Työssäoppijat edistämässä monimuotoisuutta työelämässä
Vastuullisuus

Työssäoppijat edistämässä monimuotoisuutta työelämässä

Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus – DEI – eivät ole vain juhlapuheiden aiheita, vaan konkreettisia strategisia työkaluja, jotka voivat vahvistaa organisaation kulttuuria, vetovoimaa ja vaikuttavuutta. Kun oma identiteetti ja arvot saavat tilaa, työ tuntuu aidosti merkitykselliseltä. Monimuotoisuus luo perustan kestävälle, tuottavalle ja inhimilliselle työelämälle.

EDIFY-EDU-koulutushankkeessa vahvistettiin monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden ja osallisuuden osaamista yhdistämällä koulutus (MOOC ja erikoistumiskurssi) ja työssäoppimisjakso. Työssäoppimisjakson aikana opiskelijat syventyivät monimuotoisuuden, teemoihin sekä strategisesta että käytännön näkökulmasta. Oppimansa pohjalta he loivat konkreettisia ratkaisuja työelämään: kehitettiin monimuotoisuutta tukevia strategioita, laadittiin tukimateriaaleja ja vahvistettiin viestintää työssäoppimispaikkojen tarpeisiin. Näin opit siirtyivät teoriasta käytäntöön – osaksi organisaatioiden arkea. Organisaatiot saivat uusia näkökulmia ja konkreettista tukea inklusiivisen toimintakulttuurin rakentamiseen.  

Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja osallisuus eivät ole vain sanoja strategiadokumenteissa – ne elävät arjessa, kohtaamisissa ja teoissa. TIEKEn keräämät työssäoppimisjaksojen palautteet osoittavat sen, kuinka työssäoppijat ja organisaatiot yhdessä rakentavat inklusiivisempaa työelämää.  

Mikä motivoi lähtemään mukaan? 

Useat organisaatiot lähtivät mukaan työssäoppimisjaksoon halusta kehittää toimintakulttuuriaan ja saada tuoretta näkökulmaa teemaan liittyen. Kaisa Gröhn Ahlsellilta kertoo, kuinka monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja osallistaminen ovat olleet keskeisiä kehityskohteita, joten heille opiskelijan mukanaolo toi selkeää etua arjen työssä. Anna-Riikka Smolander puolestaan nostaa esiin Aallon strategisen sitoutumisen DEI-arvoihin. Aalto haluaa näiden arvojen näkyvän kaikkien jokapäiväisessä työssä, joten työssäoppijan tuoma arvo on ollut uusien tutkimusideoiden ja aloitteiden tuominen.   

Opiskelijoiden motivaatiot kumpusivat henkilökohtaisista kokemuksista ja halusta vaikuttaa. Juho Karkinen kertoo, kuinka pyörätuolia käyttävänä monimuotoisuuteen liittyvät teemat ovat erityisen merkityksellisiä hänen kaltaisilleen. Hän kokee, että voisi hyvin suuntautua näiden teemojen pariin myös tulevaisuudessa. Isra Mohamed Hussein laati DEI-strategian ja suunnitteli aiheeseen liittyviä tapahtumaelementtejä kuten inklusiivisia saunailtoja yrityksen tulevaan konferenssiin. 

Yhteistyö ja tuki 

Organisaatiot tukivat oppijoita monin tavoin: perehdytyksellä, tiimipalavereilla, mentoroinnilla ja osallistamisella. The MyData Companyn Viivi Lähteenoja mainitsi, että työssäoppija kutsuttiin hallituksen kokoukseen esittelemään tekemäänsä kokonaisvaltaista DEI-strategiaraporttia. Monet organisaatiot kokivat oppijoiden tuovan arvokkaita näkökulmia ja konkreettisia tuloksia. 
 
Parasta työssäoppijoiden mielestä oli aito halu antaa työssäoppijalle sellaisia tehtäviä, joita on yrityksessä koettu tärkeiksi, täydentäviksi tai jotka ovat aiemmin olleet puuttuva osa DEI-agendaa. Siten työssäoppija on aidosti voinut kokea olevansa osa työyhteisöä ja tekevänsä merkityksellistä työtä.   

