Digitaitoja aikuisille
Uutta osaamista

Kuva: Outi Neuvonen

Digitaitoja aikuisille

Suomi on sijoittunut monilla mittareilla hyvin globaaleissa digivertailuissa, mutta suomalaisten digiosaamisessa on petrattavaa.

Eivätkö kaikki suomalaiset osaakaan käyttää tietokonetta ja älypuhelinta?

”Se on voimakas näköharha. Tämä asia koskee kaikenikäisiä suomalaisia”, TIEKEn digiosaamisen ja viestinnän vauhdittaja sekä InPromptu-hankkeen projektipäällikkö Hanna Vuohelainen sanoo.

Tieto- ja viestintäteknologia on kouluissa tiivis osa opetusta. Samalla meillä on aikuisväestössä paljon ihmisiä, jotka eivät ole oman opintopolkunsa aikana päässeet hankkimaan digitaalisia perustaitoja.

TIEKE tarttui ongelmaan keväällä 2018 InPromptu-hankkeella, johon se on saanut EU:n ESR-rahoitusta. Hanke keskittyy aikuisten digitaitojen kehittämiseen. Näin siksi, että aikuisten PISA-tutkimus PIAAC paljasti, että isolla osalla suomalaisista aikuisista on merkittäviä puutteita digiperustaidoissa.

”On näköharha, että kaikilla on riittävät digitaidot.”

PIAAC-tulokset eivät olleet TIEKElle yllätys, sillä se oli jo aiemmin todennut useiden yhteistyötahojen kanssa saman ilmiön. Kumppaneiden kautta löytyi yksi uusi kanava lähteä korjaamaan tilannetta.

InPromptu käynnistettiin pilotilla, jonka jälkeen toimintamallia on kehitetty määrätietoisesti kolmen vuoden ajan.

”Niiden ihmisten kanssa, joilla on vaatimattomat perustaidot, tarvitaan paljon resursseja vievää lähivalmennusta. Tämä vaatii  jalkautumisen ympäri Suomea. Järjestökumppaneiden, kuten Helsingin Työkanava HeTyn, kanssa olemme tavoittaneet moninaisen joukon aikuisia, jotka tarvitsevat opastusta digitaitoihin.”

TIEKE ja HeTy ovat tuottaneet hankkeessa laajan materiaalipaketin keskeisistä digitaidoista. Sen voi ladata verkosta digitaitojen osaamiskirjana. Kirja on saatavilla pdf-tiedostona. Painettua versiota lähetetään  mukana olleiden yhdistysten käyttöön.

Kahden tason valmennusta

Digivalmennusta on tehty yhdistysten kanssa kahdella tavalla: oppia on annettu yhdistysten jäsenille ja yhdistysaktiiveja on valmennettu käyttämään digitekniikkaa entistä tehokkaammin yhdistysten toiminnan pyörittämiseen.

”Jo pelkästään tiedotteiden tekemiseen, sosiaalisen median kanavien käyttöön ja sähköpostilistojen jakamiseen olemme voineet tuoda yhdistyksille uutta osaamista”, Vuohelainen sanoo.

”Ihmiset ovat huomanneet, että he eivät ole yksin puutteellisten digitaitojen kanssa.”

Hankkeen tavoitteena on ollut se, että yhdistyskumppanit voivat jatkossa valmentaa paikallisesti ihmisiä digitaidoissa. Korona-aika on tuonut tähän omat vaikeutensa, koska yhdistysten on pitänyt rajoittaa toimintaansa.

Toisaalta korona on vaikuttanut siihen, että ihmiset ovat aiempaa motivoituneempia hankkimaan digitaitoja, koska monien asioiden hoitaminen vaatii perusdigitaitojen hallintaa. Verkko-ostosten tekeminen, nettikonsertit tai verkkotapaamisiin osallistuminen ei ilman niitä onnistu.

”Ihmiset ovat huomanneet, että he eivät ole yksin puutteellisten digitaitojen kanssa.”

Valmennukset on otettu ilolla vastaan. Ihmiset ovat rohkaistuneet digin äärelle. ”Hekin, joilla on ollut korkea kynnys hankia digitaitoja, ovat saaneet niitä ja voivat nyt hyödyntää digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia”, Vuohelainen sanoo.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa
Digikyvykkyys

Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa

Harrastustoiminnan tietosuojaan liittyvä ohjeistava materiaalipaketti on julkaistu tällä viikolla osoitteessa tietosuojaharrastuksissa.fi. Sivuston materiaaleja on kehitetty syksystä 2022 alkaen tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEn yhteisessä GDPR4CHLDRN-hankkeessa. Harrastustoimintaa järjestävät yhdistykset, harrastavat lapset ja nuoret, nuorten vanhemmat ja hankkeen ohjausryhmä ovat osallistuneet hankkeeseen antamalla arvokasta palautetta tuotettuihin materiaaleihin läpi koko kehitysprosessin ajan.

Mikko Eloholma
Digikyvykkyys
Monimuotoisuuden johtaminen vaatii tietoisuutta ja sitoutumista   
Digikyvykkyys

Monimuotoisuuden johtaminen vaatii tietoisuutta ja sitoutumista   

Johtajien monimuotoisuusosaaminen on avainasemassa inklusiivisten työyhteisöjen rakentamisessa. Muutoksen toteuttaminen vaatii monimuotoisuuden edistämistä tukevien koulutusten kehittämistä. Ilman johdon sitoutumista monimuotoisuuden tuomat edut jäävät saavuttamatta.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Monimuotoisuus edistää innovaatioita ja kilpailukykyä  
Digikyvykkyys

Monimuotoisuus edistää innovaatioita ja kilpailukykyä  

Monimuotoisuus on noussut keskeiseksi teemaksi työelämässä, ja ICT-ala voi toimia suunnannäyttäjänä muiden toimialojen monimuotoisuustyölle. Netlightin Talent Manager Julius Hurrin ja FIBS ry:n Yritysvastuuasiantuntija Greta Anderssonin mukaan monimuotoisuus edistää innovointia ja parantaa päätöksentekoa. Menestyäkseen monimuotoisuustyössä yritysten on sitouduttava pitkäjänteiseen prosessiin, jossa johdon tuki ja konkreettiset toimet ovat avainasemassa.

Viestintätoimisto Aivela