Sopimusten avainkohtia: ICT-sopimus ja asiakkaan nimen käyttö markkinoinnissa
Digitaaliset prosessit

Sopimusten avainkohtia: ICT-sopimus ja asiakkaan nimen käyttö markkinoinnissa

ICT-sopimus voi vaatia myös markkinointilinjauksia. Linjaukset asiakkaan nimen ja liikesuhteen julkistamisesta on syytä tehdä kirjallisesti.

Law Office Dancon Oy:n lakimies Kari Keturi avaa kirjoituksissaan ict-sopimustekstien keskeisiä kohtia. Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Tiedosta-lehdessä 1/2021.

ICT-palvelujen tarjoajilla on usein pyrkimys esitellä merkittäviä asiakkuuksiaan ja projektejaan nettisivuillaan ja muussa markkinoissaan. Vaikka myyjä olisi saanut ostajalta suullisesti luvan kertoa asiakkuudesta julkisesti, kannattaa myyjän silti liittää kauppasopimukseen erillinen sopimuslauseke julkistamisen ehdoista. Jos asiakkaalta ei saada todistettavaa suostumusta asiakkaan nimen käyttöön, on myyjällä pääsääntöinen velvollisuus pitää asiakassuhde vain omana tietonaan.

Eräät asiakkaat eivät halua missään tapauksessa nimeään esiin. Toiset taas ovat vain tyytyväisiä, jos firman logo näkyy mahdollisimman monissa yhteyksissä. Julkisuuteen myönteisesti suhtautuvan asiakkaan kannattaa silti sopimuksessa varata oikeus poistaa nimensä myyjän asiakaslistauksista, jos tilanne jostain syystä muuttuu.

Toisinaan pienelle ICT-yritykselle saattaa olla erittäin merkittävää saada julkiseksi referenssiksi suuri kansainvälinen asiakasyritys. Tällöin ICT-yritys voi jo tarjousvaiheessa yrittää tarjota tuotteitaan alennetulla hinnalla, jos sopimukseen saadaan liittää suurasiakkaan nimen julkistamisen salliva sopimuslauseke. Mikäli asiakas ei kuitenkaan kaupoilleen julkisuutta halua, myy myyjä tuotteensa ilman ns. referenssialennuksia.

Alla olevassa esimerkissä on erään ICT-sopimuksen asiakkaan nimen julkistamista
ja lehdistötiedotetta koskeva verraten tasapuolinen sopimuslauseke.

Kirjoittaja

Lue seuraavaksi