Oppimisen digikolmiloikan ABC
Uutta osaamista

Oppimisen digikolmiloikan ABC

Kuluneella viikolla keräsimme huomioita digikolmiloikan vaikutuksista oppimiseen ja opettamiseen. Onnistumisia on koettu, muutostarpeita tunnistettu, mutta lopulta tärkeintä on hoitaa perusasiat ensin kuntoon ja olla läsnä - niin lapsille, opiskelijoille kuin kouluttajakollegoillekin.

Kuluneella viikolla keräsimme huomioita digikolmiloikan vaikutuksista oppimiseen ja opettamiseen. Onnistumisia on koettu, muutostarpeita tunnistettu, mutta lopulta tärkeintä on hoitaa perusasiat ensin kuntoon ja olla läsnä – niin lapsille, opiskelijoille kuin kouluttajakollegoillekin.

Perusasioista liikkeelle

Miten osallistua etäopetukseen, jos opiskelijalla ei ole tarvittavia työvälineitä? Kunnat ovat onnistuneet varmistamaan laitteet koululaisille, mutta koulutuksia suunnitteleva voi erityisesti aikuisopiskelijoiden osalta vastata haasteeseen mm. sovittamalla etäopetukset mobiililaitteille, joita enemmistöltä jo löytyy. Hyviä kokemuksia tästä löytyy muun muassa Savonlinnan kristilliseltä opistolta. Joskus esteet voivat olla syvemmällä: laitteiden sijaan tai lisäksi voi puuttua työrauha, tai jopa yhteinen kieli ja lukutaito. Tällöin digiloikka saattaa muuttua avaruusmatkaksi, josta matkustajat tsempataan läpi henkilökohtaisen kontaktin sekä eriyttämisen avulla, vinkkaa Työväen sivistysliiton koulutussuunnittelija Leeamaria Välitalo.

Suomessa opettajien toimivalta tuki etäopetukseen siirtymistä – pysyvämpi käyttö vaatisi perusopetuslakiin muutosta

Kaikkialla opetus ei ole jatkunut yhtä sujuvasti poikkeustilassa kuin Suomessa. Esimerkiksi Ranskassa menetettiin ensimmäisinä etäviikkoina yhteys 5-10 prosenttiin oppilaista. Helsingin Sanomien haastattelema Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen nostaa Suomen sujuvan etäkouluun siirtymisen mahdollistajaksi opettajien oman toimivallan, jonka varassa he ovat tarttuneet ripeästi tilanteen vaatimiin ratkaisuihin. Syvällisemmän etäopetuksen arvioinnin osalta Heinonen odottaa opetushallituksen työstämää digiopetuksen toiminnan tilannekuvaa, joka valmistuu vuoden loppuun mennessä. Kuntaliiton Terhi Päivärinta peräänkuulutti blogikirjoituksessaan perusopetuslain muutostarpeiden pohtimista, jotta jatkossa poikkeustilanteissa siirtymä etäopetukseen sujuisi vieläkin helpommin. HS:n haastattelema Heinonen puolestaan näkee etäopetuksen vakinaistamista tukevien lainsäädännön muutosten riskinä sen, että se saattaisi kunnissa lisätä etäopetuksen käyttöä säästökeinona.

Opintoretkikin voi olla virtuaalinen – verkossa matkustat vaikka ajassa taaksepäin

Useassa kunnassa koko kaupunki toimii oppimisympäristönä. Etäopetuksessa on hyödynnetty niin koteja kuin asuinaluetta esimerkiksi kotitalouden ja liikunnan tunneilla. Mutta mitä kaikkea tarjoaakaan digitaalinen ympäristömme? Suomalaisten arkistojen, kirjastojen ja museoiden tuottama hakupalvelu Finna.fi on koonnut opettajien avuksi Luokkahuone-sivuston, jossa on myös valmiita tehtäväpaketteja peruskoululaisille ja lukiolaisille. Opettaja.fi:ssä kerrotaan, kuinka luovasti historian ja yhteiskuntaopin opettaja Marja Manninen on hyödyntänyt Finnan kuva-aineistoja talvisotaan paneutumisessa ja Finna Streetiä historiallisiin ympäristöihin tutustumisessa.

Etätoteutus vaatii lisätyötä ainakin alussa

Miltä digikolmiloikka on näyttänyt koulutusorganisaatioiden näkökulmasta? Työelämän kehittämisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen parissa työskentelevä Taitotalo kokosi artikkelissaan havaintonsa etätoteutuksiin siirtymisestä. He tarjoavat koulutusta aina lämmönjakohuoneen teknisen toiminnasta ja huollosta kuin painesiteen teosta. Molempiin etätoteutus on taipunut lopulta hyvin. Alkuun siirtymä on tarkoittanut työmäärän lisääntymistä niin toteutusten suunnittelun kuin koulutuksen aikaiseen chat-keskustelun seuraamisenkin osalta. Useiden koulutusorganisaatioiden lailla sekä Taitotalo että Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk korostavat tiimityön ja vertaistuen merkitystä digikolmiloikassa. Xamkilaisten valmistautumisesta tähän vaativaan lajiin voit lukea lisää täältä.

Millä työkaluilla liikkeelle?

