Verkkokaupalla on perinteiseen myymälämyyntiin verrattuna monia etuja. Ensinnäkin verkko tarjoaa teoriassa mahdollisuuden rajattomaan määrään tuotteita. Fyysisten tuotteiden kohdalla pitää edelleen ottaa huomioon varaston tilavuus, mutta sähköisiä tuotteita myytäessä tällaisista rajoitteista ei tarvitse välittää. Digitaalinen tallennuskapasiteetti on halpaa, ja verkkokaupassa voidaan pitää esillä valtavia tietomääriä. Ehkä maailman tunnetuimmassa verkkokaupassa Amazon.comissa on millä tahansa hetkellä myynnissä kymmeniä miljoonia tuotteita. Verkkokauppa on myös joustava. Siellä voidaan pitää esillä tuotteita, jotka haetaan asiakkaan tilausten perusteella esimerkiksi ulkomaisilta tavarantoimittajilta.
Verkkokauppa on tavoitettavissa kaikkialla, mikä tekee siitä aidosti kansainvälistä kaupankäyntiä. Jokaisen verkkokaupan potentiaalisena yleisönä ovat kaikki nettiä käyttävät maailman ihmiset. Käytännössä kielimuuri, toimitustapojen rajoitukset, verkkomaksamisen puutteellinen levinneisyys, kulttuurierot ja paikallinen lainsäädäntö asettavat jonkin verran esteitä täysin vapaalle kansainväliselle verkkomyynnille. Toisaalta verkkokauppaan myös panostetaan kansainvälisesti. Esimerkiksi EU:ssa on jo pitkään korostettu verkkokauppaa Euroopan talouskasvun ja työllisyyden vauhdittajana. Maanosan talous ja työllisyys pitäisi siivittää uuteen nousuun, ja juuri verkkokauppaan kohdistuu tässä tehtävässä suuria odotuksia.
Kaikkialla maailmassa käytössä olevat verkkostandardit ja toimintatavat vahvistavat verkkokaupan yleismaailmallista luonnetta. Käyttäjät niin Suomessa, Ruotsissa, Kanadassa kuin Japanissa käyttävät pitkälti samoja ohjelmistoja ja verkkoselaimia. He ovat tottuneet samantapaiseen verkkokaupan toimintalogiikkaan: lisäämään tuotteita ostoskoriin ja maksamaan tilauksen verkkomaksuna. Toki verkkokaupassa on myös kulttuurisia eroja esimerkiksi sen suhteen, mitä maksutapoja suositaan, minkälaiset ulkoasut koetaan miellyttävimmiksi ja miten värien merkityksiä tulkitaan. Verkkokaupasta ostaminen on kuitenkin kaiken kaikkiaan hämmästyttävän yhtenäistä paikasta riippumatta.
Kuluttajien näkökulmasta verkkokaupan etuja ovat helppo tuotehaku ja hintojen läpinäkyvyys. Eurooppaan rantautuvan Google Shoppingin kaltaisilla tuotehakupalveluilla tuotteiden etsiminen valtavista valikoimista on helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Erilaisilla vertailupalveluilla voidaan helposti selvittää, kuinka paljon tuote maksaa eri kaupoissa. Tämä tekee hinnoista kuluttajille läpinäkyviä, mutta asettaa luonnollisesti kauppiaille paineita pitää omat hinnat kilpailukykyisinä.
Verkkokauppa tarjoaa myös mahdollisuuden uudenlaiseen vuorovaikutukseen ja sosiaalisuuteen. Erilaisilla chat-palveluilla asiakaspalvelijat voidaan jalkauttaa virtuaalisesti ostajien pariin samaan tapaan kuin myymälässä. Kasvavana ilmiönä on verkkokaupan yhdistäminen osaksi Facebookin kaltaisia sosiaalisen median yhteisöpalveluita, jolloin tieto käyttäjän tuotetykkäyksistä jaetaan kaveripiirille sosiaalisessa mediassa.
Verkkokauppa voidaan myös personoida kuluttajan omien mieltymysten mukaiseksi ja tuotteet hinnoitella ja nostaa esille erilaisten käyttäjäryhmien mukaan. Ostajia palvelee se, että verkkokaupan sivuilla tuotetieto on ajantasaisempaa kuin painetuissa tuotekatalogeissa.
Kauppiaita houkuttelee verkkokaupan pariin myös kustannustehokkuus. Pienimuotoisesta verkkokaupasta ei koidu yhtä korkeita kuluja kuin useimmista kivijalkamyymälöistä. Hyvällä paikalla olevasta myymälästä joutuu maksamaan suuria summia vuokraa, mutta verkkokaupan kuukausittaiset ylläpitokustannukset ovat usein korkeintaan joitakin satoja euroja. Toki pitää muistaa, että pelkästään verkkokaupan kiinteät kustannukset eivät automaattisesti tuo kauppaan kävijöitä ja muuta heitä maksaviksi asiakkaiksi.
Verkkokaupan hallinnointi sujuu pienemmällä henkilöstöllä, koska tilausten vastaanottaminen, maksaminen ja seurantakoodien lähettäminen voidaan pitkälti automatisoida. Kun verkkokauppojen volyymit ovat viime aikoina nousseet, tärkeäksi aiheeksi on noussut myös tuote- ja rahanpalautuksiin liittyvien prosessien automatisointi ja tehostaminen. Tähän liittyvä manuaalityö on monissa verkkokaupoissa kasvanut sietämättömäksi.
Verkkokauppa tarjoaa myös mahdollisuuksia parempaan asiakasviestintään sähköpostimarkkinoinnin keinoin. Edistyneissä verkkokauppajärjestelmissä markkinointia voidaan kohdistaa asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella. Parhaassa tapauksessa verkkokauppa on osa yrityksen laajempaa ja tehokasta verkkoliiketoiminnan strategiaa, jossa asiakkuudenhallintajärjestelmät, laskutus, kassajärjestelmä ja muut työkalut toimivat sulavasti yhteen verkkokauppa-alustan kanssa.