Badgeverse, vapaan sivistystyön villikortti
Uutta osaamista

Badgeverse, vapaan sivistystyön villikortti

Osaamismerkeillä pelataan jo monessa organisaatiossa. Heinolan kansalaisopistolla merkkejä lähdettiin kehittämään digi- ja perustaitohankkeessa. Mediapajalla homma lähti ihan lapasesta - rakensimme oman pelin!

Syysterveiset Heinolan kansalaisopistolta! Olen Laura Paronen, tunneherkkä hanketerminaattori ja kymmenen vuoden ajan olen ollut se suloisen kirpeä digipiikki monen opettajan ja kollegan lihassa!

Osaamismerkeillä pelataan jo monessa organisaatiossa. Heinolan kansalaisopistolla merkkejä lähdettiin kehittämään digi- ja perustaitohankkeessa (OPH). Kansalaisopiston alaisuudessa toimivalla Mediapajalla homma lähti ihan lapasesta. Me rakennettiin oma peli! Badgeverse vie pelaajan avaruudellisissa teemoissa digitaitoihin, inhimillisiin taitoihin sekä HeiMo -merkistöön, joka sisältää mm. kahvila- ja asiakaspalvelutyöskentelyä. Heinolan kansalaisopisto on Jyränkölän Setlementti ry:n hallinnoima oppilaitos, joka tarjoaa hyvin monipuolista koulutusta ja harrastusmahdollisuuksia. Mottomme on ”Tehkää tästä ihmisten puutarha” ja taitaapa tämä näkyä pelissämmekin.

Badgeverse osaamismerkit

Pelin kohderyhmää tässä vaiheessa ovat hyvinkin erityiset ryhmät. Mediapajalla on suuntaa hakevia nuoria, joista monella on rankka tausta kuten koulukiusaamista, mielenterveysongelmia, päihteitä tai muuta, mikä hankaloittaa heidän arkeaan tai kiinnittymistä esim. koulutukseen. Lisäksi Heinolan kansalaisopisto järjestää kotoutumiskoulutusta HeiMossa, se on kaikelle kansalle suunnattu olohuone. HeiMo toimii myös maahanmuuttajien kohtaamispaikkana. HeiMon kahvila on oppimisympäristö kaikille kotokoulutuksessa oleville maahanmuuttajille sekä työllistämistoiminnassa eri-ikäisille kantasuomalaisille. Uskon että monet vapaan sivistystyön toimijat jakavat tällä hetkellä tätä vaikealta tuntuvaa ajatusta, miten tunnistaa ja tunnustaa erityistä tukea vaativien kohderyhmien osaamista.

Badgeverse -pelissä osaamisalueet liikkuvat tietotekniikan, humanismin, tunnetaitojen, ekologisuuden, asiakaspalvelun ja kahvilatyön maastoissa. Lisänä tietenkin yksilölliset merkit. Pelissä lähdemme siitä ajatuksesta, millaisen merkin itse haluaisit saada. Tiedostamme perustaitojen puutteen, syrjäytymisuhan ym. mutta emme rakenna mitään ”Osaan viikata vaatteeni” -merkkejä. Tällaisiin kun tuntuu kentällä paljon törmäävän. Pyrimme myös pois porrasmaisesta oppimismallista. Perinteiset oppilaitokset toimivat jo näin: lukiossa kahdesta hylätystä kurssista tulee etenemiseste, mikä romuttaa nuoren motivaation. Badgeverse -pelissä merkkien ansaitseminen ei edellytä tiettyä järjestystä. Tällainen tapa pirstaloida oppiminen ja ajattelu herättää vaihtelevia ajatuksia opettajien keskuudessa.

Taustalla voimakas pelillinen ajattelu

Itse rakastan ilmiöitä ja pelejä oppimisen kannalta, sillä ei ole väliä onko peli monimutkainen verkkokyhäelmä tai vaikka Kimble. Intohimoni osaamismerkkeihin syttyi jo vuonna 2014 kun pummin näin vapaan sivistystyön opettajana mukaan ammatillisten opettajien pelilliseen täydennyskoulutukseen ”Osaamispisteet pelissä”. Myöhemmin sain ”Digi-kehittäjä” merkkikokoelmallani hyväksilukuja ammattikorkeakoulusta. Olen erityisen ylpeä Minecraft -merkistäni. Sillä voin todentaa hallitsevani kyseisen pelin pedagogisen käytön. Uskon, että merkkiä arvostetaan työelämässä tietyissä piireissä. Onko olemassa oppilaitosta mistä voisin vastaavan suorituksen todistuksena saada? Vapaan sivistystyön puolella merkkeihin heräillään nyt. Minulla on siis ehtinyt kipinä kyteä.

Kaverina minulla on tässä työssä pitkätukkainen IT-kääpiöviikinki, joka viettää vapaa-aikansa virtuaalisia metsiä ja luolia koluten. Pelien syväsukeltaja Jorma Kettunen hakeekin myös Badgeverseen ”addiktiivisuutta” sillä ajatuksella, miten saadaan ihmiset innostumaan. Saavutuksen tunne ei ole vain turhaa ajanvietettä. Kettunen on suunnitellut merkkien visuaalisen ulkoasun ja niissä näkyy leikillisyys.

Vapaa sivistystyö vapisee uuden edessä nyt, kun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tulee hallituksen tasolta. Ei ole kyse enää siitä, halutaanko vapaan sivistystyön oppilaitoksissa lähteä tähän mukaan vai ei. Mutta kun mentävä on, meillä päätettiin tehdä tästä hauskaa!

Lisätiedot
Laura Paronen
Digi- ja perustaitohankkeen koordinaattori
laura.paronen@jyrankola.fi
p. 044 797 2446

Lue seuraavaksi