VS-digi-hanke jatkuu kevätkauden 2021
Uutta osaamista

VS-digi-hanke jatkuu kevätkauden 2021

Vuoden 2020 koronatilanne siirsi VS-digi-hankkeen lähitapahtumat verkkoon. Siirtymisen myötä hankerahaa jäi käyttämättä, mikä mahdollistaa toiminnan jatkamisen keväällä 2021.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Digitalisaation hyödyntäminen vapaassa sivistystyössä -hankkeelle jatkoaikaa kesäkuun 2021 loppuun saakka. Koronatilanne siirsi kaikki suunnitellut lähitapahtumat verkkoon, jolloin hankerahaa jäi toiminnan jatkamiseksi keväällä 2021.

Kevään 2021 aikana tulemme järjestämään verkkokoulutuksia hankkeessa mukana olevien toiveiden pohjalta, huomioiden erityisesti vapaan sivistystyön tuntiopettajat. Koulutuksia on toivottu mm. seuraavilta aihealueilta: fasilitointi verkossa, ryhmätyöskentely verkkoympäristöissä, palvelumuotoilu, ongelmanratkaisutaidot verkossa (neuvonta ja digituki) sekä erilaiset case-esimerkit, esim. kielikoulutukset verkossa. Lisäksi jatkamme digitutorverkoston ylläpitämistä ja kehittämistä sekä pohdimme tämän arvokkaan verkoston tulevaisuutta hankkeen päättymisen jälkeen.

Digitutorit verkossa

VS-digi-hankkeen tavoitteena on suunnitella, kokeilla ja vakiinnuttaa digitutor-toiminnan malli. Vapaan sivistystyön kentällä on paljon oppilaitoksia ympäri maata, osa pieniä, osa isoja. Näemmekin hankkeessa, että digitutoreiden kannattaa verkostoitua keskenään, jotta he voivat tukea toinen toistaan työssään ja oppia toisiltaan.

Digitutor toimii vertaistukena osaamisen ja toimintamallien kehittämisessä niin omassa oppilaitoksessa kuin verkostoissa, tehden yhteistyötä muiden vapaan sivistystyön oppilaitosten kanssa.

”Jokainen osaa jotain – yhdessä osaamme enemmän”

Digitutor-verkostolle on järjestetty runsaasi koulutusta, tähän mennessä yli 50 koulutustapahtumaa! Lisäksi käytämme verkoston kanssa Peda.net-ympäristössä Intranetia ja mobiiliapplikaatio Emilliä tiedon jakamiseen ja verkostoitumiseen. Tapaamme myös kerran kuussa verkkotapaamisessa, jossa vapaa keskustelu, kysymykset ja ajankohtaiset asiat ovat pääroolissa.

”Paras palkinto on, kun huomaa miten voi auttaa toista”

Digitutoreille myönnetään toiminnastaan myös digitaalisia osaamismerkkejä.

Digitutorin osaamismerkit
Digitutorin osaamismerkit

Pilottien tulokset hyötykäyttöön

Hankkeessa on toteutettu 12 pilottia kansalaisopistoissa, kansanopistoissa ja opintokeskuksissa. Pilottien tavoitteena oli testata ja rakentaa toimintamalleja, jotka ovat sovellettavissa myös muihin vapaan sivistystyön oppilaitoksiin.

Pilotteja järjestettiin ympäri maata hyvin erilaisista aiheista, mm. henkilöstön osaamisen kehittäminen, vertaisohjaajakouluttaja- ja digitutor-toiminnan kehittäminen, osallistava kurssisuunnittelu, digitaalisen asiakaspalvelun kehittäminen, osaamismerkkien käyttöönotto, verkkomuistikoulu, ikäihmisten digijumppa ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen verkossa.

Näihin upeisiin pilotteihin kannattaa tutustua ja poimia oppeja myös omaan käyttöön.

Tuntiopettajien rooli tutkimuksen kohteena

Hankkeen osana toteutetaan myös gradututkimus, jossa keskitytään erityisesti tuntiopettajien rooliin ja asemaan vapaan sivistystyön kentällä. Gradussa pohditaan mm. työn muutoksia, digitalisaation vaikutuksia työhön, henkilöstön asenteita digitalisaatiokehitystä kohtaan sekä oman osaamisen tasoa ja kehittämistarpeita.

Tuntiopettajat näkevät, että 10 vuoden päästä etäopetus ja verkko-oppimisympäristöt ovat arkipäivää. Samalla myös opettajuus muuttuu ohjaavampaan suuntaan. He näkevät myös laitteiden ja opiskelijoiden laitteenkäyttötaitojen kehittyneen huomattavasti nykyisestä. Uudet teknologiat on huomioitava omassa osaamisessa ja opetuksen sisällöissä. Työn tuloksellisuus korostuu, vaikka opetuksessa tullaan todennäköisesti säästämään paljonkin.

Gradun julkaisuaika on helmikuu 2021.  

Lisätiedot

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Kestävän digitalisaation koulutusmateriaalit nyt saatavilla aoe.fi-palvelussa
Digikyvykkyys

Kestävän digitalisaation koulutusmateriaalit nyt saatavilla aoe.fi-palvelussa

GreenICTComp-hanke koulutti ICT-opettajia kestävästä digitalisaatiosta, jotta he voivat sisällyttää aiheen osaksi opetustaan. Aiheen opettaminen on tärkeää, sillä ICT-sektorin energiankulutus kasvaa nopeammin kuin millään muulla alalla, vaikka alalla olisi valtava mahdollisuus ilmastonmuutoksen ehkäisemisessä ja sopeutumistoimissa. Aihetta ei tällä hetkellä käsitellä systemaattisesti eri koulutusasteilla Suomessa, ja tästä aiheutuvan osaajapulan vaikutukset ovat kauaskantoiset. Jotta koulutuksen sisältöjä ja oppeja voi hyödyntää jatkossakin, on sen materiaalit nyt lisätty Avointen oppimateriaalien kirjastoon kaikkien hyödynnettäväksi.

Suvi Alatalo
Digikyvykkyys
LOBRA-hanke rakentaa tulevaisuuden logistiikkaa
Digikyvykkyys

LOBRA-hanke rakentaa tulevaisuuden logistiikkaa

Suomen logistiikka-ala on murroksessa. Digitalisaatio, kestävän kehityksen vaatimukset ja kansainvälinen kilpailu edellyttävät uudenlaisia ratkaisuja. Näihin haasteisiin vastaa LOBRA-hanke. Hankkeessa tuotetaan kansainvälisen tason logistiikan laboratorioympäristö, jossa voidaan kehittää, testata ja pilotoida uusia kuljetusratkaisuja, kehitetään alan ammattilaisten digitaitoja sekä tuodaan uusia työkaluja alan yrityksille.

Nina From
Digitaalinen taloushallinto
Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia

TIEKE toteuttaa Peppol-koulutuksen ammattikorkeakoulun opettajille. Koulutuksen suunnitteluun liittyvä työpaja pidettiin kesäkuun alussa. Se oli suunnattu Peppol-asiantuntijoille. Työpajan tarkoituksena oli selvittää, mitä tulevassa Peppol-kouluttajakoulutuksessa pitäisi ottaa huomioon. Keskustelun runkona käytettiin aiemman pilottikoulutuksen työpajan rakennetta ja tuloksia.

Nina From