Mitä digikolmiloikka teki ruokakulttuurillemme?
Ajankohtaista

Mitä digikolmiloikka teki ruokakulttuurillemme?

Olet mitä syöt, mutta mitä sinusta kertoo se, että tilaat ruokaostokset netistä? Kenties pyrit hillitsemään koronan leviämistä tai säästämään aikaa ja vaivaa. Ruokahuollossa #digikolmiloikka on näkynyt myös laajentuneena kotiinkuljetustarjontana: valikoimaan on tullut gourmet-illallisia, vappupiknikkejä ja paljon muuta.


Olet mitä syöt, mutta mitä sinusta kertoo se, että tilaat ruokaostokset netistä? Kenties pyrit hillitsemään koronan leviämistä tai säästämään aikaa ja vaivaa. Ruokahuollossa #digikolmiloikka on näkynyt tehokkaamman ajankäytön lisäksi myös laajentuneena kotiinkuljetustarjontana: valikoimaan on tullut gourmet-illallisia, vappupiknikkejä ja äitienpäiväbrunsseja.

Koronatilanteen myötä asetettu poikkeustila sulki ravintolat 4.4. Jo aiemmin tilanne oli ajanut monet asiakkaat kotiinkuljetusten ja noutoruuan äärelle. Etätöihin siirtyminen katkaisi työpaikkaruokaloiden asiakasvirrat ja tarjosi uutta asiakaskuntaa ravintoloille ja pitopalveluille. Moni siirtyi turvautumaan myös ruokaostosten osalta kotiinkuljetukseen. Kokosimme muutamia havaintoja alaan liittyvistä muutoksista.

  1. Ruuan verkkokauppa moninkertaistui

    Helsingin Sanomien artikkelin mukaan K-kaupoista tilataan nykyisin 50 000 kertaa viikossa, mikä on saman verran kuin koko helmikuun aikana. S-ryhmällä myynti on artikkelin mukaan tällä hetkellä 2–2,5-kertainen ruuan normaaliin verkkomyyntiin verrattuna. Haasteeksi ovat isommilla toimijoilla muodostuneet toimitusajat. Pullonkaulan ovat aiheuttaneet pula tilausten keräilijöistä sekä osittain myös keräiltyjen toimitusten välisäilytystilojen kapasiteetti. Tilaajapään haasteiden osalta verkko-ostosten pariin siirtymää on pyritty helpottamaan muun muassa puhelintilausmahdollisuudella.

  2. Uusia yhteistyömalleja ja palvelukonsepteja syntyi

    Asiakaskadon myötä tukalaan tilanteeseen joutuivat myös monet kivijalkaliikkeet. Helsingin Vanhan kauppahallin tuore juustokauppias Laura Salonen tarttui haasteeseen yhdistämällä voimat muutaman muun kauppiaan kanssa. Tuloksena syntyi Twitterissä Juustotaksinakin tunnettu palvelu, josta nimestään huolimatta voi tilata kotiin juuston lisäksi myös lihaa, kalaa ja suklaata.

  3. Askelia alustatalouteen?

    Pienempien toimijoiden on usein järkevää kumppanoitua esimerkiksi kuljetusten osalta muiden toimijoiden kanssa. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki on rakentanut 6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -projektissa kuljetustenvälitysalustan, joka on integroitavissa verkkokauppoihin ja tilausalustoihin. Alustan kautta yritykset ilmoittavat kuljetustarpeesta kuljetuskumppaneille, kun tilaus saapuu heidän verkkokauppaansa. Ratkaisu on integroitu Holvi.com-verkkokauppoihin.

  4. Valmis vappubrunssi lämpimässä kodissa miellytti monia

    Tänä vuonna vappuna ei tarvinnut värjötellä ulkosalla viilentyneiden eväiden kera. Monet toimijat tarjosivat mahdollisuuden tilata vappubrunssin, -lounaan tai illallisen kotiin. Valikoimaa löytyi moneen makuun, kuten Helsingin kaupungin MyHelsinki-palvelun koosteesta käy ilmi. Sama ilmiöi jatkui äitienpäivänä. Veikkaamme, että tästä saattoi syntyä monelle uusi perinne myös tuleviin juhlapäiviin, joten toivottavasti tarjonta ei katoa poikkeustilan päättymisen myötä.

