Valjastetaan dataa uudeksi liiketoiminnaksi – maksuton valmennus matkailu- ja ravintola-alan yrittäjille
Datatalous

Valjastetaan dataa uudeksi liiketoiminnaksi – maksuton valmennus matkailu- ja ravintola-alan yrittäjille

Data on matkailu- ja ravintola-alalla merkittävä uuden liiketoiminnan mahdollistaja ja kasvun lähde. Pk-yrityksissä tarve uudelle osaamiselle on mittava. Datasta kasvua -valmennus avaa yrityksille polun oman liiketoiminnan uudistamiseksi.

Matkailuala digitalisoituu erittäin nopeasti – globaalisti. Pandemia vaikutti matkailu- ja ravintola-alaan ennennäkemättömällä tavalla. Näkymät matkailun palautumiselle olivat jo lupaavia, mutta Ukrainan sota aiheuttaa jo toisen iskun matkailupalveluille tuoden epävarmuutta ulkomaisten turistien matkailuhalusta. 

Laakereille ei voi kuitenkaan jäädä lepäämään. Uusia ratkaisuja kaivataan nyt kenties entistä kipeämmin. Pk-yritysvaltaisen alan on otettava teknologian tarjoamat mahdollisuudet tosissaan. Toimintaa on uudistettava ja kehitettävä vastaamaan muuttuviin asiakasodotuksiin sekä löydettävä uusia myyntikanavia ja verkostoja oman palvelutarjonnan markkinointiin. 

Data on myös matkailu- ja ravintola-alalla merkittävä kasvun vauhdittaja ja mahdollistaja. Datan nykyistä parempi hyödyntäminen merkitsee parempia palveluita, parempaa asiakaskokemusta, työn tuottavuuden kasvua ja näiden myötä parempaa kilpailukykyä.  

Valmennus avuksi pk-yrityksen datamatkalle

Ylipäätään tiedontarve datapohjaisesta liiketoiminnasta on pk-yrityksissä mittava, ja yritykset tarvitsevat kehitysmatkalleen apua. Tähän tarpeeseen Sitrassa on kehitetty Datasta kasvua -ohjelma, joka kannustaa ja ohjaa suomalaisia yrityksiä kehittämään uutta, dataan pohjautuvaa liiketoimintaa reiluin pelisäännöin. 

“Sitran työ reilun datatalouden parissa vastaa yritysten tarpeisiin saada työkaluja ja pelisääntöjä datan jakamiseen ja haluun nostaa kilpailukykyä datan avulla. On upeaa, että matkailu- ja ravitsemusala saa TIEKEn valmennuksen myötä alan tarpeisiin muokatun kokonaisuuden Datasta kasvua -ohjelmasta”, Sitran projektijohtaja Jyri Arponen iloitsee.

Jotta data ei olisi pelkkää kohinaa 

Matkailu- ja ravintola-alan yritykset saavat oman ohjelmansa, kun TIEKE käynnistää Datasta kasvua -valmennuksen huhtikuussa. Valmennus auttaa yritystä datan valjastamisessa ja liiketoiminnan uudistamisessa niin, että tietoa jalostamalla ja jakamalla luodaan ja kehitetään uusia palveluita.

Ajatus datan hyödyntämisestä voi tuntua uudelle ja haastavalle. Osallistuakseen ei tarvitse olla dataliiketoiminnan guru. Yritys voi itse valmennuksen edetessä vaikuttaa siihen, millä kunnianhimon tasolla se lähtee liiketoimintaansa uudistamaan.  

“Uudenmaan alueella toteuttu DigiTähti-hanke todisti, että datan hyödyntäminen ei edellytä kaikenkattavaa digiosaamista, vaan pienilläkin askelilla voi päästä hyödyntämään dataa oman liiketoiminnan edistämiseksi”, kertoo TIEKEssä Datasta kasvua -valmennusohjelmasta vastaava Jari Salo

Valmennuksessa yritykset vahvistavat valmiuksiaan, kuulevat asiantuntijoiden innostavia puheenvuoroja dataliiketoiminnan mahdollisuuksista sekä työstävät omia liiketoimintasuunnitelmiaan. Osallistujaa hänen rytmissään palveleva verkkoympäristö, materiaalit sekä koko valmennuksen ajan käytettävissä oleva yhteisöluotsi tukevat kehitysmatkaa. 

Perusta kuntoon ja liiketoimintaa kehittämään

Valmennuksen ensimmäisessä osioissa varmistetaan, että kaikki saavat perustiedot ja tuntuman datapohjaisesta liiketoiminnasta. Yrityskohtaisessa osiossa opitaan tunnistamaan, mitä datapohjainen liiketoiminta omassa yrityksessä tarkoittaa, tutustutaan kehittämismalleihin ja työstetään oman yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, jota parhaimmillaan päästään toteuttamaan jo valmennuksen aikana.  

Uusia ajatuksia pääsee pallottelemaan asiantuntijoiden ja muiden osallistujien kanssa. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia voi löytyä monesta suunnasta ja ne voivat sisältää esimerkiksi nykyasiakkaiden toiminnasta kertovan datan hyödyntämistä, tarpeiden ennakointia, avoimen datan, kuten paikkatietojen hyödyntämistä, palveluvalikoiman laajentamista, uusien datakumppanuuksien solmimista, omaan yritykseen kertyvän datan myymistä muille toimijoille tai kilpailukyvyn vahvistamista yrityksen ympäristövaikutuksia näkyväksi tekemällä.  

“TIEKEn pk-yrityksille suunnattujen palveluiden ja kehittämishankkeiden kautta on noussut pintaan tarve yritysten dataliiketoimintakyvykkyyden lisäämiselle”, summaa toiminnanjohtaja Hanna Niemi-Hugaerts. Hän kannusta yrityksiä lähtemään mukaan, sillä Datasta kasvua -valmennus vastaa suoraan tähän kysyntään ja tarjoaa yrityksille mahdollisuuden datapohjaisen liiketoiminnan kehittämiseen omista lähtökohdistaan käsin. 

Ilmoittautuminen Datasta kasvua -valmennukseen käynnissä  

Ilmoittautuminen Datasta kasvua -valmennukseen on avattu. Yhteisiä aloituksia on tarjolla kaksi: 7.4. ja 2.6.2022. Kick-off-webinaari järjestettiin 11.4. Mukaan valmennukseen voi tulla mukaan itsenäisesti opiskellen myös matkan varrella. Valmennus on yrityksille maksutonta.  

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.