Vaikutus DEI-strategiaan ja yrityskuvaan

Työssäoppimisjaksot tukivat organisaatioiden DEI-strategioita konkreettisesti. Kaisa Gröhn Ahlsellilta listaa toimenpiteitä, jotka tulivat osaksi yrityksen perustoimintoja, kuten monimuotoisuuslupauksen lisäämisen rekryilmoituksiin ja tasa-arvosuunnitelman selkeyttämisen. Ulla Vehkaoja Metropoliasta korostaa opiskelijoiden osallistumisen merkitystä DEI-suunnitelmien rakentamisessa. Organisaatiot uskovat monimuotoisuuteen liittyvien teemojen vahvistavan houkuttelevuutta työnantajana. Monimuotoisuus ei ole vain arvo, vaan kilpailuetu. 

Työssäoppijoiden oivallukset

Työssäoppijat kokivat työssäoppimisjakson vaikuttavana oppimiskokemuksena. Eeva Ruotsalainen pohtii monimuotoisuuden yhteiskunnallista merkitystä ja sen kytkeytymistä organisaation strategiaan. Isra Mohamed Hussein korostaa selkeän viestinnän ja johdon esimerkin merkitystä sitoutumisessa. 

Palautteiden perusteella voidaan todeta, että työssäoppimisjaksot ovat olleet merkityksellisiä sekä organisaatioille että opiskelijoille. Ne ovat tuoneet uusia näkökulmia, konkreettisia kehitysaskelia ja vahvistaneet sitoutumista monimuotoisuuden edistämiseen. Matka kohti inklusiivisempaa työelämää jatkuu – yhdessä. 

Monimuotoisuus ei ole vain strateginen valinta – se on investointi ihmisiin. 

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta
Vastuullisuus

Työssäoppiminen DEI-teemojen äärellä – kokemuksia EDIFY-EDU-hankkeesta

EDIFY-EDU on eurooppalainen Erasmus+ -yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on vahvistaa osaamista monimuotoisuuden, tasa-arvon ja inkluusion (DEI/EDI) teemoissa erityisesti pk-yritysten ja johtamisen näkökulmasta. Hanke tarjoaa monipuolisen koulutuskokonaisuuden, joka koostuu kaikille avoimesta englanninkielisestä MOOC-verkkokurssista, maakohtaisesti räätälöitävästä erikoistumiskurssista sekä työelämälähtöisestä työssäoppimisjaksosta.

Nina From
Vastuullisuus
Monimuotoisuus 2025 – Näkökulmia ja kokemuksia suomalaisista työyhteisöistä
Vastuullisuus

Monimuotoisuus 2025 – Näkökulmia ja kokemuksia suomalaisista työyhteisöistä

Monimuotoisuus on työelämän voimavara. Se tarkoittaa ihmisten erilaisuuden tunnistamista, arvostamista ja hyödyntämistä yhteiseksi hyväksi. Kun erilaiset taustat, näkökulmat ja osaamiset kohtaavat, syntyy luovuutta, parempia päätöksiä ja vahvempia työyhteisöjä. Monimuotoisuus ei ole vain oikeudenmukaisuutta – se on myös älykästä ja kestävää toimintaa.

Nina From
Digikyvykkyys
Monimuotoisuus voimavarana 
Digikyvykkyys

Monimuotoisuus voimavarana 

Tutkimusten mukaan monimuotoisuus on voimavara, joka tuo monia hyötyjä organisaatioille. Hyötyjä ovat esim. innovointikyvyn ja yhteistyön parantuminen, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden lisääntyminen, työntekijöiden paremman suoriutumiskyvyn sekä henkilöstön veto- ja pitovoiman vahvistuminen. Tämä vaatii taustaksi hyvää johtajuutta, psykologisesti turvallista työkulttuuria sekä ihmisiä, jotka haluavat aidosti kehittää itseään, osallistua ja nähdä enemmän hyviä puolia kuin huonoja.

Nina From