Datapohjainen K-Ostokset-palvelu tarjoaa 3,5 miljoonalle Plussa-asiakkaalle näkymän omien ruokaostosten ilmastovaikutuksiin hiilijalanjälkimittarin avulla.
”Väitän, että tieto auttaa toimimaan. Se saattaa ensin lisätä tuskaa, kun tietoisuus omien valintojen vaikutuksista tulee todeksi. Uskon kuitenkin, että vain oikean tiedon avulla voimme muuttaa omaa käyttäytymistämme olipa kyseessä sitten ilmaston kannalta vastuulliset valinnat tai vaikkapa oman hyvinvoinnin parantaminen”, K-ryhmän asiakastietojohtaja ja TIEKEn hallituksen jäsen Minna Vakkilainen sanoo.
”Tiedon avulla voimme muuttaa omaa käyttäytymistämme, olipa kyseessä ilmastovastuu tai vaikkapa oma hyvinvointi.”
Toimintavinkkejä ja tuotesuosituksia
K-ryhmä haluaa auttaa asiakkaitaan tekemään niin omaa kuin ympäristön hyvinvointia tukevia valintoja. Viime vuonna lanseerattu K-Ostokset-palvelu tarjoaa Plussa-asiakkaille näkymän heidän K-ruokakaupoissa tekemiinsä ostoksiin.
Lisäksi palvelu kertoo, kuinka kotimaisia ja ilmastoystävällisiä asiakkaan ruoka- ja vähittäistavaraostokset ovat.
K-Ostoksissa asiakas voi asettaa tavoitteen kasvattaa ostoskorinsa kotimaisuutta ja ilmastoystävällisyyttä. Palvelu tarjoaa vinkkejä tavoitteen saavuttamiseen sekä suosituksia tuotteista, jotka kasvattavat ostoskorin kotimaisuutta.
”Asiakkaat ovat toivoneet tällaista palvelua jo pitkään. On mainiota, että voimme vastata heidän tarpeisiinsa. Kehitämme palvelua tiiviisti yhdessä asiakkaidemme kanssa. Missiomme on, että tiedon tarjoamisen lisäksi autamme asiakkaitamme aidosti toimimaan. Jotta uudet tavat juurtuvat arkipäivän teoiksi, tarvitaan tavoitteiden asettamisen lisäksi vinkkejä ja suosituksia”, Vakkilainen jatkaa.
Alkuvuodesta 2020 K-Ostokset-palvelulla oli jo yli 100 000 käyttäjää.
Yritykset ja yksilöt yhdessä
”Kestävää maailmaa on rakennettava kaikilla tahoilla: yhteiskunnan, yritysten ja yksilöiden pitää toimia aktiivisesti. Yrityksillä on tässä tietenkin suuri rooli”, K-ryhmän asiakastietojohtaja ja TIEKEn hallituksen jäsen Minna Vakkilainen toteaa.
Yksi osoitus ihmisten halusta vaikuttaa omilla valinnoillaan on se, että yli 70 prosenttia K-ryhmän asiakkaista pitää K-Ostokset-palvelun hiilijalanjälkimittaria erittäin hyödyllisenä ominaisuutena.
”Yksi ihminen tai yritys ei voi pelastaa koko maailmaa, mutta kun riittävän moni toimii kestävällä tavalla, maailmasta tulee väistämättä parempi paikka. Datalla ja teknologialla on tässä suuri rooli – inhimillisyyttä unohtamatta”, Vakkilainen toteaa.
Eettisesti ja turvallisesti
Uusien teknologioiden ja datan mahdollisuuksista ihmiskunnan suurten ja pienten ongelmien ratkaisussa puhutaan paljon, mutta monin paikoin ne ovat vielä vajaakäytössä oleva voimavara.
Yritysten merkitys on suuri, sillä niillä on hallussa paljon hyödyllistä dataa sekä resurssit rakentaa tietoa hyödyntäviä palveluita.
Asiakkaina ymmärrämme datan merkityksen elämässämme; digitaalisuuden ja teknologian asiantuntijapalveluyritys Accenturen selvityksen mukaan jopa 83 prosenttia kuluttajista haluaa jakaa tietojaan yrityksille saadakseen yksilöllisiä asiointikokemuksia.
Olennaista datan hyödyntämisessä on eettisyys. Yritysten on varmistettava, että ihmisten data on turvassa ja asiakkaan yksityisyyttä kunnioitetaan.
”Meille K-ryhmässä on ensisijaisen tärkeää, että olemme asiakkaamme luottamuksen arvoisia ja hyödynnämme dataa aina eettisesti niihin käyttötarkoituksiin, joihin meillä on asiakkaamme lupa”, Vakkilainen kiteyttää.
Tiedosta-lehti 1/2020
Kirjoitus on julkaistu Tiedosta-lehden kevään numerossa. Lehti on kokonaan luettavissa TIEKEn SlideSharessa ja yksittäiset artikkelit myös aiemmista numeroista lehden verkkosivuilla.