Itellan palvelut

Itella eli yksityisasiakkaille Posti tarjoaa verkkokauppiaille useita erilaisia toimitustapoja, joilla tilauksia voidaan toimittaa Postin noin yli 1 100 palvelupisteeseen kotimaassa sekä Viron pakettiautomaattiverkostoon.

Itellalla on käytännössä neljä toimitusvaihtoehtoa: nouto omasta Postista, nouto valitusta Postin palvelupisteestä, kotiinkuljetus sekä SmartPOST. Verkkokauppa tekee Itellan kanssa erillisen sopimuksen tarjottavista palveluista ja kytkee toimitustavat verkkokauppaan integraation kautta. Itellan palveluista ja hinnoittelusta saa ajankohtaista lisätietoja Itellalta itseltään. Toimitustapojen integraatiossa kannattaa kääntyä oman verkkokauppatoimittajan puoleen.

Nouto omasta Postista

Asiakkaan asuinpaikkaa lähinnä olevasta Postin toimipisteestä noudettavat postipaketit saadaan verkkokauppaan Itella Economy -palveluna. Verkkokauppias tarvitsee postipaketteja varten tulostettavat osoitekortit, jotka voidaan asentaa verkkokauppaan Prinetti-integraation kautta. Prinetistä lisää myöhemmin tässä kappaleessa. Verkkokauppaan voidaan myös asentaa lähetysten seuranta. Sen myötä asiakas saa lähetystunnuksen, jolla voi seurata paketin liikkumista postissa.

Nouto valitsemastasi Postista

Itella Economy -palveluun voidaan ottaa lisäpalveluna käyttöön vaihtoehtoiset noutopisteet. Asiakas voi tilatessaan valita haluamansa Postin palvelupisteen, johon paketti toimitetaan. Mahdollisia noutopisteitä ovat kaikki Postin palvelupisteet, jotka sijaitsevat Postin omissa tiloissa sekä kioskeissa ja vähittäiskaupoissa.

Postiennakko

Postiennakko voi edelleen olla merkittävä palvelu aloittavalle verkkokauppiaalle, vaikka sen käyttö onkin 2000-luvulla selvästi vähentynyt. Postiennakon toimintaperiaatteen mukaan paketti luovutetaan vastaanottajalle vasta, kun hän on maksanut lähettäjän pyytämän ennakkosumman. Maksettu summa tilitetään lähettäjän pankkitilille.

Postin kotiinkuljetus

Postin kotiinkuljetus tarjotaan Itella Express Flex -palveluna. Jos asiakas valitsee verkkokaupassa lähetykselleen kotiinkuljetuksen, Itella sopii toimituksesta aina etukäteen asiakkaan kanssa.

SmartPOST

Uusimpana tulokkaana Itellan palveluvalikoimaan ovat SmartPOST-pakettiautomaatit. Automaatit sijaitsevat enimmäkseen kauppakeskuksissa ja isoissa marketeissa. SmartPOST-automaatteja oli kesällä 2013 jo yli 170 ympäri maata ja niiden määrä kasvaa. SmartPOST on asiakkaan kannalta kätevä ja joustava toimitustapa.

Asiakas valitsee verkkokaupasta tilatessaan pakettinsa noutopaikaksi itselleen sopivimmin sijaitsevan SmartPOST-automaatin. Kun paketti on valmis noudettavaksi, saa asiakas matkapuhelimeensa lokeron avainkoodin sisältävän tekstiviestin. Avainkoodi näppäillään pakettiautomaatilla, ja lähetyksen saa lokerosta sen avautuessa. Myös postiennakkolähetysten maksaminen ja palauttaminen on mahdollista SmartPOST-automaatin kautta. Automaatilta voi lähettää edullisesti paketteja mihin tahansa Suomeen.

Itella Termo Kotiin

Elintarvikealan verkkokauppa on kehittymässä, ja ruokamarkkinoiden verkkokaupan läpimurto on lähellä myös Suomessa. Kasvuprosentit ovat olleet hurjia jo vuosia, mutta pitää myös ottaa huomioon elintarvikkeiden verkkokaupan alhainen lähtötaso.

Verkkokaupan mahdollisuuksista hyötyvät niin Keskon ja S-ryhmän kaltaiset markkinajohtajat kuin pienemmät toimijat. Kansainvälisesti tietä kehitykselle on näyttänyt muun muassa brittiläinen Tesco, joka myy vuosittain verkossa elintarvikkeita satojen miljoonien eurojen edestä.

EPP-termolaatikkoon ja jäädytettävään kylmägeeliin perustuva Itella Termo Kotiin mahdollistaa elintarvikkeiden toimittamisen verkkokaupasta asiakkaan kotiovelle. Toimitustavan avulla voidaan taata, että ostaja saa tilaamansa tuotteen nopeasti ja hyvälaatuisena perille asti. Itella Termo Kotiin -toimituspalvelun piirissä on noin 1,5 miljoonaa suomalaista kotitaloutta.

Prinetti

Prinetti on Itellan tarjoama kotimaan ja kansainvälisten kuljetusten osoitekorttien tulostusohjelma. Verkkokauppaan integroitavan palvelun avulla voi tulostaa kaikki Itellan kotimaan ja kansainvälisten kuljetusten osoitekortit. Kuljetusten tiedot tallentuvat myös verkkokauppiaan tarkasteltavaksi erilliseen Prinetin verkkopalveluun.

Palvelun käyttöönotto edellyttää, että verkkokauppias on Itellan sopimusasiakas ja Prinetti-toiminnallisuus on integroitu ja kytketty päälle verkkokauppajärjestelmään.  Postimaksuja lukuun ottamatta palvelu on maksuton, ja Itella toimittaa tulostusmateriaalit veloituksetta.