Digitaitoja päivittämässä Osuvat taidot -hankkeessa
Uutta osaamista

Kuva: KOBU Agency / Unsplash

Digitaitoja päivittämässä Osuvat taidot -hankkeessa

Digitaalisten perustaitojen opiskelu osaamismerkein oli opiskelijalle motivoivaa. Osaamismerkit sopivat osaamisen osoittamiseen hyvin, ja arvioitavat osa-alueet olivat selkeitä. Pilottien kokemukset ohjaavat kevään kehityskierrosta kohti syksyllä valmistuvaa merkkikokonaisuutta.

Osuvat taidot -hankkeessa kehitettäviä digitaitojen osaamismerkkejä on ahkerasti pilotoitu ammatillisissa oppilaitoksissa useilla opiskelijaryhmillä. Artikkelin kokemukset kertovat pilotointikokemuksista opiskelijan näkökulmasta.

Tein syksyllä 2020 Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kurssin, joka suoritettiin osaamismerkein. Osaamismerkit eivät olleet minulle ennestään tuttuja, ja siksi kurssi oli antoisa ja mielenkiintoinen kokemus. Kurssin sisältöjä olivat mm. laitteiden käyttö, sähköinen asiointi ja viestintä, tekijänoikeudet, informaatioergonomia ja digitaalisten palvelujen ja sovellusten käyttö. 

Tietoturva-asioita aiemmin opiskelleena minua kiinnosti erityisesti tämän aihealueen sisällöt eli laitteiden suojaaminen, salasanahallinta, digihuijauksen tunnistaminen, netissä olevan tiedon luotettavuus ja tekijänoikeudet. Perehdyimme myös luotettavien sivustojen tunnistamiseen, digitaalisen identiteetin hallitsemiseen ja digitaaliseen jalanjälkeen vaikuttaviin tekijöihin. 

Mielestäni opiskelu osaamismerkein oli motivoivaa ja osaamismerkit ovat kätevä tapa kehittää digitaitoja. Pidin verkko-opiskelusta omaan tahtiin. Opiskelimme materiaaleja (videoita ja tehtäviä) itsenäisesti ja osoitimme osaamisemme kunkin osion lopussa olevassa koontitehtävässä.  Oppisisältöjen vaikeustaso oli sopivan haastava, joten hankaluuksia ei tullut. Hyvä puoli verkko-opiskelussa on se, että videoita pystyi kelaamaan eteen- ja taaksepäin ja käymään tarkistamassa, jos jokin asia jäi epäselväksi. Varsinaisten osaamismerkkitehtävien ja niihin liittyvien videoiden lisäksi tarjolla oli runsaasti lisämateriaalia (linkit, videot, tekstit), joihin pystyi tutustumaan oman kiinnostuksen mukaan. 

Kun perusdigitaidot ovat hallussa, niiden päälle on helppo rakentaa ala- ja työpaikkakohtaista tietotekniikan osaamista.

Minna Alasuutari, Osuvat taidot –hankkeen pilottikoulutuksen osallistuja

Osaamismerkkitestit olivat selkeitä, mutta aina tehtävät eivät vastanneet tavoitetasoa. Esimerkiksi Excelin käytön perusteet opetetaan videoilla monipuolisesti, mutta varsinaiseen testiin tuli helppoja tehtäviä. Aluksi hämmensi se, kun tehtäviä näytti olevan paljon käytettävissä olevaan aikaan nähden. Mitkä ovat ne oleellisemmat? Opettaja kuitenkin selvensi, että osaamismerkkitesti kunkin osion lopussa on se tärkein ja lisämateriaalia voi opiskella oman kiinnostuksen mukaan.

Osaamismerkit sopivat osaamisen osoittamiseen hyvin. Kurssilla oli selkeät osa-alueet, joita arvioidaan. Kun suoritin kurssin, sain todistuksen, jonka pystyin lisäämään omaan LinkedIn-profiiliin.  Osaamismerkit olivat mielestäni myös hyödyllisiä, sillä niissä keskitytään perusdigitaitojen oppimiseen. Kurssisisällöt olivat laajat ja monipuoliset, ja monta ahaa-elämystä itsellenikin tuli matkan varrella, vaikka olen pitänyt itseäni kohtuu taitavana tietotekniikassa. Työelämässä edellytetään yhä enenevässä määrin tietotekniikan osaamista tulevaisuudessa. Kun perusdigitaidot ovat hallussa, niiden päälle on helppo rakentaa ala- ja työpaikkakohtaista tietotekniikan osaamista.

Minusta tämäntyyppisellä tietotekniikan opiskelulla on laajenemisen mahdollisuuksia, esimerkiksi peruskouluihin ja lukioon. Voisiko osaamismerkkityyppinen opiskelu sopia myös sovellettavaksi muihin aineisiin ja oppisisältöihin?

Kirjoittaja Minna Alasuutari on Osuvat taidot –hankkeen pilottikoulutuksen ja matkailualan perustutkinnon opiskelija

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Yksilön rooli teknologian murroksessa – miten vaikutat omaan tulevaisuuteesi?
Digikyvykkyys

Yksilön rooli teknologian murroksessa – miten vaikutat omaan tulevaisuuteesi?

Teknologian nopea kehitys muuttaa työtä ja arkea kiihtyvällä tahdilla. Muutos ei kosketa vain tekniikkaa, vaan vaikuttaa suoraan jokaisen toimintamahdollisuuksiin.

Miten yksilö voi säilyttää toimijuutensa ja vaikutusmahdollisuutensa tässä teknologian murroksessa? Kysymys on entistä ajankohtaisempi tekoälyn ja muiden uusien teknologioiden mullistaessa toimintaympäristöämme.

Viestintätoimisto Aivela
Datatalous
Euroopan teknologiariippuvuus ratkeaa vain maiden tiiviillä yhteistyöllä
Datatalous

Euroopan teknologiariippuvuus ratkeaa vain maiden tiiviillä yhteistyöllä

Euroopan teknologiariippuvuus amerikkalaisyrityksistä vaatii uutta ajattelua ja yhteistyötä. Suomella on jo vahva asema tekoälyosaamisessa ja suurteholaskennassa, mutta erityisesti pk-yritysten aktivointi digitalisaatiossa on avainasemassa kilpailukyvyn kehittämisessä. Menestys edellyttää julkisen sektorin, yritysten ja tutkijoiden tiivistä yhteistyötä sekä uudenlaisia toimintamalleja.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
TIEKEn jäsenyys kannattaa – yhdessä kohti vaikuttavaa tietoyhteiskuntaa
Digikyvykkyys

TIEKEn jäsenyys kannattaa – yhdessä kohti vaikuttavaa tietoyhteiskuntaa

Tietoyhteiskunnan kehittäminen ei tapahdu siiloissa. Se vaatii yhteistyötä, uusia ideoita ja konkreettisia tekoja. TIEKEn jäsenyys tarjoaa organisaatioille mahdollisuuden olla mukana luomassa kestävämpää ja innovatiivisempaa tulevaisuutta. Yhteistyö kattaa monipuolisia hankkeita, koulutuksia ja valmennuksia, jotka tukevat sekä jäsenorganisaatioiden omia tavoitteita että laajempaa yhteiskunnallista kehitystä.

Viestintätoimisto Aivela