JyrkIT: Takaisin koulun penkille
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Eetu Ahanen

JyrkIT: Takaisin koulun penkille

Perinteinen tutkinto ei ole enää kuin lupa tulla täydennyskoulutukseen. Tarvitaan uusia oppimisen tapoja ja rakenteita. Kun Suomi kehittää työvoiman osaamisen ylläpitämisessä toimivia teknisiä ja yhteiskunnallisia ratkaisuja, niille riittää kysyntää muuallakin.

Digitalisaatio muuttaa lähivuosina työmarkkinoita niin nopeasti, että noin miljoonan suomalaisen ennakoidaan tarvitsevan uudelleen- tai täydennyskoulutusta. Kyse ei ole vain tietoteknisistä valmiuksista vaan sopeutumisesta digitalisaation mukanaan tuomiin uusiin liiketoimintamalleihin ja tapoihin tehdä työtä.

Urakka on niin suuri, ettei meidän perinteinen koulutusjärjestelmämme mitenkään selviä siitä. Perinteinen tutkinto ei ole enää kuin lupa tulla täydennyskoulutukseen. Tarvitaan uusia oppimisen tapoja ja rakenteita. Itseopiskelusta, työssä oppimisesta ja työn ohessa opiskelusta tulee opiskelun valtavirtaa.

Pelastajaksi toivotaan digitaalisia oppimispalveluita, mutta ne eivät yksin riitä. Vaikka työvoimaa on alhaisen syntyvyyden ja koulutettujen suomalaisten maastamuuton seurauksena tarjolla hyvin rajallisesti, tarvitsemme silti aikuisopinto-ohjaajia ja perinteistä aikuiskoulutusta opettajineen.

Tarvitsemme työvälineitä, joilla hallita omaa osaamistamme. Niiden käytössä auttavat aikuisopinto-ohjaajat.

Ennen ajateltiin, että työnantajat ovat ensisijaisessa vastuussa henkilöstönsä osaamisen kehittämisestä. Työnajantajat kouluttivat työntekijöitä tarpeidensa mukaan. Nyt ymmärretään, että vastuu osaamisen kehittämisestä on meillä jokaisella itsellämme. Opiskelemme itseämme, emme työnantajaa varten.

Tarvitsemme työvälineitä, joilla hallita omaa osaamistamme. Niiden käytössä auttavat aikuisopinto-ohjaajat, joiden avulla kartoitamme osaamistamme ja arvioimme, mitä osaamisalueita kannattaa kehittää seuraavaa yt-kierrosta varten.

Oppimispalveluiden turvaaminen ei yksin riitä. Paljon haastavampia ovat työmarkkinoilta ja sosiaaliturvalta vaadittavat muutokset. Esimerkiksi osa- ja kokoaikaisten opintovapaiden on oltava vanhempainvapaiden kaltainen oikeus. Kaikilla on oltava tasavertainen mahdollisuus täydentää osaamistaan ja pitää yllä työmarkkina-arvoaan.

Opintovapaalla on tultava toimeen eli tarvitaan jonkinlaista täydennyskoulutustukea. Opintovapaiden, koulutustukien ja oppimispalveluiden kustannusten jakaminen työnantajien, työntekijöiden ja yhteiskunnan kesken on yksi digitalisaation suuria haasteita, samaa kokoluokkaa kuin sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen. Kaikkien näkökulmasta on kyse investoinnista tulevaisuuteen, mutta kuka sen investoinnin maksaa?

Yritykset eivät pitkään pärjää Suomessa, jos työvoiman ammattitaito happanee käsiin. Työntekijän on turha hakea töitä, jos osaaminen ei vastaa työnantajien tarpeisiin. Yhteiskunnan on turha odottaa verotuloja, jos suomalaiset yritykset eivät löydä työntekijöitä.

Kun Suomi kehittää työvoiman osaamisen ylläpitämisessä toimivia teknisiä ja yhteiskunnallisia ratkaisuja, niille riittää kysyntää. Sama haaste on edessä kaikilla muillakin vanhoilla teollisuusmailla vain muutaman vuoden viipeellä. Puhumme paljon koulutusviennistä. Ehkä täydennyskoulutusviennistä kehittyy vielä parempi bisnes.

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.