Jaksammeko huolehtia tietosuojaoikeuksistamme?
Vastuullisuus

Jaksammeko huolehtia tietosuojaoikeuksistamme?

Mobiilisovellukset, some-alustat ja älylaitteet – elämme arkeamme teknologian kyllästämässä ympäristössä, jossa tarjolla on jatkuvasti uusia houkutuksia ja mahdollisuuksia. Innostuksen ja kiireen keskellä saattaa olla kiusaus ohittaa selosteet tietosuojasta ja palveluiden käyttöehdoista. Miksi emme aina jaksa vaivautua sekä mitä voimme asialle tehdä?

Korkeintaan kolmannes meistä lukee palveluiden ehdot ja tietosuojaselosteet, kertovat Eurobarometrin 2019 löydökset. Jos emme ole tarkkoina, voi käydä niin kuin klassikkoesimerkissä: Yhdysvaltalaisen yliopiston viestinnän opiskelijoille tehdyssä The Biggest Lie on the Internet: Ignoring the Privacy Policies and Terms of Service Policies of Social Networking Services –tutkimuksessa suurin osa opiskelijoista hyväksyi kuvitteellisen sosiaalisen median palvelun käyttöehdot ja luovutti esikoislapsensa vastineeksi palvelun käytöstä sekä luvan kaikkien tietojensa jakamiseen kolmansien osapuolten kuten vaikkapa NSA:n käyttöön.

Sitran teettämän Digitaalisten palveluiden käyttö 2021 -tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista lukeutuu ryhmään ”tietämättömät ja varovaiset”, jotka eivät tunne sovellusten ja palvelujen käyttöehtoja tai tietosuoja-asetuksen säädöksiä ja oikeuksia kovin hyvin, eivätkä käytä oikeuksiaan yleisesti.

Miksi emme jaksa tutustua henkilötietojemme käsittelyyn?

Jokaisella on oikeus yksityiselämäänsä. Fyysisessä maailmassa ei olisi lainkaan asiallista käytöstä, jos joku seuraisi sinua, kurkkisi päiväkirjaasi, lähettäisi asiattomia viestejä ystävillesi ja työntäisi postilaatikkosi täyteen mainospostia. Sama koskee digitaalista ympäristöä. Sielläkin meillä on oikeus pitää yksityisyytemme ja oikeus henkilötietojemme suojaan. Jostain syystä emme kuitenkaan jaksa aina olla tietojemme kanssa tarkkana. Tämä voi johtua useammasta syystä, joista on tunnistettavissa ainakin seuraavia:

Kätevyyden houkutus: Uusien sovellusten ja laitteiden käyttöönotto on usein kätevää ja nopeaa. Porhalletaan sovelluskauppaan, painetaan ”Hyväksy” ja päästään käytössä alkuun. Käyttöönoton helppous voi kuitenkin johtaa siihen, että palvelun tietosuojaan tutustuminen unohtuu. Varsinkin, jos sattuu tarvitsemaan sovelluksen juuri käsillä olevassa hetkessä.

Halu kuulua joukkoon: Monet meistä tunnistanevat tilanteen, jossa tuttu ihminen suosittelee jonkin applikaation tai pelin lataamista. Sen enempää miettimättä saatamme tarttua toimeen ja ajatella, että onhan se käytössä ”jo kaikilla muillakin”. Ehkä ajatuksissamme luotamme siihen, että se ”joku muu” on tietosuojaankin jo perehtynyt. Tutun ryhmän toimintatavat saattavat houkutella myös jakamaan sisältöjä – vaikkapa kuvia yhteisistä tuttavista – sosiaalisen median alustoilla ilman sen perusteellisempaa harkintaa.  Jos somepalvelua ei ota käyttöön, saattaa kokea jäävänsä paitsi arjen keskusteluista ja jopa ihmissuhteiden ylläpito voi muodostua haastavammaksi.

Tiedon ja osaamisen puute: Teknologinen ympäristö saattaa näyttäytyä monimutkaisena, emmekä osaa arvioida riskejä, joita henkilötietojen antamiseen, käyttöön ja jakamiseen liittyy. Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja niin lasten kuin aikuistenkin ymmärrystä palveluiden toimintaperiaatteista sekä kaikille kuuluvista tietosuojaoikeuksista on tarpeen ylläpitää ja lisätä. Aikuisilla on erityinen vastuu tukea lasta digitaalisen ympäristön ymmärtämisessä ja myös opastaa turvallisissa toimintatavoissa.

Vaikea kieli: Meillä on oikeus saada tietoa siitä, mihin tarkoitukseen henkilötietojamme kerätään ja miten niitä käsitellään. Informaatio tulisi antaa tiiviisti esitetyssä ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Tämä on tärkeää varsinkin silloin, kun informaatio on suunnattu lapsille. Tietosuojaselosteissa ja muissa henkilötietojen käsittelystä kertovissa tiedoissa käytetty kieli on kuitenkin paikoitellen edelleen monimutkaista, mikä tekee niiden lukemisesta raskasta ja ymmärtämisestä vaikeaa. Esteeksi voi tulla myös kielitaito. Ei nimittäin ole sanottua, että sovelluksen ja tietosuojaselosteen kieli olisi sama: Vaikka sovellus olisi esimerkiksi kielellä A, henkilötietojen käsittelystä saatetaan kertoa ainoastaan kielellä B.

Luottamus teknologioihin: Saatamme luottaa liikaa siihen, että henkilötietojamme suojataan asianmukaisesti ja käytetään vain palvelujen tarjoamiseen. Tutustuminen siihen, miten yritys kertoo käsittelevänsä ja suojaavansa henkilötietoja, auttaa arvioimaan, luotammeko ja haluammeko kyseistä palvelua käyttää.

Huolehditaan tietosuojasta yhdessä

Yritykset ja palveluntarjoajat ovat vastuussa asiakkaidensa henkilötietojen suojaamisesta ja asianmukaisesta käsittelystä. Samoin ovat yhdistykset ja järjestöt jäsentensä ja osallistujiensa henkilötiedoista. Heikko tietosuoja voi pilata yrityksen maineen ja asiakasluottamuksen. Läpinäkyvyys tietojen käsittelyssä on omiaan lisäämään luottamusta, mikä on entistä tärkeämpää datatalouden kehittyessä. Harvoin kukaan moittii tekstejä liian selkeiksi, mikä pätee myös tietosuojakäytännöistä kertomiseen.

Palveluntarjoajien vastuulla toki on suojata ja käsitellä henkilötietojamme asianmukaisesti, mutta voimme myös itse vaikuttaa omien – ja ystäviemme – tietojen suojassa pysymiseen olemalla huolellisia, tutustumalla palveluiden ehtoihin sekä henkilötietojen käsittelyn käytöntöihin sekä jättämällä arveluttavat sovellukset lataamatta.

Euroopan unionin rahoittama. Tämän julkaisun sisältö edustaa vain kirjoittajien näkemyksiä ja he ovat niistä yksin vastuussa. Euroopan unioni tai Euroopan komissio eivät ole vastuussa tämän julkaisun sisällöstä.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma ITK tulee taas!
Digikyvykkyys

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma ITK tulee taas!

ITK-konferenssi järjestetään ensimmäistä kertaa Tampereella Tampere-talossa 23.–25.4.2025 teemalla ”Paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua”. TIEKEläiset ovat tavattavissa koko konferenssin ajan Tampere-talon ensimmäisessä kerroksessa näytepaikalla 129. Mukanamme tuomme innostavan työpajan sekä tietoiskun.

Marko Silventoinen
Digikyvykkyys
Monimuotoisuus voimavarana 
Digikyvykkyys

Monimuotoisuus voimavarana 

Tutkimusten mukaan monimuotoisuus on voimavara, joka tuo monia hyötyjä organisaatioille. Hyötyjä ovat esim. innovointikyvyn ja yhteistyön parantuminen, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden lisääntyminen, työntekijöiden paremman suoriutumiskyvyn sekä henkilöstön veto- ja pitovoiman vahvistuminen. Tämä vaatii taustaksi hyvää johtajuutta, psykologisesti turvallista työkulttuuria sekä ihmisiä, jotka haluavat aidosti kehittää itseään, osallistua ja nähdä enemmän hyviä puolia kuin huonoja.

Nina From
Digitaalinen taloushallinto
DUM-hankkeen avulla rakennetaan tulevaisuuden digitaalista taloushallintoa
Digitaalinen taloushallinto

DUM-hankkeen avulla rakennetaan tulevaisuuden digitaalista taloushallintoa

Datatalouden Uudet Mahdollisuudet – DUM on valtakunnallisesti merkittävä kehittämishanke, joka luo perustan tulevaisuuden digitaaliselle taloushallinnolle ja laajemmin datataloudelle. Tavoitteena on älykäs ja automaattinen taloushallinto. Peppol-sanomat on keskeisessä roolissa, sillä se mahdollistaa tilausten, toimitusten ja laskujen välittämisen standardoidussa muodossa.

Nina From