JyrkIT: Elämä digitalisoituu työtä nopeammin
Digikyvykkyys

Kuva: Eetu Ahanen

JyrkIT: Elämä digitalisoituu työtä nopeammin

Työnantajille digitalisaatio on ollut toistaiseksi pettymys, sillä investoinnit tietotekniikkaan eivät ole aina tuottaneet odotettuja tuottavuusloikkia. Eikä ihme, sillä yllättävän moni työ tehdään edelleen samalla tavalla kuin ennenkin, vaikka tietokoneet työpöydillä ovat nopeutuneet, ja niissä pyörivät ohjelmat monimutkaistuneet.

Työelämän digitalisaatiosta puhutaan paljon, mutta digitalisaatio muuttaa elämää työelämän ulkopuolella vähintään yhtä nopeasti ja perusteellisesti.

Siinä missä teollistuminen johti kaupungistumiseen, kahdeksan tunnin työaikaan ja kulutusyhteiskuntaan, digitalisoituminen mullistaa meidän elämämme rakenteita vähintään yhtä paljon ja edellyttää meiltä yhtä paljon uutta teknistä, sosiaalista ja kulttuurista osaamista.

Kaikkien ei tarvitse osata ohjelmoida tietoyhteiskunnassa pärjätäkseen, mutta kaikkien on osattava elää siellä.

Jo nyt pikkulapset tarvitsevat oppia tietoturvasta ja medialainsäädännöstä elääkseen viatonta ja turvallista digitaalista lapsuutta. Miten muuten he osaavat varoa netin diginamusetiä tai tekijänoikeusjuristien haastekirjeitä? Ja mistä he ne opit saavat, jos eivät kotoa ja koulusta? Vanhempien ja opettajien täydennyskoulutus ei saa jäädä ohjelmointiin ja tubettamiseen!

Yleisönosastoissa väitellään tietotekniikasta opetusvälineenä, kun pitäisi keskustella osaamisesta ja valmiuksista, joita koulua tänään käyvät lapset tarvitsevat koulun jälkeen opinnoissa, työssä ja elämässä. Puhumattakaan vapaa-ajalla joka päivä jo nyt.

Ohjelmointi on opetusohjelmassa, mutta millä tunnilla opitaan mediakirjoitustaitoa, etätyötaitoa, monikansallista virtuaaliryhmätyötä, tekoälyn etiikkaa, identiteetin hallintaa… taitoja, joita digitaalisessa työssä ja elämässä tarvitaan.

Vanhempien ja opettajien täydennyskoulutus ei saa jäädä ohjelmointiin ja tubettamiseen!

Työnantajille digitalisaatio on ollut toistaiseksi pettymys, sillä investoinnit tietotekniikkaan eivät ole aina tuottaneet odotettuja tuottavuusloikkia. Eikä ihme, sillä yllättävän moni työ tehdään edelleen samalla tavalla kuin ennenkin, vaikka tietokoneet työpöydillä ovat nopeutuneet, ja niissä pyörivät ohjelmat monimutkaistuneet.

Digitalisaatio ei tarkoita uusia tietokoneita, vaan niiden mahdollistamia uusia liiketoimintamalleja, työtapoja ja prosesseja. Ja niissä eivät peruskoulusta saadut ohjelmoinnin alkeet riitä. Koodi on vasta digitalisaation aakkoset ja numerot.

Sen sijaan elämä työelämän ulkopuolella on muuttunut nopeammin. Emme etsi kumppania baaritiskiltä vaan Tinderistä. Emme katso tv-lähetyksiä, vaan striimaamme viihteen tv-palveluista. Emme hae paperilehteä postilaatikosta, vaan seuraamme uutisia verkossa. Emme osta joululahjoja ostoskeskuksesta vaan Alibabasta. Emme kokkaa, vaan syömme fillarilähettien tuomia aterioita. Emme enää sijoita säästöjämme itse, vaan annamme tekoälyjen huolehtia sijoituksistamme.

Moni epäilee, ettemme sopeudu riittävän nopeasti työelämän digitalisaatioon. Sopeudumme kyllä, heti kun se lopulta alkaa, aivan kuten olemme jo huomaamattamme sopeutuneet muun elämän digitalisaatioon.

 

Kirjoitus on julkaistu Tiedosta-lehdessä 2/2017.

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia

TIEKE toteuttaa Peppol-koulutuksen ammattikorkeakoulun opettajille. Koulutuksen suunnitteluun liittyvä työpaja pidettiin kesäkuun alussa. Se oli suunnattu Peppol-asiantuntijoille. Työpajan tarkoituksena oli selvittää, mitä tulevassa Peppol-kouluttajakoulutuksessa pitäisi ottaa huomioon. Keskustelun runkona käytettiin aiemman pilottikoulutuksen työpajan rakennetta ja tuloksia.

Nina From
Digikyvykkyys
Digitaaliset osaamismerkit – avain näkyvään osaamiseen
Digikyvykkyys

Digitaaliset osaamismerkit – avain näkyvään osaamiseen

Useimmissa työtehtävissä vaaditaan digiosaamista – mutta miten todentaa osaaminen? Valtakunnallinen Digitaitomerkistö tarjoaa selkeän, kansallisiin ja kansainvälisiin viitekehyksiin pohjautuvan mallin osaamisen tunnistamiseen. Merkkien suoritusmäärät ovat jatkuvassa kasvussa, ja niitä onkin kesäkuun 2025 loppuun mennessä myönnetty jo 65.000 kappaletta! Myös muuta osaamista on helppo todentaa osaamismerkkien avulla!

Merja Sjöblom
Vastuullisuus
Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta
Vastuullisuus

Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta

EDIFY-EDU on eurooppalainen Erasmus+ -yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on vahvistaa osaamista monimuotoisuuden, tasa-arvon ja inkluusion (DEI/EDI) teemoissa erityisesti pk-yritysten ja johtamisen näkökulmasta. Hanke tarjoaa monipuolisen koulutuskokonaisuuden, joka koostuu kaikille avoimesta englanninkielisestä MOOC-verkkokurssista, maakohtaisesti räätälöitävästä erikoistumiskurssista sekä työelämälähtöisestä työssäoppimisjaksosta.

Nina From