Ketterä Kaikkien-malli digitaitojen oppimisessa
Uutta osaamista

Kuva: Sanni Olasvuori

Ketterä Kaikkien-malli digitaitojen oppimisessa

Kaikkien-malli on vaikuttava ja oppijalähtöinen koulutusmalli aikuisten perustaitojen opetukseen, työikäisten arjen parantamiseksi. Kaikkien-mallilla pyritään parantamaan perustaitoja arjen haasteita ratkaisemalla.

Digitalisoituva ja globalisoituva yhteiskunta edellyttää jatkuvaa oppimista. Toimintaympäristön muutos haastaa luku-, numero ja digitaidot – perinteiset perustaidot – joita tarvitaan muuttuvan arjen hallinnassa. Digitaitojen merkitys korostuu, mutta yhtä lailla tärkeitä ovat luku- ja numerotaidot. Kaikkia kolmea perustaitoa tarvitaan arjessa, työssä ja opinnoissa.

OECD 2/2020: Continuous Learning in Working Life in Finland -arvioinnissa todettiin, että oppiminen tulisi laajentaa epämuodollisiin ympäristöihin ja kytkeä työelämään. 

Tarvitaan uudenlaisia ketteriä tapoja oppia! ​

Ketteryyden tarpeeseen vastaa Kaikkien-malli. 

Kansalaisen perustaidot -hankkeessa 2018-2020 kehitetty Kaikkien-malli on vaikuttava ja oppijalähtöinen koulutusmalli aikuisten perustaitojen opetukseen, työikäisten arjen parantamiseksi. Kaikkien-mallilla pyritään parantamaan perustaitoja arjen haasteita ratkaisemalla.

Kaikkien-mallin ovat suunnitelleet yhteistyössä Opintokeskus Sivis ja Kansanvalistusseura. Mallin taustalla on Englannissa 2014-2016 aikana kehitetty ja pilotoitu Citizens’ Curriculum -oppimismalli. ​

Opitaan yhdessä

Ohjausmallin keskiössä on oppija. Lähtökohta uuden oppimiselle on omien vahvuuksien tunnistaminen sekä omiin tarpeisiin perustuvien tavoitteiden asettaminen. Malli soveltuu monenlaisille ryhmille. Oppijalähtöisyys varmistaa, että malli vastaa oppijoiden henkilökohtaisiin tarpeisiin.

”Oman oppimistarpeen tunnistaminen, muotoilu tavoitteeksi ja toiminta kohti ongelman ratkaisua ohjaajan ja ryhmän tukemana on oppijalle voimaannuttavaa ja tukee oppimaan oppimista”, kertoo hankkeen koulutussuunnittelija Nina Hjelt.

Kaikkien-mallin mukaiseen koulutukseen ryhmä kootaan tietyllä teemalla. Teema voi liittyä esimerkiksi opiskeluvalmiuksien lisäämiseen, työllistymisen edistämiseen, yrittäjyysvalmiuksiin, terveyden kohentamiseen tai kestävän elämän taitojen vahvistamiseen. Perustaitoja kehitetään toiminnan ohessa.

Kaikkien-mallia on kokeiltu erilaisten ryhmien kanssa. Piloteissa ovat olleet mm: yrittäjät, maahanmuuttajaäidit ja ilman työ- tai opiskelupaikkaa olevat nuoret. Malli skaalautuu hyvin erilaisten ryhmien tarpeisiin.

Yhteinen teema yhdistää

Digitaitoihin lukeutuvat eri järjestelmien käyttämisen lisäksi mm. medialukutaitoon ja tietoturvaan liittyvät kysymykset, joiden käsittely ryhmässä tukee oppijoiden tietoisuuden lisäämistä.  Työllisyys- ja elämäntilanteesta riippumatta digitaitoja tarvitaan monessa eri yhteydessä. Yhdelle tarve voi olla oppia käyttämään kodin ja koulun yhteistyön Wilma-järjestelmää toiselle hammaslääkäriajan varaaminen netissä, kolmannelle oman yrityksen nettisivujen rakentaminen.

Hankkeen koulutussuunnittelija Nina Hjelt kommentoi pilottikoulutuksissa opittua: ”Olemme saaneet hyviä kokemuksia mallin soveltamisesta erilaisille oppijaryhmille. Aikuisten opetuksessa oppimisen kytkeminen käytäntöön motivoi ja sitouttaa oppimisprosessiin.”

Tutustu malliin ja ota omaan käyttöön!

Haluatko oppia lisää ja ottaa mallin käyttöösi? Kaikkienmalli.fi -sivustolla on helppokäyttöinen käyttöopas sekä digitaalisena että tulostettavana versiona. Sivulla myös mallin taustaa ja filosofiaa.

Hanketiimi kertoo mielellään lisää mallista!

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell