Rekrytointi – myymistä ja jalkatyötä
Uutta osaamista

Rekrytointi – myymistä ja jalkatyötä

Aiemmin riitti, että yritys julkaisi osaamisvaatimukset sisältävän työpaikkailmoituksen ja jäi odottamaan hakemuksia. Osaajapula on saanut rekrytoijat tiivistämään yhteispeliä markkinoinnin kanssa.

Oli aika, jolloin ICT-alallekin tuli työhakemuksia niin runsaasti, että rekrytoijat jopa toivoivat robottia avuksi niiden läpikäymiseen”, CGI:n henkilöstöjohtaja Ulla Walli muistaa.

Nyt on pulaa sekä nuorista että senioriosaajista. Enää ei ole varaa jäädä odottamaan hakemuksia. Päinvastoin yritykset kehittävät jatkuvasti uusia rekrytointi-innovaatioita.

”Rekrytointi on nykyisin pitkälti myymistä ja jalkatyötä. Rekrytointinäkökulma pitää ottaa huomioon lähes kaikissa organisaation toiminnoissa”, Walli tiivistää.

Kaikki alkaa siitä, että yritys- ja työnantajamielikuva ovat kunnossa – ja että yritys myös pitää niihin liittyvät lupauksensa. Yhtä tärkeää on henkilöstön työtyytyväisyys ja viihtyminen työpaikalla.

”On rekrytoinnin näkökulmastakin tärkeää, että yritys pitää huolta nykyisistä työntekijöistään. Kun he pysyvät yrityksessä ja ovat ylpeitä työnantajastaan, he ovat myös valmiita suosittelemaan sitä omalle verkostolleen.”

Juniorit ja seniorit työpareina

CGI:llä rekrytointiin ja perehdytykseen satsataan monin tavoin.

”Esimerkiksi tammikuun rekrytointitapahtumaamme Finlandia-talolla osallistui noin 800 nuorta. Järjestimme opiskelijoille bussikuljetuksia, ja maksoimme matkakustannuksia”, Walli kertoo.

”Kun uusi ihminen aloittaa työt, hän saa yleensä työparikseen vanhemman työntekijän. Kumpikin oppii toisiltaan.”

Henkilöstöjohtaja Ulla Walli, CGI

 

Nuori saa käyttöönsä kokeneen osaajan tuen ja asiantuntemuksen. Konkari saa tuoretta tietoa uusista teknologioista ja nuorten ajattelutavoista.

”Olemme palkanneet 4–6 kuukauden palkalliselle harjoittelujaksolle 500 nuorta osaajaa, joista kaksi kolmasosaa on jatkanut meillä pitempäänkin”, Walli kertoo.

Hän kuitenkin patistaa opiskelijoita tekemään opintonsa loppuun. Monet jatkavatkin töitä osa-aikaisesti opintojen ohessa.

Omistajuus houkuttaa

CGI:n erikoisuus useimpiin kilpailijoihin verrattuna on, että 80 prosenttia henkilöstöstä on myös yrityksen osakkeenomistajia. Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus sijoittaa palkastaan enimmillään kolme prosenttia kuukaudessa CGI:n osakkeisiin.

Yhtiö tuplaa sijoituksen eli ostaa vastaavan määrän osakkeita sijoittajalle.

”Omistajuus on erittäin arvostettu henkilöstöetu, joka on kurssikehityksen myötä myös tuottanut hyvin. Omistajuuteen perustuvasta kulttuuristamme kertoo myös se, että meillä työntekijöistä käytetään nimitystä ”member”, Walli kertoo.

Asiantuntija nousee huipulle

Moni ict-alan asiantuntija haluaa keskittyä substanssiosaamiseensa. CGI:llä tämä on otettu huomioon siten, että uralla on mahdollista edetä johtajaksi asti ilman, että on hallinnollinen esimies.

”Arvostamme huippuasiantuntijuutta. Korostamme tätä erityisesti houkutellessamme kovimpia hot skill -osaajia, joista on pula työmarkkinoilla. Meillä he voivat keskittyä omaan osaamisalueeseensa ja kehittyä siinä Suomen ja vaikka koko maailman parhaiksi”, Walli korostaa.

Yhtiö palkkaa vuoteen 2020 mennessä tuhat nuorta osaajaa eri tehtäviin useille eri paikkakunnille.

”Future Talent on rekrytointiohjelmamme, jonka kautta opiskelijat ja vastavalmistuneet pääsevät helposti tutustumaan uramahdollisuuksiinsa CGI:llä ja samalla verkostoitumaan yhtiön asiantuntijoiden ja rekrytoivien esimiesten kanssa”, Walli kertoo.

Future Talent -harjoittelu (4–6 kuukautta) voi olla sekä startti uudelle uralle että mahdollisuus työllistyä harjoittelun jälkeen vakituiseksi työntekijäksi.

Talent Academy -koulutusohjelma avulla CGI perehdyttää sekä omaa henkilöstöään että vasta rekrytoituja uusiin teknologioihin

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.