Pilottien avulla testattiin osaamismerkistöä käytännössä
Ammatillisen koulutuksen oppilaitokset OSAO, Kiipulan ammattiopisto, Omnia, Sedu, Luksia ja Salpaus pilotoivat digitaitomerkistöä osana Toiminta digitaalisessa ympäristössä (TDY) tutkinnon osa-aluetta. Valmis digitaitojen osaamismerkistö kattaakin kyseisen osa-alueen pakolliset osaamistavoitteet (2 osp) ja osaamisen arvioinnin. TDY-osa-alueen sisältöjen kanssa teimme tiivistä yhteistyötä myös Opetushallituksen kanssa.
Lisäksi merkistöä pilotoitiin laajasti Digi- ja väestötietoviraston digitukiverkoston keskuudessa sekä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa (Opintokeskus Sivis, Ahjolan kansalaisopisto) erilaisilla kohderyhmillä.
Hankeaikana toteutettiin kolme kierrosta pilotteja. Pilotit olivat kehittämistyötä, jossa käytännön testaamisten kautta todennettiin pilotoidun kohteen toimivat osat ja löydettiin edelleen kehitettävät asiat.
Oppimisympäristön merkitys osaamismerkein ohjautuvassa oppimisessa
Verkko-oppimisympäristöllä on keskeinen rooli niin osaamismerkein ohjautuvan oppimisen kehittämisessä ja käyttöönotossa kuin osaamismerkkien kehitystyössäkin. Hankeaikana hyödynnettiinkin useita eri verkko-oppimisympäristöjä, joiden teknisiä ominaisuuksia ja käyttömahdollisuuksia avataan käsikirjassa. Koeteltuja ympäristöjä olivat Google Classroom, Microsoft Teams, Padlet ja ThingLink sekä Moodle.
Käsikirjassa avaamme eri ympäristöjen käyttöä ja hyödynnettävyyttä niin opettajan kuin merkkien suorittajankin näkökulmasta. Lisäksi tarkastelemme ympäristöjä mm. ohjauksen sekä merkkihakemusten jakamisen, arvioinnin ja seurannan näkökulmasta – näistä erityisesti seurannan keinot ovat toistaiseksi lähes kaikissa oppimisympäristöissä haasteellisia.
Analytiikan hyödyt osaamismerkkien ja oppimateriaalien käytössä ja kehittämisessä
Oppimisympäristöissä on huomattavia eroja analytiikan näkökulmasta. Jossain ympäristöissä analytiikkaan on jo panostettu, joissain se perustuu yleiseen klikkausten tilastointiin ja kaikissa analytiikkaa ei ole vielä lainkaan. Seurantaa palvelisi, kun tehtävät olisi mahdollista ajoittaa ja edistymisen seuranta analytiikan avulla olisi helppoa, tai ylipäätään mahdollista.
Käsikirjassa käsitellään erityisesti Moodle-oppimisympäristön datan keräämiseen ja analytiikan hyödyntämiseen liittyviä mahdollisuuksia, sillä hankkeessa käytetyistä oppimisympäristöistä se tallentaa toistaiseksi eniten tietoa.
Osaamismerkkien suorittamiseen opastavia opetusvideoita on ladattu Youtubeen, joka tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia analysointiin. Videoanalytiikka sisältää mm. katseluaika- ja sitouttamisraportit, joista saatavien lisätietojen avulla opetusvideoiden kehittäminen helpottuu ja saadaan tietoa markkinoinnin saavutettavuudesta.
Käsikirjassa avataan myös tietojärjestelmien käyttöönotossa tärkeää tietosuojan ja henkilötietojen käsittelyn näkökulmaa.
Käsikirjasta tukea uusien osaamismerkistöjen rakentamiseen
Huolellisesti toteutettu osaamismerkistö on helppo ylläpidettävä. Osuvat taidot -käsikirja on erinomainen aloituspiste, kun on aika hypätä osaamismerkkien maailmaan.
Lisätiedot
TIEKE ylläpitää ja kehittää käsikirjassa esiteltyä digitaitojen osaamismerkistöä ja tukee organisaatioita sen käyttöönotossa. Tarjoamme myös asiantuntijapalveluita esimerkiksi omien merkistöjen kehittämishankkeisiin.
Ota yhteyttä: Merja Sjöblom tai digiosaaminen@tieke.fi
Badge Finland -webinaari 24.11.2022: Osaamismerkit – todennettavia, jaettavia, suositeltavia, pinottavia
Tässä Badge Finland -webinaarissa Sanna Brauer | OAMK/AMOK ja Merja Sjöblom | TIEKE kertovat, miten osaamismerkkejä voidaan hyödyntää entistä monipuolisemmin.
Osaamismerkin metatietojen avulla osaaminen ja osaamismerkin myöntäjä on helppo tarkistaa, jolloin merkkiin sisältyvä osaaminen on aidosti tunnistettua ja tunnustettua. Tarkistus onnistuu riippumatta siitä, onko merkki jaettu linkkinä tai vaikkapa LinkedIn-sertifikaattina.
Osaamismerkkitoimijat voivat verkostoitua ja suositella yhteistyökumppaneitaan. Samoin yksittäisiä osaamismerkkejä voivat suositella niin merkkien suorittajat kuin muut toimijat.
Osaamismerkkejä kannattaa myös kehittää ja hyödyntää yhteistyöverkostoissa. Merkkien pinottavuus mahdollistaa sen, että yhden toimijan kehittämiä merkkejä voidaan hyödyntää osana jotakin toista osaamismerkistöä.
Webinaari on maksuton.
***********
Badge Finland on Open Badge -toimijoiden yhteinen verkosto, jonka tavoitteena on levittää Open Badges -konseptiin liittyvää tietoa ja edistää organisaatioiden välistä yhteistyötä.