Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?
Digikyvykkyys

Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?

Jos yritys kohtaa haasteita yhteistyössä ICT-toimittajansa kanssa, on usein edessä toimittajan vaihto. Mutta millä aikataululla tämä onnistuu? Asia riippuu laaditusta sopimuksesta, jossa saattaa kuitenkin olla tulkinnanvaraa. Tällöin yritys joutuu pohtimaan, minkälaisilla irtisanomisajoilla ICT-sopimuskumppanistaan pääsee eroon ilman suurempia riskejä.

ICT-toimittajan aikataulut pettävät, toimituksissa on laatupuutteita ja virhetiketteihin reagoidaan hitaasti, mutta toimittajan verkkolaskut tulevat kyllä täsmällisesti perille kuukausittain. Tässä ei-niin-harvinaisessa tilanteessa asiakasyritys ryhtyy suunnittelemaan pikaista sopijakumppanin vaihtoa ja tutkii tilaussopimustensa irtisanomislausekkeita.

Sopimustarkistuksen tuloksena saatetaan päätyä huomaamaan, että kattavia kirjallisia sopimusdokumentteja ei ole tai vanhat usean vuoden takaiset aloitussopimukset eivät enää vastaa yhteistyön laajentunutta nykysisältöä. Sopimustarkistus saattaa toki tuottaa tuloksen, jossa yrityksen kaikki sopimusdokumentit ovat pilkulleen kunnossa ja sopimuksista löytyvät selkeät irtisanomislausekkeet irtisanomisaikoineen – tällöin yhteistyön päättämisessä ei luonnollisesti ole varsinaisia sopimusjuridisia ongelmia.

Monesti sopimustilanne silti on kuitenkin jotain, mikä on täysin puutteellisen ja täydellisen selkeän tilanteen välimaastossa. Näissä tulkinnanvaraisissa tapauksissa joudutaan pohtimaan, minkälaisilla irtisanomisajoilla ICT-sopimuskumppanistaan pääsee eroon ilman suurempia riskejä.

Sopimusten voimassaolon päättyminen

Määräaikaiset sopimukset päättyvät määräajan lopussa eivätkä pääsääntöisesti vaadi erillistä irtisanomisilmoitusta. Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset voidaan irtisanoa sopimustekstissä yksilöidyn irtisanomisajan mukaisesti. Ongelma onkin, että irtisanomisaikaa ei ole aina kirjattu sopimukseen lainkaan tai lauseke on kirjoitettu epäselvästi ja siihen on sotkettu esimerkiksi tulkinnanvaraisia sopimusrikkomusasioita tai puhutaan sopimuspurusta (joka edellyttää sopimusrikkomusta), kun tarkoitetaan irtisanomista.

Irtisanomisaika on jäänyt sopimatta

Jos toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta puuttuu maininta irtisanomisajasta, on irtisanomisajan silti oltava sopimusoikeuden mukaan kohtuullinen. Kohtuullinen irtisanomisaika arvioidaan Suomessa aina tapauskohtaisesti kokonaisarviona, ja sen pituus voi vaihdella muutamasta viikosta puoleen vuoteen tai joskus jopa vuoteen. Riitatilanteessa kohtuullisen irtisanomisajan pituuden määrää oikeus.

Vuonna 2019 korkein oikeus lausui, että irtisanomisajan pituus vaihtelee eri sopimustyypeissä, ja kokonaisarvioinnissa merkittäviä seikkoja ovat esimerkiksi sopimussuhteen kesto, sopimusosapuolten panostukset ja sijoitukset sekä aika, joka osapuolella kuluu uuden sopijakumppanin etsimiseen. Eräissä liiketoimintasopimuksia koskevissa riidanratkaisuissaan KKO on todennut, että kohtuullinen irtisanomisaika on ollut 2–4 kuukautta.

ICT-alan vakioehtojen IT2022 määrittelemät irtisanomisajat antavat myös jonkinlaisia suuntaviivoja siihen, mitä Suomessa pidetään tavanomaisena ja kohtuullisena aikana ICT-sopimusten irtisanomistilanteessa.

  • IT2022 EAP – Konsulttisopimukset: Asiakas (ostaja) -> 1 kk – Konsultti (myyjä) -> 3 kk
  • IT2022 EKT – Ketterän menetelmän sopimus: Asiakas (ostaja) -> 14 pv – Toimittaja -> ei kesken projektin
  • IT2022 ELH – Laitteiden huoltosopimukset: Asiakas (ostaja) -> 3 kk – Toimittaja (myyjä) -> 6 kk
  • IT2022 EOY – Ohjelmistojen ylläpitosopimus: Asiakas (ostaja) -> 3 kk – Toimittaja (myyjä) -> 6 kk
  • IT2022 ETP – Pilvipalvelu (SaaS)-sopimus: Asiakas (ostaja) -> 3 kk – Toimittaja(myyjä) -> 6 kk

Irtisanomisajasta voi vapaasti sopia

Yllä mainitut irtisanomisajat eivät millään lailla sido ICT-sopimuksia laativia sopijakumppaneita. Yrityksillä on täysi sopimusvapaus sitoutua sen pituisiin irtisanomisaikoihin kuin katsovat tarpeelliseksi ja mitä pystyvät sopimusneuvotteluissa saavuttamaan. Tärkeintä olisi, että yritys ennen sopimuksen solmimista tarkistaa, että irtisanomislauseke ensinnäkin löytyy sopimuksesta ja toiseksi, että ehdotettu irtisanomisaika on omalle yritykselle liiketaloudellisesti järkevä. Pitkäaikaisiin määräaikaisiin tai vaikeasti irtisanottaviin toistaiseksi voimassa oleviin ICT-sopimuksiin kannattaa sitoutua vasta huolellisen harkinnan jälkeen. 

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell