Sopimusten avainkohtia: Tavaramerkin käytön rajoittaminen
Elämää tietoyhteiskunnassa

Sopimusten avainkohtia: Tavaramerkin käytön rajoittaminen

Päämiehen kannattaa jälleenmyyntisopimuksessa varmistaa oman tavaramerkkinsä ja logonsa suojaus.

Päämiehen edun mukaista on rekisteröidä käyttämänsä tavaramerkit ja logot kattavasti kotimaassa ja ulkomailla. Tämän lisäksi kannattaa jälleenmyyntisopimuksiin laatia tavaramerkkejä koskeva lauseke, jossa jälleenmyyjä vahvistaa ymmärtävänsä, että kaikki tuotteen tavaramerkit ovat päämiehen yksinomaista omaisuutta.

Lisäksi on hyvä kirjata, että jälleenmyyjä saa sopimusyhteistyöllä tavaramerkkeihin ainoastaan myyntitoimintaansa liittyvän rajoitetun käyttöoikeuden sopimuskaudeksi. Mikäli jälleenmyyjälle annetaan oikeus käyttää myyntitoiminnassa joitakin omia tavaramerkkejään päämiehen tavaramerkkien rinnalla, on myös tästä käytännöstä syytä kirjoittaa selkeä lauseke sopimukseen.

 

Kirjoittaja

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.