JyrkIT: Elämä digitalisoituu työtä nopeammin
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Eetu Ahanen

JyrkIT: Elämä digitalisoituu työtä nopeammin

Työnantajille digitalisaatio on ollut toistaiseksi pettymys, sillä investoinnit tietotekniikkaan eivät ole aina tuottaneet odotettuja tuottavuusloikkia. Eikä ihme, sillä yllättävän moni työ tehdään edelleen samalla tavalla kuin ennenkin, vaikka tietokoneet työpöydillä ovat nopeutuneet, ja niissä pyörivät ohjelmat monimutkaistuneet.

Työelämän digitalisaatiosta puhutaan paljon, mutta digitalisaatio muuttaa elämää työelämän ulkopuolella vähintään yhtä nopeasti ja perusteellisesti.

Siinä missä teollistuminen johti kaupungistumiseen, kahdeksan tunnin työaikaan ja kulutusyhteiskuntaan, digitalisoituminen mullistaa meidän elämämme rakenteita vähintään yhtä paljon ja edellyttää meiltä yhtä paljon uutta teknistä, sosiaalista ja kulttuurista osaamista.

Kaikkien ei tarvitse osata ohjelmoida tietoyhteiskunnassa pärjätäkseen, mutta kaikkien on osattava elää siellä.

Jo nyt pikkulapset tarvitsevat oppia tietoturvasta ja medialainsäädännöstä elääkseen viatonta ja turvallista digitaalista lapsuutta. Miten muuten he osaavat varoa netin diginamusetiä tai tekijänoikeusjuristien haastekirjeitä? Ja mistä he ne opit saavat, jos eivät kotoa ja koulusta? Vanhempien ja opettajien täydennyskoulutus ei saa jäädä ohjelmointiin ja tubettamiseen!

Yleisönosastoissa väitellään tietotekniikasta opetusvälineenä, kun pitäisi keskustella osaamisesta ja valmiuksista, joita koulua tänään käyvät lapset tarvitsevat koulun jälkeen opinnoissa, työssä ja elämässä. Puhumattakaan vapaa-ajalla joka päivä jo nyt.

Ohjelmointi on opetusohjelmassa, mutta millä tunnilla opitaan mediakirjoitustaitoa, etätyötaitoa, monikansallista virtuaaliryhmätyötä, tekoälyn etiikkaa, identiteetin hallintaa… taitoja, joita digitaalisessa työssä ja elämässä tarvitaan.

Vanhempien ja opettajien täydennyskoulutus ei saa jäädä ohjelmointiin ja tubettamiseen!

Työnantajille digitalisaatio on ollut toistaiseksi pettymys, sillä investoinnit tietotekniikkaan eivät ole aina tuottaneet odotettuja tuottavuusloikkia. Eikä ihme, sillä yllättävän moni työ tehdään edelleen samalla tavalla kuin ennenkin, vaikka tietokoneet työpöydillä ovat nopeutuneet, ja niissä pyörivät ohjelmat monimutkaistuneet.

Digitalisaatio ei tarkoita uusia tietokoneita, vaan niiden mahdollistamia uusia liiketoimintamalleja, työtapoja ja prosesseja. Ja niissä eivät peruskoulusta saadut ohjelmoinnin alkeet riitä. Koodi on vasta digitalisaation aakkoset ja numerot.

Sen sijaan elämä työelämän ulkopuolella on muuttunut nopeammin. Emme etsi kumppania baaritiskiltä vaan Tinderistä. Emme katso tv-lähetyksiä, vaan striimaamme viihteen tv-palveluista. Emme hae paperilehteä postilaatikosta, vaan seuraamme uutisia verkossa. Emme osta joululahjoja ostoskeskuksesta vaan Alibabasta. Emme kokkaa, vaan syömme fillarilähettien tuomia aterioita. Emme enää sijoita säästöjämme itse, vaan annamme tekoälyjen huolehtia sijoituksistamme.

Moni epäilee, ettemme sopeudu riittävän nopeasti työelämän digitalisaatioon. Sopeudumme kyllä, heti kun se lopulta alkaa, aivan kuten olemme jo huomaamattamme sopeutuneet muun elämän digitalisaatioon.

 

Kirjoitus on julkaistu Tiedosta-lehdessä 2/2017.

Kirjoittaja

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell