JyrkIT: Etäepidemia leviää
Elämää tietoyhteiskunnassa

JyrkIT: Etäepidemia leviää

Koronaviruspandemia muutti maailmaa. Etätyöstä ja etäkokouksista tuli monella työpaikalla yhdessä yössä työnteon normi. Tilanne muuttui niin nopeasti, ettei etätyövälineiden käyttöä ehditty kouluttaa.

Vastaava murros koettiin kouluissa ja korkeakouluissa. Etäopiskelusta, tai pikemmin itseopiskelusta tuli hetkessä opettajien ja oppilaiden arkea. Luokkahuoneista lähdettiin kuitenkin niin kiireellä, ettei opettajille ehditty opettaa etäpedagogiikkaa eikä oppilaille itseohjautuvaa opiskelua. Osalta se sujuu luonnostaan, kaikilta ei. Kevään arvosanat saattavat yllättää.

Etätyön, -oppimisen ja -kokousten tekniikka on ollut valmiina pitkään. Käyttöönoton esteenä ovat olleet lähinnä tottumukset ja asenteet. Digiloikka on jäänyt ottamatta, koska ihmisten kykyyn johtaa itseään ei olla luotettu. Työtä on totuttu arvioimaan ajan eikä tulosten perusteella.

Koronavirus levisi niin nopeasti, ettei etätyövälineiden käyttöä ehditty kouluttaa.

Ennen koronavirusta etätyötä sai tehdä monella työpaikalla vain esimiehen luvalla esimerkiksi kaksi päivää kuussa, mitä pidettiin suurena luottamuksen osoituksena. Vasta kun pandemian rajoittamistoimet eivät jättäneet vaihtoehtoja, vastahakoisemmankin johtajan oli pakko hyväksyä tilanne; joko tehtiin etätöitä tai ei tehty mitään töitä.

Kaikkiin tehtäviin etätyö ei sovi, eikä etätöihin siirtyminen kertarysäyksellä ole ollut kenellekään helppoa. Koronavirus levisi niin nopeasti, että jos etätyövälineet eivät olleet entuudestaan tuttuja, niiden käyttöä ei ehditty kouluttaa. Antti Holman ratkiriemukas Youtube-video Äiti ja Skaips-komferemssi on koettu monessa perheessä, kun sadattuhannet suomalaiset ovat osallistuneet ensimmäiseen verkkokokoukseensa ilman koulutusta tai teknistä tukea.

Vanhaan ei ole paluuta, kun nyt olemme nähneet etätyön ja -oppimisen toimivan. Pandemian jälkeen aiempaa useampi on etätöissä yhden tai useamman päivän viikossa. Tämä näkyy työmatkaliikenteessä, toimitilavuokrissa ja lounasravintoloiden pöydissä. Todennäköisesti myös sairauspoissaolot vähenevät, kun entistä useampi tuntee hallitsevansa omaa työtään.

Pelkkä etävälineiden hankkiminen ja kouluttaminen eivät riitä. Hajautetut työ- ja oppimisyhteisöt tarvitsevat uutta johtamista ja pedagogiikkaa. TIEKEn tavoin monella pandemiaa etätöihin väistäneellä työpaikalla on otettu käyttöön virtuaaliset kahvitauot, verkkokokoukset, joilla ei ole asialistaa.

Etätyön ja -opiskelun ergonomiaa, työsuojelua ja vastuita pitää miettiä pandemian jälkeen. Kattaako kunnan vakuutus, jos koululainen katkaisee jalkansa etäoppitunnilla? Kuka on vastuussa kotityöpisteen ergonomiasta? Työpaikalla voi olla käytössä tuhansien eurojen säätökalusteet, mutta etätöissä kökitään selkä kyyryssä kesämökin pöydän kulmalla. Fysioterapeuteille riittää töitä.

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Kestävä kehitys tulevaisuuden ICT-ratkaisujen keskiössä 
Vastuullisuus

Kestävä kehitys tulevaisuuden ICT-ratkaisujen keskiössä 

Kaikkien, myös ICT-alan, on osallistuttava kestävyyshaasteiden ratkomiseen. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole yhteisymmärrystä siitä, mitä ICT-alan ympäristövaikutuksia mitataan ja miten. Myös kuluttajilla on tärkeä rooli kestävyyshaasteiden ratkomisessa, mutta tietoa esimerkiksi laitteiden tai liittymien ympäristökestävyydestä ei ole tarpeeksi saatavilla ostopäätöksen tueksi.

Marja Matinmikko-Blue
Ajankohtaista
TIEKE tuo suomalaista asiantuntemusta Euroopan digiosaamisen kentälle
Ajankohtaista

TIEKE tuo suomalaista asiantuntemusta Euroopan digiosaamisen kentälle

TIEKEllä on pitkä historia osaamisen kehittämisen ja tunnistamisen parissa. Toimiminen kansainvälisillä foorumeilla on tuonut arvokasta kokemusta siitä, miten yhteinen sävel löytyy, vaikka eri maiden toimintatavat eroavat toisistaan. Yhteistyö on avainasemassa, kun tavoitteena on kehittää osaamista Euroopan laajuisesti ja edistää esimerkiksi mikrokredentiaalien käyttöönottoa.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Oppimismyönteisyydellä ja digitaalisilla osaamismerkeillä työhyvinvointia ja kilpailukykyä
Digikyvykkyys

Oppimismyönteisyydellä ja digitaalisilla osaamismerkeillä työhyvinvointia ja kilpailukykyä

Nykyisessä nopeasti muuttuvassa työelämässä organisaatioiden menestys riippuu yhä enemmän siitä, miten ne tunnistavat ja kehittävät henkilöstönsä osaamista. Suomessa on perinteisesti painotettu tutkintotodistuksia, mutta osaamista kertyy yhä enemmän työelämässä ja vapaa-ajalla myös epävirallisemmilla tavoilla. Digitaaliset osaamismerkit ovat keskeinen väline osaamisen tunnistamisessa ja kehittämisessä.

Viestintätoimisto Aivela