Vihreitä digipalveluja rakentamassa
Digitaaliset prosessit

Kuva: Heikki Pälviä

Vihreitä digipalveluja rakentamassa

Digin ympäristövaikutuksista keskustellaan nyt enemmän kuin koskaan. Green tech thinking vähentää verkkopalvelujen hiilipäästöjä.

Digiä voisi verrata henkilöautoon, joka mahdollistaa pääsyn paikasta toiseen – markkinoilla on niin tuulivoimalla ladattavaa sähköautoa kuin dieselsyöppöä vanhaa jenkkirautaa. Mistä tiedän, miten paljon ja mitä polttoainetta suosimani digipalvelu kuluttaa, ja mitkä ovat sen päästöt?

Yksittäisen käyttäjän näkökulmasta digitaalinen palvelu on lähes aina ekologisempi vaihtoehto kuin perinteinen asiointi; digitaaliset palvelut ovat laajan yleisön saavutettavissa kellon ympäri.

Vaikka perinteisien palvelujen digitalisoinnilla vähennetään ympäristökuormitusta, on alan toimijoiden tuotettava uudet ratkaisut mahdollisimman ympäristömyönteisesti. Tosiasia on se, että digitaalisia palveluita syntyy jatkuvasti lisää, ja lähitulevaisuudessa internetin käyttäjiä on miljardi enemmän kuin nyt.

Palvelujen käyttäjälle vastuuta ei voi sälyttää, sillä hänen vaikutusmahdollisuutensa päästöjen vähentämiseen ovat rajalliset – siitä huolimatta, että keskivertonetinkäyttäjän vuosipäästöt ovat samaa suuruusluokkaa kuin yksittäinen mannertenvälinen lentomatka.

Sen sijaan digitaalisia palveluja tarjoavat tahot voivat itse vaikuttaa palveluidensa ympäristökuormaan. Keskivertoverkkosivusto, jolla on 10 000 sivulatausta kuukaudessa, tuottaa yhtä raskaan ympäristökuorman kuin edellämainittu yksittäinen lentomatka. Suosituilla palveluilla ympäristökuorma voi olla jopa tuhansia kertoja suurempi.

Sisältöjä ja toteutusta määritellessään palvelujen tarjoajat voivat ottaa kantaa ympäristövaikutuksiin ja vaatia toteuttavalta osapuolelta asian huomioimista. Uskon, että kuluttajien herääminen digipalvelujen ympäristövaikutuksiin tapahtuu hyvin pian, ja silloin vastuulliset toimijat erottuvat edukseen.

”Vastuu ja potentiaali ympäristön kannalta kestävien ratkaisuiden edistämisessä on palvelujen toimittajilla.”

Vastuu ja potentiaali ympäristön kannalta kestävien ratkaisuiden edistämisessä on palvelujen toimittajilla. Satojen ja tuhansien verkkopalvelujen kokonaisuudessa jo pienikin ympäristövaikutusten huomioon ottaminen voi tuoda suuria kokonaisvaikutuksia. Joissain tapauksissa oikeilla toimenpiteillä voidaan palvelun hiilijalanjälkeä pienentää jopa 90 prosenttia.

Tekniset ratkaisut eivät ole ainoa tekijä palvelun ympäristöystävällisyydessä. Visuaalisessa suunnittelussa voidaan huomioida esimerkiksi kuvien ja videoiden käyttö, sillä ne vaikuttavat yleensä huomattavasti siirrettävän tiedon määrään. Käyttämällä vähemmän tai kevyempiä kuvia voidaan tiedonsiirrossa säästää merkittävästi.

Käytettävyyden ja arkkitehtuurin roolia ei myöskään pidä väheksyä. Mitä selkeämpi sivusto on, sitä helpommin käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon, ja näin tarpeettomien sivulatausten määrä vähenee. Sama pätee myös hakukoneoptimoinnissa: mitä helpommin käyttäjä löytää etsimänsä informaation, sitä vähemmän hänen tarvitsee surffata turhaan.

Ota mukaan green tech thinking prosesseihisi tänään, ja ympäristön lisäksi asiakkaasi kiittävät sinua viimeistään huomenna!

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.