  5. Somekokeilta oppeja ja ruokailuseuraa livenä

    Sosiaalinen eristäytyminen on luonut kohtaamisen tarpeeseen melkoisen kirjon etäaktiviteettejä: kirjakerhot, neulontaporukat ja monet muut kokoontumiset näkevät nyt netissä. Samoin monet sosiaalisessa mediassa aktiiviset ruokateeman parissa toimivat ammatti- ja harrastelijakokit ovat järjestäneet yhteiskokkailuja ja -ruokailuja. Miten hauska tapa oppia uutta ruuanlaitoista sekä jakaa yhteinen ruokahetki!


Hyppää sinäkin mukaan havainnoimaan #digikolmiloikkaa: jaa viikon 21 aikana kokemuksesi #bisnes #digikolmiloikka’sta!

Mitä uusia bisneskonsepteja tai -malleja poikkeustila on synnyttänyt? Jaa kanssamme teemaan liittyvät omat havaintosi, kiinnostavimmat uutisotsikot tai parhaat meemit alla mainituilla hashtageilla. Pingaa @tiekery mukaan postaukseen tai kommentoi suoraan viikon teemaa koskevaan julkaisuumme Facebookissa tai LinkedInissä.

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Euroopan vihreä siirtymä on pian digitaalisten tuotepassien ansiosta osa arkea
Digitaalinen taloushallinto

Euroopan vihreä siirtymä on pian digitaalisten tuotepassien ansiosta osa arkea

Digitaalinen tuotepassi on keskeinen työkalu, jolla EU tuo kestävän kehityksen ja kiertotalouden osaksi kansalaisten ja yritysten arkea. Tuotepassi tarjoaa kattavan näkymän tuotteen ympäristövaikutuksiin koko sen elinkaaren ajalta ja tekee näin vastuullisen kuluttamisen helpommaksi. Ratkaisu ei ainoastaan nopeuta EU:n vihreää siirtymää vaan myös luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja edistää vastuullisten yritysten kilpailukykyä.

Viestintätoimisto Aivela
Digitaalinen taloushallinto
Tuotepassit ja Peppol: Yhteistyöllä kohti digitaalisen taloushallinnon ja kiertotalouden uutta vaihetta
Digitaalinen taloushallinto

Tuotepassit ja Peppol: Yhteistyöllä kohti digitaalisen taloushallinnon ja kiertotalouden uutta vaihetta

Digitaaliset tuotepassit mullistavat kiertotalouden, kunhan data saadaan liikkumaan sovitussa muodossa. Mitä mahdollisuuksia Peppol-sanomavälitys tarjoaa tähän? Hyötyisivätkö organisaatiot, jos digitaalisten tuotepassien tiedot kulkisivat Peppol -sanomien mukana?

Viestintätoimisto Aivela
Vastuullisuus
Tervetuloa pohjoismaiseen markkinavuoropuheluun ohjelmistohankintojen vastuullisuuskriteereistä
Vastuullisuus

Tervetuloa pohjoismaiseen markkinavuoropuheluun ohjelmistohankintojen vastuullisuuskriteereistä

Ilmasto- ja ympäristövaatimukset tulevat julkisiin ICT-hankintoihin kiihtyvällä tahdilla. Ensimmäisiä kriteereitä on jo julkaistu, ja nyt on mahdollisuus olla edelläkävijänä vaikuttamassa asiaan pohjoismaisessa vuoropuhelussa. Mahdollisuus kannattaa käyttää, jotta et putoa kelkasta ja pystyt jatkossakin vastaamaan asiakkaidesi tarpeisiin myös vastuullisuuden osalta.

Antti Sipilän muotokuva.
Antti Sipilä