Digi Teachers Working Online – valmiuksia ammatillisen koulutuksen henkilöstölle

Digi Teachers Working Online – valmiuksia ammatillisen koulutuksen henkilöstölle

Digi Teachers -hanke auttaa ammatillisen koulutuksen henkilöstöä kohentamaan omia digitaitojaan, parantamaan valmiuksiaan verkko- ja monimuoto-opetuksen toteuttamiseksi sekä verkostoitumaan eurooppalaisten kollegoiden kesken.

Euroopan tasolla tunnistetaan digiperustaitojen tärkeys kaikille kansalaisille. Digi Teachers Working Online -hankkeessa edistettiin erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden kanssa työskentelevien opettajien ja ohjaajien digitaitoja, jotta heillä olisi paremmat valmiudet verkko- ja monimuoto-opetuksen toteuttamiseen ja opiskelijoidensa digitaitojen tukemiseen.

Ammatillisen koulutuksen henkilökunnalle kehitettiin opiskelumateriaalia uusien digitaalisten taitojen hankkimiseen, ja opettajat saivat uusia työkaluja, ideoita ja käytänteitä opetus- ja ohjaustyöhönsä.

Digi Teachers -hankkeen aikana toteutettiin:

  • kartoitus ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilökunnan digitaalisista taidoista ja tulevaisuuden tarpeista digipedagogiikan saralla
  • kuvaus opetus- ja ohjaustyössä vaadittavista digipedagogisista taidoista, digipedagogisten osaamismerkkien malli ja yksi osaamismerkeistä
  • verkko-oppimateriaali, jonka avulla ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilökunta voi kehittää ja kasvattaa digipedagogisia taitojaan
  • verkko-oppimateriaalin maakohtaiset pilotoinnit sekä
  • työkalupakki, joka sisältää ohjeita erilaisten digitaalisten työkalujen haltuunottoon.

Osaamisen kehittämistä DigCompEdun viitoittamana

Hankkeessa mm. määriteltiin DigCompEdu-viitekehyksen ja kartoituksen tulosten pohjalta osaamistavoitteet. Niihin perustuen tuotettiin ja pilotoitiin erityisopettajien täydennyskoulutuskokonaisuus ja osaamismerkkikonstellaatio sekä jaettiin hyviä käytäntöjä samalla eurooppalaista yhteistyöverkostoa rakentaen. TIEKEn keskeisinä tehtävinä olivat osaamistavoitteiden ja sisältöjen määrittely sekä osaamismerkkitietämyksen tuominen yhteishankkeeseen.