Osaamisperusteisuus vapaassa sivistystyössä
Uutta osaamista

Osaamisperusteisuus vapaassa sivistystyössä

Opetushallitus on myöntänyt rahoituksen koulutushankkeelle, jossa kehitetään osaamisperusteisuutta, arviointiosaamista sekä osaamisen tunnustamista digitaalisin osaamismerkein vapaan sivistystyön koulutuksissa.

Muuttuva työelämä ja työtehtävät, alan vaihdot ja työelämän monimuotoisuus edellyttävät koko elämän ja työuran aikaista osaamisen kehittämistä. Vapaan sivistystyön koulutuksissa syntyy paljon osaamista, jolla on merkitystä.

Lisäksi uudistuvat ePerusteet edustavat keskeisiä osaamisalueita, joihin henkilöstöä tulee kouluttaa. Myös Koski-tietovarantoon on tulevaisuudessa tarkoitus viedä opintopisteytetty vapaan sivistystyön koulutuksissa hankittu osaaminen. Digitaaliset osaamismerkit mahdollistavat helpon ja yhtenäisen tavan tunnistaa ja tunnustaa uudella tavalla sanoitettua osaamista.

Osaamisperusteisuus vapaassa sivistystyössä -koulutushanke

Hankkeessa koulutetaan Vapaan sivistystyön henkilöstöä suunnittelemaan koulutuksia osaamisperusteisesti ja opintopisteytetysti. Koulutuksen tavoitteena on ymmärtää strategisen suunnittelun merkitys sekä suunnitelmallinen toiminnan kehittäminen kohti osaamisperusteista oppimista, digitaalisten osaamismerkkien käyttöönottoa ja Koski-tietovarannon hyödyntämistä. Tavoitteena perehtyä myös oppimistavoitteiden määrittelyyn ja arviointiosaamisen kehittämiseen sekä oppilaitosten ja oppilaitosrajat ylittävän yhteistyön merkitykseen.

Koulutushanke sisältää kuuden opintopisteen arvoisen, neljän osion koulutuskokonaisuuden.

Koulutusosiot

  • Osaamisperusteisuus vapaassa sivistystyössä
  • Osaamistavoitteiden määrittely ja arviointiosaaminen
  • Osaamisen sähköinen dokumentointi
  • Digitaaliset osaamismerkit osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa

Koulutuksen kaksi osiota tarjotaan myös ruotsiksi.

Koulutukset aikataulutetaan ja ilmoittautuminen avataan kesän aikana.

Toteuttajaverkosto

TIEKE on koko hankkeen koordinaattori ja koulutusten vastuullinen toteuttaja. Hankekumppaneina ovat Kansanopistoyhdistys, Kansalaisopistojen liitto KoL, Suomen Kesäyliopistot, Opintokeskus Sivis ja Bildningsalliansen. Lisäksi hankkeen viestintäkumppaneina toimivat Vapaa Sivistystyö, Urheiluopistojen Yhdistys ja Opintokeskukset.

Hanke toteutetaan ajalla 1.5.2020 – 31.12.2021.

Lisätiedot

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä
Digikyvykkyys

Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä

Tekoälyn käyttöön kohdistuu suuria odotuksia. Useat organisaatiot ovat jo kokeilleet soveltaa generatiivista tekoälyä, mutta laajempi käyttöönotto ja liiketoimintaa merkittävästi uudistavat ratkaisut antavat vielä odottaa itseään. Jatkossa tarvitaan tuottavuustavoitteiden rinnalle kokonaisvaltaista näkökulmaa, jossa tekoälyn käyttöönottoa tuetaan ihmislähtöisesti ja työhyvinvointi huomioiden.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita
Digikyvykkyys

Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita

LOBRA-hanke on perustettu vahvistamaan logistiikka-alan digitalisaation kehittämistä. Ala on monimuotoinen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, jolla on tavaroiden kuljetus- ja varastointitehtävien lisäksi materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnan tehtäviä. Sen vaikutukset ulottuvat työllistämisestä tuottavuuden tehostamiseen, digitalisaation kehittämiseen sekä automatisaation etujen esilletuomiseen.

Nina From
Digikyvykkyys
Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana
Digikyvykkyys

Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana

Työssäni kasvuvalmentajana kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka ovat eri vaiheissa yrittäjäpolkuaan. Tekoälystä on tullut viimeisen vuoden aikana tärkeä osa myös minun työtäni, ja tässä kirjoituksessa jaankin esimerkin siitä, miten olen hyödyntänyt tekoälyä neuvontatyössäni. Kyseisessä tapauksessa tekoäly auttoi asiakasta liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti ja matalalla aloituskynnyksellä.

John Holmberg