikkeestä on saatu väestötietojärjestelmään automaattisesti eri lähteistä. Suomalaisena kenties tuntuu yllättävältäkin, että vastaava järjestelmä on tietojeni mukaan muualla maailmassa saatu toteutettua Suomen lisäksi ainoastaan Tanskassa!

Muita esimerkkejä digitalisaation edelläkävijyydestä ovat muun muassa mahdollisuus uusia passi ja henkilökortti verkossa, omat terveystiedot laajasti kattava Omakanta, automaattisesti annettava veroehdotus sekä normaaliliikenteen seassa kokeiluluontoisesti ajavat robottibussit.

Mutta eivät meillä silti kaikki asiat ole niin ensiluokkaisesti kuin voisivat olla.

Tarpeeton toisto turhauttaa

Tekemisemme tapa on perinteisesti kovin organisaatiolähtöinen ja siilomainen. Tämä on kylläkin johtanut oikein hyviin yksittäisiin palveluihin, mutta palveluiden välisestä yhteentoimivuudesta huolehtiminen on päässyt unohtumaan.

Tämän seurauksena kansalaisilta kysellään toisinaan samoja tietoja yhä uudelleen ja uudelleen, vaikka monet löytyisivät jostakin julkishallinnon rekisteristä tai tietokannasta. Esimerkiksi lapseni kunnallinen päiväkoti kysyy säännöllisesti joka syksy: kuka on lapsen äiti, kuka on isä ja missä me asumme.

Väestötietohallinnosta Suomessa vastaavan viranomaisen päällikkönä olen jokseenkin kauhuissani, että lasten huoltajuussuhteista kysellään näin epävarmalla menetelmällä, kun kunta saisi tiedon aukottomasti, luotettavasti, maksutta ja helposti suoraan väestötietojärjestelmästä.

Väestörekisteri ja maistraatit yhteen

Tammikuun alussa 2020 toimintansa aloitti Suomessa Digi- ja väestötietovirasto, joka syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyvät. Viraston toiminta-ajatuksen punaisena lankana on yhteiskunnan digitalisaation edistäminen.

Ennen kaikkea tämä tarkoittaa sitä, että autamme muita organisaatioita toteuttamaan yhteentoimivia ja kansalaisille ja yrityksille helppokäyttöisiä ja sujuvia palveluita digiteknologioiden avulla. Osittain tämä toteutuu tarjoamalla kaikille yhteisiä teknisiä Suomi.fi-alustapalveluita, osittain tarjoamalla palveluiden toteuttamiseen dataa ja osittain tarjoamalla neuvontaa ja suosituksia palveluiden kehittäjille.

Esimerkki muulle julkishallinnolle

On hyvä huomata, että yhteentoimivien rajapintojen toteuttaminen maksaa käytännössä ihan saman verran kuin keskenään yhteentoimimattomien – paitsi tietenkin, jos epähuomiossa on ensin tehty yhteentoimimattomat, jotka pitää muuttaa jälkikäteen toisenlaiseksi.

Lisäksi haluamme parhaamme mukaan näyttää esimerkkiä avoimesta, yhteistyötä hakevasta ja verkostomaisesta toiminnasta, jollaista tarvittaisiin nykyistä enemmän koko julkishallinnossa.

Entä mitä eroa on digitoinnilla ja digitalisaatiolla? Jos organisaatiosi käytössä on vielä paperilomakkeita ja suunnittelet niiden digitoimista PDF-lomakkeiksi, mieti vielä. Se ei paranna sen paremmin asiakkaidesi asiointia kuin tehosta omaa toimintaasikaan.

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.