Koronakevät vei ja toi liiketoimintamahdollisuuksia
Ajankohtaista

Koronakevät vei ja toi liiketoimintamahdollisuuksia

Etlan skenaariotyön mukaan koronan vaikutuksesta Suomen bruttokansantuote pienenee 1-5 prosenttia. Globaali talous on kokenut COVID-19-koronaviruspandemian myötä yhtäaikaisen kysyntä- ja tarjontashokin. Merkittävimmät taloudelliset kustannukset syntyvät Etlan mukaan pandemian pysäyttämistoimenpiteistä.

Kriisin iskiessä päälle yrityksille syntyi etua vahvasta olemassa olevasta verkkoliiketoiminnasta – heille tilanteen vaatima digikolmiloikka ei edellyttänyt suurta lisäpanostusta. Osalle koronakriisi toi uusia liiketoimintamahdollisuuksia, mutta niihin tarttuminen vaati innovatiivisuutta ja nopeaa reagointikykyä. Kokosimme yhteen havaintoja tilanteen tuomista muutoksista bisnekseen.

Kotitoimistolle siirtyminen hyödytti stay-at-home-toimijoita – muiden innovoitava pärjätäkseen kisassa

Sijoitusvinkkejä tarjoavan Nordnetblogin artikkelissa todettiin koronakriisistä eniten hyötyviksi aloiksi digitaaliset viihdepalvelut, verkkokaupat, etätyöskentelyyn keskittyvät palvelut, verkko-operaattorit sekä peliyhtiöt. Monet pienemmätkin toimijat ovat lähteneet hakemaan innovatiivisia tapoja vastata koronan myötä syntyneisiin uusiin tarpeisiin, kuten OP Median artikkelissa tuodaan esille: taksiyrittäjä ryhtyi ajamaan ruokakuljetuksia ja liikunta-alan yrittäjä tarjomaan etätunteja.

Start-upit tarttuivat koronan hillintään ja hoitoon

Verkkojulkaisu Sifted pitää yllä listaa start-upeista, jotka tarjoavat kriisitilanteesta selviytymistä tukevia ratkaisujaan maksutta käyttöön. Joukossa on laaja skaala sovelluksia ja palveluita niin terveydenhuoltoon, henkiseen hyvinvointiin, liikkumiseen, talouteen kuin koulutukseenkin. 

Vauhtia maksutapojen muutokseen

Turvaväleistä huolehtiminen on toiminut osaltaan sysäyksenä kohti lähimaksun ja mobiilimaksamisen laajempaa käyttöönottoa. Samalla käytiin keskustelua lähimaksurajan nostamisesta nykyisestä 50 eurosta. Pivo-sovellus kertoo sivuillaan tarjoavansa ratkaisun verkkokauppaostosten ja lähimaksujen lisäksi muun muassa bussilippujen ostamiseen usealla paikkakunnalla tilanteissa, joissa käteinen ei kelpaa maksuvälineenä, kerrotaan.

Tanskalaisen MobilePay-sovelluksen avulla on nyt mahdollista maksaa ostoksensa lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa. Maksu toimii ilman lähimaksurajaa ja sovellukseen saa liitettyä myös kanta-asiakaskortit. ”Mobiilimaksaminen onnistuu kassalla käteistä, maksukortteja ja maksupäätettä koskematta ostosten loppusummasta riippumatta, tuomalla kännykkä maksupäätteen lähelle. Esimerkiksi pin-koodia ei maksupäätteellä kysytä, sillä tunnistaminen tapahtuu omalla kännykällä sovellusta avattaessa”, MobilePay Finlandin toimitusjohtaja Noona Puusniekka toteaa.

Korona aikaisti laajentumista – digistä etumatkaa

Sisäilman asiantuntijayritys Cervi kertoo Talotekniikka-lehden sivuilla julkaistussa artikkelissa, kuinka koronatilanteen myötä lähes koko asuintalopuolen tilauskanta lykkääntyi. Suunnitelmissa ollut laajeneminen liike- ja toimitilapuolelle päätettiin aloittaa heillä välittömästi, jotta he pystyivät hyödyntämään tilanteen, jossa hotellit, koulut ja virastot seisoivat tyhjillään.

Samalla kasvanut tarve puhtaalle sisäilmalle on tuonut lisävauhtia digitalisaation hyödyntämiseen. Esineiden internet ja tekoäly tarjoavat tähän monia mahdollisuuksia, jotka tukevat sisäilman laadun lisäksi myös ilmastotavoitteita. ”Koen, että olemme raapaisseet digitaalisuudesta vasta pintaa. Nykyaikaiset järjestelmät tarjoavat huikeita mahdollisuuksia muun muassa energiansäästöön”, Cervin toimitusjohtaja Petri Valve totetaa.

Digikolmiloikalla ilmastofiksumpaan liiketoimintaan

Usealla alalla koronatilanteen tuomiin haasteisiin vastaaminen auttaa ratkomaan myös ilmastokriisiä. Lue lisää uusimmasta Tiedosta-lehdestä, jossa mukana mm. Elisan ja Keskon esimerkkejä ilmastopositiivisesta toiminnasta.


Hyppää sinäkin mukaan havainnoimaan #digikolmiloikkaa: jaa viikon 21 aikana kokemuksesi #vapaaaika #digikolmiloikka’sta!

Katsoitko etänä oopperaa? Löysitkö uuden liikuntayhteisön? Jaa kokemuksesi #vapaaaika #digikolmiloikka’sta ja voit voittaa 200 euron lahjakortin.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä
Digikyvykkyys

Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä

Tekoälyn käyttöön kohdistuu suuria odotuksia. Useat organisaatiot ovat jo kokeilleet soveltaa generatiivista tekoälyä, mutta laajempi käyttöönotto ja liiketoimintaa merkittävästi uudistavat ratkaisut antavat vielä odottaa itseään. Jatkossa tarvitaan tuottavuustavoitteiden rinnalle kokonaisvaltaista näkökulmaa, jossa tekoälyn käyttöönottoa tuetaan ihmislähtöisesti ja työhyvinvointi huomioiden.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita
Digikyvykkyys

Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita

LOBRA-hanke on perustettu vahvistamaan logistiikka-alan digitalisaation kehittämistä. Ala on monimuotoinen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, jolla on tavaroiden kuljetus- ja varastointitehtävien lisäksi materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnan tehtäviä. Sen vaikutukset ulottuvat työllistämisestä tuottavuuden tehostamiseen, digitalisaation kehittämiseen sekä automatisaation etujen esilletuomiseen.

Nina From
Digikyvykkyys
Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana
Digikyvykkyys

Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana

Työssäni kasvuvalmentajana kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka ovat eri vaiheissa yrittäjäpolkuaan. Tekoälystä on tullut viimeisen vuoden aikana tärkeä osa myös minun työtäni, ja tässä kirjoituksessa jaankin esimerkin siitä, miten olen hyödyntänyt tekoälyä neuvontatyössäni. Kyseisessä tapauksessa tekoäly auttoi asiakasta liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti ja matalalla aloituskynnyksellä.

John Holmberg