Osuvat taidot -hankkeessa kehitettäviä digitaitojen osaamismerkkejä on ahkerasti pilotoitu ammatillisissa oppilaitoksissa useilla opiskelijaryhmillä. Artikkelin kokemukset kertovat pilotointikokemuksista opiskelijan näkökulmasta.
Tein syksyllä 2020 Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kurssin, joka suoritettiin osaamismerkein. Osaamismerkit eivät olleet minulle ennestään tuttuja, ja siksi kurssi oli antoisa ja mielenkiintoinen kokemus. Kurssin sisältöjä olivat mm. laitteiden käyttö, sähköinen asiointi ja viestintä, tekijänoikeudet, informaatioergonomia ja digitaalisten palvelujen ja sovellusten käyttö.
Tietoturva-asioita aiemmin opiskelleena minua kiinnosti erityisesti tämän aihealueen sisällöt eli laitteiden suojaaminen, salasanahallinta, digihuijauksen tunnistaminen, netissä olevan tiedon luotettavuus ja tekijänoikeudet. Perehdyimme myös luotettavien sivustojen tunnistamiseen, digitaalisen identiteetin hallitsemiseen ja digitaaliseen jalanjälkeen vaikuttaviin tekijöihin.
Mielestäni opiskelu osaamismerkein oli motivoivaa ja osaamismerkit ovat kätevä tapa kehittää digitaitoja. Pidin verkko-opiskelusta omaan tahtiin. Opiskelimme materiaaleja (videoita ja tehtäviä) itsenäisesti ja osoitimme osaamisemme kunkin osion lopussa olevassa koontitehtävässä. Oppisisältöjen vaikeustaso oli sopivan haastava, joten hankaluuksia ei tullut. Hyvä puoli verkko-opiskelussa on se, että videoita pystyi kelaamaan eteen- ja taaksepäin ja käymään tarkistamassa, jos jokin asia jäi epäselväksi. Varsinaisten osaamismerkkitehtävien ja niihin liittyvien videoiden lisäksi tarjolla oli runsaasti lisämateriaalia (linkit, videot, tekstit), joihin pystyi tutustumaan oman kiinnostuksen mukaan.
Kun perusdigitaidot ovat hallussa, niiden päälle on helppo rakentaa ala- ja työpaikkakohtaista tietotekniikan osaamista.
Minna Alasuutari, Osuvat taidot –hankkeen pilottikoulutuksen osallistuja
Osaamismerkkitestit olivat selkeitä, mutta aina tehtävät eivät vastanneet tavoitetasoa. Esimerkiksi Excelin käytön perusteet opetetaan videoilla monipuolisesti, mutta varsinaiseen testiin tuli helppoja tehtäviä. Aluksi hämmensi se, kun tehtäviä näytti olevan paljon käytettävissä olevaan aikaan nähden. Mitkä ovat ne oleellisemmat? Opettaja kuitenkin selvensi, että osaamismerkkitesti kunkin osion lopussa on se tärkein ja lisämateriaalia voi opiskella oman kiinnostuksen mukaan.
Osaamismerkit sopivat osaamisen osoittamiseen hyvin. Kurssilla oli selkeät osa-alueet, joita arvioidaan. Kun suoritin kurssin, sain todistuksen, jonka pystyin lisäämään omaan LinkedIn-profiiliin. Osaamismerkit olivat mielestäni myös hyödyllisiä, sillä niissä keskitytään perusdigitaitojen oppimiseen. Kurssisisällöt olivat laajat ja monipuoliset, ja monta ahaa-elämystä itsellenikin tuli matkan varrella, vaikka olen pitänyt itseäni kohtuu taitavana tietotekniikassa. Työelämässä edellytetään yhä enenevässä määrin tietotekniikan osaamista tulevaisuudessa. Kun perusdigitaidot ovat hallussa, niiden päälle on helppo rakentaa ala- ja työpaikkakohtaista tietotekniikan osaamista.
Minusta tämäntyyppisellä tietotekniikan opiskelulla on laajenemisen mahdollisuuksia, esimerkiksi peruskouluihin ja lukioon. Voisiko osaamismerkkityyppinen opiskelu sopia myös sovellettavaksi muihin aineisiin ja oppisisältöihin?
Kirjoittaja Minna Alasuutari on Osuvat taidot –hankkeen pilottikoulutuksen ja matkailualan perustutkinnon opiskelija
Osuvat taidot -hanke kehittää valtakunnallisen digitaitojen osaamismerkkijärjestelmän
Osuvat taidot -hankkeessa määritellään työ- ja arkielämän digitaitojen keskeiset osaamistarpeet ja tuotetaan digitaitojen osaamisperusteet ja osaamismerkistö.
Artikkelin kokemukset kertovat Toiminta digitaalisessa ympäristössä -kurssin suorittamisesta. Kurssi on 2 osaamispisteen kokonaisuus, joka sisältyy kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin.
Osuvat taidot -hankkeessa on pilotointeja varten tuotettu jonkin verran videomuotoista oppimateriaalia, jota on käytetty oppilaitosten sähköisissä oppimisympäristöissä. Videoihin voi tutustua hankkeen YouTube-kanavalla. Oppimisympäristöissä on ollut myös oppimista tukevia tehtäviä.
Osaaminen on osoitettu kaikissa piloteissa yhdenmukaisesti hankkeessa kehitetyillä osaamismerkeillä. Piloteista saadut kokemukset ohjaavat merkkien kehitystyön seuraavaan vaihetta keväällä 2021. Merkistö valmistuu syksyllä 2021.
Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto ja hanke toteutetaan ajalla 1.8.2019 – 31.12.2021.
Hanketta koordinoi Oulun ammattikorkeakoulu ja hankeverkostossa ovat mukana Hämeen ammattikorkeakoulu, TIEKE, Suomen eOppimiskeskus, Omnia, Kiipulan ammattiopisto, Koulutuskeskus Salpaus, Luksia, Koulutuskuntayhtymä OSAO, Sedu ja Opintokeskus Sivis.