Vanha verkkolaskuosoitteisto pois käytöstä
Elämää tietoyhteiskunnassa

Vanha verkkolaskuosoitteisto pois käytöstä

Uusi verkkolaskuosoitteisto (www.verkkolaskuosoite.fi) otettu kokonaisuudessaan käyttöön 29.6.2018 ja vanha verkkolaskuosoitteisto poistettu käytöstä.

Tietojen ajantasaisuus ja oikeellisuus

Uudessa verkkolaskuosoitteistossa parannetaan tietojen ajantasaisuutta ja oikeellisuutta.

Verkkolaskuosoitteistossa on parannettu tietojen hakumahdollisuuksia ja tietojen luokittelua. Yritykset ja organisaatiot voivat esimerkiksi itse määritellä verkkolaskuosoitteensa nimen, joka voidaan nimetä kuvaamaan vaikka verkkolaskuosoitteen käyttötarkoituksesta.

Tietojen ajantasaisuus parantuu sillä, että verkkolaskuvälittäjät pystyvät paremmin automatisoimaan tietojen päivityksen ja nopeuttamaan tätä kautta muutosten kirjautumista uuteen verkkolaskuosoitteistoon.

Uudessa verkkolaskuosoitteistossa voi yritys tai organisaatio merkitä osoitteensa aktiiviseksi tai passiiviseksi. Aktiivinen osoite on sellainen, johon voidaan lähettää verkkolaskuja. Passiviinen osoite on vuorostaan sellainen, johon yritys tai organisaatio ei halua vastaanottaa verkkolaskuja tai on väliaikaisesti pois käytössä. Passiivista osoitetta ei näytetä osoitteiston hakutuloksissa.

Asikastiedot tarkistettu

Verkkolaskuosoitteisto ovat kaikki verkkolaskuvälittäjät tarkistaneet omat asiakastietonsa. Tämä tarkoittaa sitä, että yritystiedot eli y-tunnus ja yrityksen nimi on tarkistettu Patentti- ja rekisterihallituksen yritystietojärjestelmästä. Samoin verkkolaskunvälittäjät ovat tarkistaneet välityssopimuksien voimassaolon.

Tarkistuksista huolimatta on saattanut kuitenkin tapahtua joitakin inhimillisiä virheitä, joiden seurauksena on esimerkiksi yrityksen verkkolaskuosoite jäänyt pois taikka sen nimi muuttunut. Jos tällainen virhe havaitaan, niin yrityksen tai organisaation edustajia pyydetäänkin olemaan yhteydessä omaan verkkolaskuvälittäjäänsä, jotta virhe saataisiin korjattua.

Kehitetään edelleen

Nyt julkaistun Verkkolaskuosoitteiston käyttöliittymä ja sen ominaisuudeet ovat ensimmäinen vaihe. Käyttöliittymässä ja toimintalogiikassa on havaittu puutteita mutta tässä vaiheessa tärkein tavoite oli uudistaa Verkkolaskuosoitteiston taustalla toimivia tietojen päivitysprosesseja ja luoda teknisesti kestävä pohja jatkokehitykselle.

Verkkolaskuosoitteisto toiminnallisuutta siis kehitetään jatkossa jatkuvasti. Kehityksessä pyritään ottamaan huomioon käyttäjiltä tuleva palaute mahdollisimman hyvin.

Kehtiysehdotuksia otetaankin vastaan.

timo.simell@tieke.fi

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä
Digikyvykkyys

Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä

Tekoälyn käyttöön kohdistuu suuria odotuksia. Useat organisaatiot ovat jo kokeilleet soveltaa generatiivista tekoälyä, mutta laajempi käyttöönotto ja liiketoimintaa merkittävästi uudistavat ratkaisut antavat vielä odottaa itseään. Jatkossa tarvitaan tuottavuustavoitteiden rinnalle kokonaisvaltaista näkökulmaa, jossa tekoälyn käyttöönottoa tuetaan ihmislähtöisesti ja työhyvinvointi huomioiden.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita
Digikyvykkyys

Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita

LOBRA-hanke on perustettu vahvistamaan logistiikka-alan digitalisaation kehittämistä. Ala on monimuotoinen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, jolla on tavaroiden kuljetus- ja varastointitehtävien lisäksi materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnan tehtäviä. Sen vaikutukset ulottuvat työllistämisestä tuottavuuden tehostamiseen, digitalisaation kehittämiseen sekä automatisaation etujen esilletuomiseen.

Nina From
Digikyvykkyys
Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana
Digikyvykkyys

Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana

Työssäni kasvuvalmentajana kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka ovat eri vaiheissa yrittäjäpolkuaan. Tekoälystä on tullut viimeisen vuoden aikana tärkeä osa myös minun työtäni, ja tässä kirjoituksessa jaankin esimerkin siitä, miten olen hyödyntänyt tekoälyä neuvontatyössäni. Kyseisessä tapauksessa tekoäly auttoi asiakasta liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti ja matalalla aloituskynnyksellä.

John Holmberg