Koulutuksen kärkimaana tunnettuun Suomeen on kehittynyt hieno Edtech-sektori, joka reagoi nopeasti poikkeustilan myötä kasvaneeseen työkalutarpeeseen. Joukko suomalaisia koulutusalan yrityksiä kokosi Koulu.me -sivulle toistaiseksi ilmaiseksi tarjolla olevia palveluita. Kannattaa tutustua tarjontaan ja katsoa, löytyisikö tätä kautta omaan opetusmetodiin sitä tukevaa teknologiaa.

Koko kansa kasvattaa

Monen koululaisen kotona on pohdittu, miten selvitä oman työn ohessa myös opettajien työstä. Onneksi etäkoulussa ei tästä ole ollutkaan kyse, vaan vastuu opetuksesta on ollut opettajalla. Jos läksyjen kanssa kuitenkin on ollut tarvetta tuelle, on etätyön ohella matematiikan läksyjä tarkistaville ollut tarjolla apua useilta toimijoilta, kuten Finnairin työntekijöiltä.
Kahden kuukauden poikkeustila päättyy 14.5. Nyt kannattaakin lukaista esimerkiksi Vanhempainliiton vinkit siitä, miten vanhemmat voivat tukea lasta tässä siirtymässä takaisin lähiopetukseen.


Teeman parissa jatkaa myös 15.5. klo 8.30-9.30 järjestettävä TIEKEn AamuAreena:
DIGI VALTASI TYÖN JA KODIT – MITÄ OPITUSTA MENEE JATKOON?

Digiosaamisesta tuli koronarajoitusten myötä lähes kaikilla elämän alueilla välttämättömyys – ilman siirtymäkautta.

Mitkä olivat suomalaisten valmiudet tilanteen tullessa päälle ja miten tilanteeseen on sopeuduttu? Onko pakko ollut digikolmiloikan paras motivaattori? Millaisia ratkaisuja on löydetty kansalaisten sähköisen asioinnin ja työn digitukeen?

Mitkä käyttöönotetuista toimintamalleista ja ratkaisuista saisivat jäädä pysyvään käyttöön? Mihin tarvitsemme vielä lisäoppia?

Loikkaa mukaan AamuAreenalle kuulemaan aiheesta!

Tilaisuus on seurattavissa webinaarina: http://tieke.adobeconnect.com/aamuareena/


Hyppää sinäkin mukaan havainnoimaan #digikolmiloikkaa: jaa viikon 20 aikana kokemuksesi #ruoka #digikolmiloikka’sta!

Ruokaa kotiin, ostokset verkkokaupasta, huippukokin vappumenu vai jotain muuta? Jaa kanssamme teemaan liittyvät omat havaintosi, kiinnostavimmat uutisotsikot tai parhaat meemit alla mainituilla hashtageilla. Pingaa @tiekery mukaan postaukseen tai kommentoi suoraan viikon teemaa koskevaan julkaisuumme Facebookissa tai LinkedInissä.

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Tietosuoja harrastuksissa -sivusto yhdistyksen tukena
Vastuullisuus

Tietosuoja harrastuksissa -sivusto yhdistyksen tukena

Tietosuojan varmistaminen saattaa yhdistyksissä tulla helposti tyrmätyksi työläänä, hankalana ja epäselvänä. Oikein hoidettu tietosuoja ei kuitenkaan ole vain lakisääteinen velvoite, vaan se auttaa yhdistystä toimimaan selkeästi ja turvallisesti. Tietosuoja harrastuksissa -sivusto tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja ohjeita, joiden avulla yhdistyksen hallitus voi varmistaa, että tietosuoja on hoidettu asianmukaisesti.

Timo Simell
Timo Simell
Digikyvykkyys
ICT-konsultoinnin tekijänoikeus – tunnetko yleisimmät käytännöt?
Digikyvykkyys

ICT-konsultoinnin tekijänoikeus – tunnetko yleisimmät käytännöt?

Kun yritys ostaa ICT-konsultointia, konsulttiraportteja ja dokumentteja ICT-firmalta, optimistinen ostaja voi odottaa saavansa automaattisesti myös tekijänoikeuden ja muut immateriaalioikeudet hintaviin konsultointihankintoihinsa. Suomessa ICT-alan käytäntö on kuitenkin usein toinen. Pääsääntöisesti konsultointi- ja asiantuntijapalveluja myyvät konsultit pitävät omistusoikeuden tuotoksiinsa itsellään ja asiakas saa vain rajoitetun käyttöoikeuden hänelle luovutettuun dokumentaatioon.

lakimies Kari Keturi, Law Office Dancon Oy
Digikyvykkyys
Viimeiset metrit ennen maaliviivaa – GDPR4CHLDRN-projektitiimin tiukka loppukiri kohti tavoitteita
Digikyvykkyys

Viimeiset metrit ennen maaliviivaa – GDPR4CHLDRN-projektitiimin tiukka loppukiri kohti tavoitteita

Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa – GDPR4CHLDRN -projektille asetettiin suunnitteluvaiheessa valtavat tavoitteet, joiden eteen projektitiimi on näiden kuluneiden kuukausien aikana tehnyt parhaansa. Mitä tästä nyt sitten jäi käteen ja miten tästä eteenpäin? Mitä projektipäällikön mielessä liikkuu nyt, kun maaliviiva on saavutettu?

Nora Musto