Digitaitoja aikuisille
Digikyvykkyys

Kuva: Outi Neuvonen

Digitaitoja aikuisille

Suomi on sijoittunut monilla mittareilla hyvin globaaleissa digivertailuissa, mutta suomalaisten digiosaamisessa on petrattavaa.

Eivätkö kaikki suomalaiset osaakaan käyttää tietokonetta ja älypuhelinta?

”Se on voimakas näköharha. Tämä asia koskee kaikenikäisiä suomalaisia”, TIEKEn digiosaamisen ja viestinnän vauhdittaja sekä InPromptu-hankkeen projektipäällikkö Hanna Vuohelainen sanoo.

Tieto- ja viestintäteknologia on kouluissa tiivis osa opetusta. Samalla meillä on aikuisväestössä paljon ihmisiä, jotka eivät ole oman opintopolkunsa aikana päässeet hankkimaan digitaalisia perustaitoja.

TIEKE tarttui ongelmaan keväällä 2018 InPromptu-hankkeella, johon se on saanut EU:n ESR-rahoitusta. Hanke keskittyy aikuisten digitaitojen kehittämiseen. Näin siksi, että aikuisten PISA-tutkimus PIAAC paljasti, että isolla osalla suomalaisista aikuisista on merkittäviä puutteita digiperustaidoissa.

”On näköharha, että kaikilla on riittävät digitaidot.”

PIAAC-tulokset eivät olleet TIEKElle yllätys, sillä se oli jo aiemmin todennut useiden yhteistyötahojen kanssa saman ilmiön. Kumppaneiden kautta löytyi yksi uusi kanava lähteä korjaamaan tilannetta.

InPromptu käynnistettiin pilotilla, jonka jälkeen toimintamallia on kehitetty määrätietoisesti kolmen vuoden ajan.

”Niiden ihmisten kanssa, joilla on vaatimattomat perustaidot, tarvitaan paljon resursseja vievää lähivalmennusta. Tämä vaatii  jalkautumisen ympäri Suomea. Järjestökumppaneiden, kuten Helsingin Työkanava HeTyn, kanssa olemme tavoittaneet moninaisen joukon aikuisia, jotka tarvitsevat opastusta digitaitoihin.”

TIEKE ja HeTy ovat tuottaneet hankkeessa laajan materiaalipaketin keskeisistä digitaidoista. Sen voi ladata verkosta digitaitojen osaamiskirjana. Kirja on saatavilla pdf-tiedostona. Painettua versiota lähetetään  mukana olleiden yhdistysten käyttöön.

Kahden tason valmennusta

Digivalmennusta on tehty yhdistysten kanssa kahdella tavalla: oppia on annettu yhdistysten jäsenille ja yhdistysaktiiveja on valmennettu käyttämään digitekniikkaa entistä tehokkaammin yhdistysten toiminnan pyörittämiseen.

”Jo pelkästään tiedotteiden tekemiseen, sosiaalisen median kanavien käyttöön ja sähköpostilistojen jakamiseen olemme voineet tuoda yhdistyksille uutta osaamista”, Vuohelainen sanoo.

”Ihmiset ovat huomanneet, että he eivät ole yksin puutteellisten digitaitojen kanssa.”

Hankkeen tavoitteena on ollut se, että yhdistyskumppanit voivat jatkossa valmentaa paikallisesti ihmisiä digitaidoissa. Korona-aika on tuonut tähän omat vaikeutensa, koska yhdistysten on pitänyt rajoittaa toimintaansa.

Toisaalta korona on vaikuttanut siihen, että ihmiset ovat aiempaa motivoituneempia hankkimaan digitaitoja, koska monien asioiden hoitaminen vaatii perusdigitaitojen hallintaa. Verkko-ostosten tekeminen, nettikonsertit tai verkkotapaamisiin osallistuminen ei ilman niitä onnistu.

”Ihmiset ovat huomanneet, että he eivät ole yksin puutteellisten digitaitojen kanssa.”

Valmennukset on otettu ilolla vastaan. Ihmiset ovat rohkaistuneet digin äärelle. ”Hekin, joilla on ollut korkea kynnys hankia digitaitoja, ovat saaneet niitä ja voivat nyt hyödyntää digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia”, Vuohelainen sanoo.

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia

TIEKE toteuttaa Peppol-koulutuksen ammattikorkeakoulun opettajille. Koulutuksen suunnitteluun liittyvä työpaja pidettiin kesäkuun alussa. Se oli suunnattu Peppol-asiantuntijoille. Työpajan tarkoituksena oli selvittää, mitä tulevassa Peppol-kouluttajakoulutuksessa pitäisi ottaa huomioon. Keskustelun runkona käytettiin aiemman pilottikoulutuksen työpajan rakennetta ja tuloksia.

Nina From
Digikyvykkyys
Digitaaliset osaamismerkit – avain näkyvään osaamiseen
Digikyvykkyys

Digitaaliset osaamismerkit – avain näkyvään osaamiseen

Useimmissa työtehtävissä vaaditaan digiosaamista – mutta miten todentaa osaaminen? Valtakunnallinen Digitaitomerkistö tarjoaa selkeän, kansallisiin ja kansainvälisiin viitekehyksiin pohjautuvan mallin osaamisen tunnistamiseen. Merkkien suoritusmäärät ovat jatkuvassa kasvussa, ja niitä onkin kesäkuun 2025 loppuun mennessä myönnetty jo 65.000 kappaletta! Myös muuta osaamista on helppo todentaa osaamismerkkien avulla!

Merja Sjöblom
Vastuullisuus
Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta
Vastuullisuus

Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta

EDIFY-EDU on eurooppalainen Erasmus+ -yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on vahvistaa osaamista monimuotoisuuden, tasa-arvon ja inkluusion (DEI/EDI) teemoissa erityisesti pk-yritysten ja johtamisen näkökulmasta. Hanke tarjoaa monipuolisen koulutuskokonaisuuden, joka koostuu kaikille avoimesta englanninkielisestä MOOC-verkkokurssista, maakohtaisesti räätälöitävästä erikoistumiskurssista sekä työelämälähtöisestä työssäoppimisjaksosta.

Nina From