Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?
Digikyvykkyys

Ongelmia ICT-kumppanin kanssa – kuinka toimia?

Jos yritys kohtaa haasteita yhteistyössä ICT-toimittajansa kanssa, on usein edessä toimittajan vaihto. Mutta millä aikataululla tämä onnistuu? Asia riippuu laaditusta sopimuksesta, jossa saattaa kuitenkin olla tulkinnanvaraa. Tällöin yritys joutuu pohtimaan, minkälaisilla irtisanomisajoilla ICT-sopimuskumppanistaan pääsee eroon ilman suurempia riskejä.

ICT-toimittajan aikataulut pettävät, toimituksissa on laatupuutteita ja virhetiketteihin reagoidaan hitaasti, mutta toimittajan verkkolaskut tulevat kyllä täsmällisesti perille kuukausittain. Tässä ei-niin-harvinaisessa tilanteessa asiakasyritys ryhtyy suunnittelemaan pikaista sopijakumppanin vaihtoa ja tutkii tilaussopimustensa irtisanomislausekkeita.

Sopimustarkistuksen tuloksena saatetaan päätyä huomaamaan, että kattavia kirjallisia sopimusdokumentteja ei ole tai vanhat usean vuoden takaiset aloitussopimukset eivät enää vastaa yhteistyön laajentunutta nykysisältöä. Sopimustarkistus saattaa toki tuottaa tuloksen, jossa yrityksen kaikki sopimusdokumentit ovat pilkulleen kunnossa ja sopimuksista löytyvät selkeät irtisanomislausekkeet irtisanomisaikoineen – tällöin yhteistyön päättämisessä ei luonnollisesti ole varsinaisia sopimusjuridisia ongelmia.

Monesti sopimustilanne silti on kuitenkin jotain, mikä on täysin puutteellisen ja täydellisen selkeän tilanteen välimaastossa. Näissä tulkinnanvaraisissa tapauksissa joudutaan pohtimaan, minkälaisilla irtisanomisajoilla ICT-sopimuskumppanistaan pääsee eroon ilman suurempia riskejä.

Sopimusten voimassaolon päättyminen

Määräaikaiset sopimukset päättyvät määräajan lopussa eivätkä pääsääntöisesti vaadi erillistä irtisanomisilmoitusta. Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset voidaan irtisanoa sopimustekstissä yksilöidyn irtisanomisajan mukaisesti. Ongelma onkin, että irtisanomisaikaa ei ole aina kirjattu sopimukseen lainkaan tai lauseke on kirjoitettu epäselvästi ja siihen on sotkettu esimerkiksi tulkinnanvaraisia sopimusrikkomusasioita tai puhutaan sopimuspurusta (joka edellyttää sopimusrikkomusta), kun tarkoitetaan irtisanomista.

Irtisanomisaika on jäänyt sopimatta

Jos toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta puuttuu maininta irtisanomisajasta, on irtisanomisajan silti oltava sopimusoikeuden mukaan kohtuullinen. Kohtuullinen irtisanomisaika arvioidaan Suomessa aina tapauskohtaisesti kokonaisarviona, ja sen pituus voi vaihdella muutamasta viikosta puoleen vuoteen tai joskus jopa vuoteen. Riitatilanteessa kohtuullisen irtisanomisajan pituuden määrää oikeus.

Vuonna 2019 korkein oikeus lausui, että irtisanomisajan pituus vaihtelee eri sopimustyypeissä, ja kokonaisarvioinnissa merkittäviä seikkoja ovat esimerkiksi sopimussuhteen kesto, sopimusosapuolten panostukset ja sijoitukset sekä aika, joka osapuolella kuluu uuden sopijakumppanin etsimiseen. Eräissä liiketoimintasopimuksia koskevissa riidanratkaisuissaan KKO on todennut, että kohtuullinen irtisanomisaika on ollut 2–4 kuukautta.

ICT-alan vakioehtojen IT2022 määrittelemät irtisanomisajat antavat myös jonkinlaisia suuntaviivoja siihen, mitä Suomessa pidetään tavanomaisena ja kohtuullisena aikana ICT-sopimusten irtisanomistilanteessa.

