Bravedo-yritysyhteisön itsenäiset yhdessä: Wunderdog ja monipaikkainen digikehitys ekosysteemissä
Elämää tietoyhteiskunnassa

Bravedo-yritysyhteisön itsenäiset yhdessä: Wunderdog ja monipaikkainen digikehitys ekosysteemissä

Keväällä 2022 Bravedo liittyi TIEKEn organisaatiojäseneksi ihmislähtöisen, osaavan, kestävän ja yhteentoimivan tietoyhteiskunnan edistäjien joukkoon. Supergroup-yritysyhteisö arvostaa monimuotoisuutta ja -alaisuutta tavalla, joka antaa jäsentensä ainutlaatuisuuden kukoistaa.

Yritysyhteisö Bravedo koostuu yli kolmestakymmenestä organisaatiosta, joiden palveluvalikoimaan kuuluu esimerkiksi ohjelmistokehitystä, digipalveluiden ylläpitoa, toimintaprosessien optimointia esimerkiksi erilaisten dataratkaisujen ja automaation avulla, henkilöstöratkaisuja sekä osaamisen kehittämistä työelämää varten. Mutta millaista yritysyhteisönä toimiminen käytännössä on? Kysymme siitä Mika Viskarilta, joka on työskennellyt Bravedo-yhteisössä vuodesta 2008.

Lupa erottua

Mika Viskari on Bravedo-yhteisöön kuuluvan Wunderdogin Malagan-toimiston ekosysteemin ja teknologiahubin vetäjä. Vuonna 2014 Wunderdogin perustanut Mika näkee ehdottoman voimavaran siinä, että yritysyhteisö koostuu monesta brändistä, joilla on vahva autonomia.

”Minun nähdäkseni Bravedo on aina ollut tosi yrittäjävetoinen. Moni toiminta-alueidemme asiantuntija työskentelee mieluummin pk-yrityksessä, jonka tehtävät ovat mielekkäitä ja edustavat omaa arvomaailmaa”, Viskari toteaa. ”Talentti tuppaa myös viihtymään siellä missä on selkeä missio. En koe itse, että yhden brändin IT-sekatavarakaupaksi järjestäytyminen olisi ihanteellinen ratkaisu, sen paremmin työntekijöiden sitouttamisen kuin asiakastyytyväisyyden kannalta.”

Yritysyhteisöön kuuluminen tekee mahdolliseksi myös olennaiseen keskittymisen ja päällekkäisen toiminnan karsimisen, ilman että se edellyttää kasvottomaksi korporaatioksi muuttumista. Yhteisön jäsenet myös oppivat toisiltaan.

”Kun yhteisön toimintaa laajenee, ainahan siinä on joku liiketoiminnasta tuleva tarve”, Viskari sanoo. ”Bravedon malli auttaa löytämään sellaisia arvoa tuottavia aihioita, jossa eri jäsenet voivat täydentää toistensa toimintaa eikä uudistumista tehdä vain uudistumisen ilosta.”

Osaajatarpeet on tehty ratkottavaksi

Mika Viskari on ehtinyt olla Bravedossa monessa mukana. Hän on 15 vuoden aikana ollut kehittämässä lähes kaikkea teknologiaan liittyvää palveluntarjontaa, kuten SaaS-tuotteiden lanseeraamista, sekä esimerkiksi rekrytointipalveluita. ”Olen itse enemmän uusien asioiden käynnistäjä kuin puurtaja, tykkään vaihtaa näkökulmaa säännöllisin väliajoin”, Mika sanoo.

Myös maisemat ovat vaihtuneet. Mika antaa TIEKElle haastattelua Malagasta, jonne Wunderdog on vuonna 2022 avannut yhteisen talent hubin Finnairin kanssa. Hubissa työskentelee muun muassa ohjelmistokehittäjiä ja muita IT-asiantuntijoita yhteensä 9 maasta. Mutta miksi yhtiö on päättänyt laajentua nimenomaan Espanjaan eikä vaikka Baltiaan tai muille Suomen lähialueille?

”Pandemiavuodet ovat lopullisesti opettaneet sen, että monet työt eivät ole riippuvaisia tekopaikasta”, Viskari lataa. ”Espanja on itse panostanut ulkomaisten yritysten houkutteluun maahan, joten tänne oli helppo asettua moneen muuhun paikkaan verrattuna. Meillä painoi vaakakupissa rehellisesti myös kiinnostava lokaatio. Halusimme laajentaa toimintaa paikkaan, jonne monet ihmiset mielellään muuttaisivat työskentelemään.”

Vastuullisuus ja digitaalinen asiakaskokemus puhuttavat asiakkaita

Kysymme Mikalta myös, mikä digipalveluiden ostajia tällä hetkellä liikuttaa. Ymmärrys onnistuneen asiakaskokemuksen merkityksestä liikevoitolle on jo vakiintunut, mutta viime aikoina on siirrytty enemmän sellaiseen tekemisen tapaan, jossa tuotetta tai palvelua ei suunnitella fyysisen maailman lähtökohdista käsin.

”Digitaaliset toimintasuunnitelmat ovat lisääntyneet, eli projektit suunnitellaan entistä vahvemmin alusta loppuun digitaalisina kokemuksina”, Mika arvioi. ”Usein tämä vaatii prosessien räätälöimistä uudella tavalla ja esimerkiksi kykyä luopua vanhentuneista tekemisen tavoista.”

Vaikka vastuullisuudestakin on jo puhuttu paljon, yhä useampaa digipalveluja tilaavaa asiakasta kiinnostavat eettisesti kestävien hankintojen tekeminen. Painotukset voivat kuitenkin vaihdella yrityksen asiakaspohjan ja organisaation oman erityisosaamisen mukaan.

”Moni digipalveluiden ja -tuotteiden tilaaja on kiinnostunut siitä, että kehitettävä ratkaisu palvelisi kohderyhmää mahdollisimman kattavasti. Käytännössä tämä näkyy usein esimerkiksi kasvaneena mielenkiintona saavutettavuuskysymyksiin”, Mika arvioi. ”Suorituspuheen vastapainoksi on mielestäni tullut myös halu vapauttaa ihmisten aikaa rutiineja mielekkäämpiin hommiin, esimerkiksi automaation avulla.”

ICT-alalla keskustelu digitaalisesta hiilijalanjäljestä on myös edennyt, vaikka muita vastuullisuuskysymyksiä hitaammin. Innovaatioita on onneksi alkanut syntyä. Esimerkiksi Bravedon jäsen, Snowfox, on lanseerannut Carbonfox-palvelun, jossa organisaatiot voivat seurata omien hankintojensa hiilijalanjälkeä.

”Vihreä siirtymä ICT-alalla on selvästi vielä keskustelua vaativa aihe”, Mika Viskari toteaa. ”Olemme kuitenkin saapuneet pisteeseen, jossa tarjolla alkaa olla konkreettisia ratkaisuja ja työkaluja keskustelun herättämisen lisäksi.”

Lue seuraavaksi