Yritysneuvojat digitaidoiltaan aloittelija- ja perustasolla – halu oppia kuitenkin suurta
Digikyvykkyys

Yritysneuvojat digitaidoiltaan aloittelija- ja perustasolla – halu oppia kuitenkin suurta

Yritysneuvojien omilla digitaidoilla on suuri merkitys, kun he tukevat asiakasorganisaatioita toiminnan kehittämisessä digitalisaatiota hyödyntäen. Kuitenkin yritysneuvojat kokevat, että heidän digitaalinen osaamisensa on aloittelija- tai perustasolla. Asia käy ilmi Digiyritysneuvonta-hankkeen alkukartoituskyselystä. Tulokset osoittavat, että hankkeelle on olemassa todellinen tarve yritysneuvojien osaamistason kasvattamiseksi. Myös yritysneuvojien itsensä innokkuus ottaa uusia työkaluja käyttöön on suurta.

Kyselyyn vastasi noin 30 yritysneuvojaa viidestä mukana olevasta hankeorganisaatiosta. Yritysneuvojat analysoivat kyselyssä omaa digiosaamistaan ja oman organisaation tukea digimatkalla. Heiltä kysyttiin myös, mistä aihepiireistä he toivoisivat saavansa lisää osaamista. Kysely koostui eri osa-alueista, joita olivat: taustatiedot, kyber- ja tietoturva, digitaalinen markkinointi ja -myynti, data- ja digiliiketoiminnan mahdollisuudet (ansaintalogiikat), tekoäly sekä työhyvinvointi. Kysely toistetaan hankkeen päätteeksi, jotta pystymme tarkastelemaan hankkeen vaikutuksia osaamistason nostoon sekä neuvojien työhyvinvointiin.  

Yritysneuvojat digimyönteisiä ja innostuneita osaamisen kasvattamiseen  

Vastaajista 73 % arvioi digitaalisen osaamisensa tason olevan joko aloittelija- tai perustasolla. Tämä luku toi hyvin esiin sen, että Digiyritysneuvonta-hankkeellemme on olemassa todellinen tarve yritysneuvojien osaamistason kasvattamiseksi, jotta pystymme jatkossa tarjoamaan asiakasyrityksillemme ajantasaista neuvontaa. 

Teemoista erityisesti tekoälyosaamisen kasvattaminen koettiin tärkeäksi. Oli ilahduttavaa kuulla, että vastaajista noin 70 % käyttää jo työssään apuna tekoälyä, ja lähes kaikki vastaajat haluaisivat lisätä tekoälyn käyttöä työtehtäviensä hoitamisessa. Muita osaamisalueita, joissa osaamisen nosto koettiin tärkeäksi, olivat erityisesti digitaalinen markkinointi ja myynti, data- ja digiliiketoiminta sekä digitaaliset työkalut. Suurin osa vastaajista, 77 %, kertoi osallistuneensa viimeisen kahden vuoden aikana digitaalisiin työkaluihin liittyvään koulutukseen, mutta tästä huolimatta lisäkoulutuksen tarvetta siis on. Kaikki vastaajat olivat myötämielisiä erilaisten digitaalisten työkalujen käyttöä kohtaan ja suurin osa heistä, lähes 50 %, suhtautui uusien digitaalisten työkalujen käyttöön jopa erittäin innostuneesti. 

Digikyvykkyys nousuun koulutusten avulla  

Tulokset kertovat siitä, että hankkeellemme on tilausta. Moni toivoi saavansa lisää tietoa ja koulutusta digikyvykkyyteen liittyvistä teemoista, ja hankkeen aikana tarjoammekin yritysneuvojille tukea ja koulutusta näihin teemoihin liittyen.  

Myös ensi vuoden syksyllä voimaan tuleva EU:n uusi datasäädös nousi vastauksissa esiin. Siihen liittyen kaivattiin lisää ohjeistusta. Tämä aihepiiri on sellainen, johon hankkeessa ei ollut varauduttu, mutta tulemme järjestämään tähän liittyvän perehdytyksen hankkeen aikana. 

Useampi vastaaja koki, että digitaalisista trendeistä ja teknologioista ajan tasalla pysyminen on hankalaa. Tulemme varmasti pohtimaan hankkeen aikana, miten tätä voitaisiin helpottaa ja toisaalta estää liiallista tietoähkyä. 

Tarkastelussa myös koulutusten ja tekoälyn yhteys työhyvinvointiin  

Oli ihanaa huomata, että kyselyyn vastanneet yritysneuvojat kokevat työnsä merkitykselliseksi. Työ- ja yksityiselämän tasapainottaminen oli suurimmalla osalla hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla, mutta vastaajista löytyi myös niitä, jotka kokevat sen vain kohtalaiseksi tai huonoksi. Tulemme tarkastelemaan, miten koulutuksen lisääminen ja tekoälyn tuomat mahdollisuudet vaikuttavat tähän kokemukseen.  

Työyhteisön tuki sai kiitosta suurimmalta osalta vastaajista, mikä tietenkin on mahtava asia. 

Toivottavasti hankkeemme tuo yritysneuvojille eväitä parempaan työarkeen sekä parantaa asiakaskohtaamistemme laatua. Tätä pääsemme tarkemmin tarkastelemaan hankkeen päättyessä, kun kysely toistetaan. 

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Taloushallinnon sanomavälitys tarjoaa ratkaisun yritysten vastuullisuustietojen siirtoon
Digitaalinen taloushallinto

Taloushallinnon sanomavälitys tarjoaa ratkaisun yritysten vastuullisuustietojen siirtoon

Tiukentuvat vastuullisuusvaatimukset haastavat yritykset keräämään ja siirtämään tuotteiden ja toiminnan vastuullisuustietoja läpi toimitusketjujen. Yksi ratkaisu tähän löytyy olemassa olevasta taloushallinnon sanomavälityksestä.

Viestintätoimisto Aivela
Ajankohtaista
Verkkolaskujen data avaa uusia mahdollisuuksia
Ajankohtaista

Verkkolaskujen data avaa uusia mahdollisuuksia

Taloushallinnon dokumenttien dataa voidaan hyödyntää monipuolisesti eri liiketoimintaprosesseissa. Pilottihankkeet osoittavat, että esimerkiksi tuotteiden jäljitettävyystieto voidaan sisällyttää verkkolaskuihin, mikä tehostaa yritysten toimintaa ja säästää resursseja. Digitaalinen tuotepassikokeilu ja rakennusteollisuuden tilaamisen pilotti ovat jo näyttäneet käytännössä, miten taloushallinnon sanomia voidaan hyödyntää uusilla tavoilla.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Digikyvykkyyden kasvattaminen – mitä se käytännössä on?
Digikyvykkyys

Digikyvykkyyden kasvattaminen – mitä se käytännössä on?

Kun yritykset pohtivat digitalisaation hyödyntämistä, mieleen nousee usein kysymyksiä siitä, miten ottaa ensimmäiset askeleet ja mistä oikeastaan kannattaa aloittaa. Digitalisaatio, tekoäly ja automaatio tuntuvat olevan kaikkialla, mutta yrityksen on usein vaikea hahmottaa, mitkä näistä teknologioista ovat hyödyllisiä juuri heidän liiketoiminnassaan ja miten ne konkreettisesti tukisivat kasvua ja kilpailukykyä. Ensimmäinen askel on kiinnittää huomiota omaan digikyvykkyyteen. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?

Helena Laitinen