  • IT2022 EAP – Konsulttisopimukset: Asiakas (ostaja) -> 1 kk – Konsultti (myyjä) -> 3 kk
  • IT2022 EKT – Ketterän menetelmän sopimus: Asiakas (ostaja) -> 14 pv – Toimittaja -> ei kesken projektin
  • IT2022 ELH – Laitteiden huoltosopimukset: Asiakas (ostaja) -> 3 kk – Toimittaja (myyjä) -> 6 kk
  • IT2022 EOY – Ohjelmistojen ylläpitosopimus: Asiakas (ostaja) -> 3 kk – Toimittaja (myyjä) -> 6 kk
  • IT2022 ETP – Pilvipalvelu (SaaS)-sopimus: Asiakas (ostaja) -> 3 kk – Toimittaja(myyjä) -> 6 kk

Irtisanomisajasta voi vapaasti sopia

Yllä mainitut irtisanomisajat eivät millään lailla sido ICT-sopimuksia laativia sopijakumppaneita. Yrityksillä on täysi sopimusvapaus sitoutua sen pituisiin irtisanomisaikoihin kuin katsovat tarpeelliseksi ja mitä pystyvät sopimusneuvotteluissa saavuttamaan. Tärkeintä olisi, että yritys ennen sopimuksen solmimista tarkistaa, että irtisanomislauseke ensinnäkin löytyy sopimuksesta ja toiseksi, että ehdotettu irtisanomisaika on omalle yritykselle liiketaloudellisesti järkevä. Pitkäaikaisiin määräaikaisiin tai vaikeasti irtisanottaviin toistaiseksi voimassa oleviin ICT-sopimuksiin kannattaa sitoutua vasta huolellisen harkinnan jälkeen. 

Lue seuraavaksi

Datatalous
Energiansäästöä datalla – yhteistyöllä kohti energiatehokkaampaa kiinteistönhallintaa työhyvinvointi huomioiden
Datatalous

Energiansäästöä datalla – yhteistyöllä kohti energiatehokkaampaa kiinteistönhallintaa työhyvinvointi huomioiden

Rakennettu ympäristö kuluttaa merkittävän osan energiasta ja tuottaa suuren osan päästöistä. Energiansäästöä datalla -hanke tarttuu tähän haasteeseen yhdistämällä isännöintipalvelujen, kiinteistöhallinnan, huoltopalveluiden ja teknologiaosaajien voimat. Tavoitteena on kehittää datan hyödyntämistä energiatehokkuuden parantamiseksi siten, että samalla edistetään alan ammattilaisten työhyvinvointia.

Nina From
Digitaalinen taloushallinto
Peppol-kouluttajakoulutus käynnistyi – Uutta osaamista digitaaliseen taloushallintoon
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-kouluttajakoulutus käynnistyi – Uutta osaamista digitaaliseen taloushallintoon

Syyskuussa käynnistynyt Peppol-kouluttajakoulutus tuo Suomeen uudenlaista osaamista digitaalisen taloushallinnon saralle. Koulutus toteutetaan TIEKEn ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyönä, osana Datatalouden Uudet Mahdollisuudet (DUM) -hanketta. TIEKE vastaa koulutuspakettien tuottamisesta ja kouluttajien kouluttamisesta, loppuvuonna Jamk alkaa kouluttamaan keskisuomalaisia yrityksiä datan hyödyntämisessä liiketoiminnassa, jolle Peppol-sanomat luovat hyvää pohjaa.

Nina From
Datatalous
Datalla Energiansäästöä -hanke mukana Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa
Datatalous

Datalla Energiansäästöä -hanke mukana Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa

Datalla Energiansäästöä -hanke tuo uutta näkökulmaa isännöinti- ja kiinteistö-palvelualalle hyödyntämällä vertailudataa energiatehokkuuden parantamiseksi. Hankkeen tavoitteena on auttaa isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä tunnistamaan säästömahdollisuudet, perustelemaan energiatehokkuustoimet osakkaille ja muuttamaan ne konkreettisiksi euroiksi. Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa hankekumppanit esittelivät käytännön ratkaisuja ja innosti alan toimijoita mukaan kehitystyöhön.

Teemu Lehtinen, KIRAHub (KIRA-InnoHub ry)